
Κάνουν ταμείο από τις εκπτώσεις: Λίγες οι καλές μέρες – Ο εμπορικός κλάδος δέχεται πιέσεις– Μειωμένη και η αγοραστική ικανότητα των καταναλωτών-Κυριαρχούν οι διαδικτυακές αγορές στις νέες γενιές– Μερίδιο από το υπερπλεόνασμα ζητά ο εμπορικός κόσμος, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας εμπόρων Θράκης Α. Φραντζή
Ταμείο κάνουν τα εμπορικά καταστήματα της αγοράς της πόλης μας, μετά την ολοκλήρωση της εκπτωτικής περιόδου και διαπιστώνουν ότι η πτωτική πορεία που σημειώνουν οι τζίροι τους τα τελευταία τουλάχιστον 15 χρόνια συνεχίζεται, όπως και η συρρίκνωση του κλάδου. Πλέον μετρούν κάποιες …αναλαμπές και «καλές μέρες» που είχαν καλή κίνηση τα μαγαζιά τους, στα δάκτυλα του ενός χεριού που σε καμιά περίπτωση βέβαια δεν μπορούν να ισοφαρίσουν τη γενική υποτονικότητα που κυριαρχεί στον κλάδο.
Κάνουν ταμείο τα εμπορικά από τις εκπτώσεις: Λίγες οι καλές μέρες
Το επιτυχημένο “Summer Vibes: Χαβανέζικη Βραδιά στην Πόλη”, μια εκδήλωση που διοργανώθηκε από τον Εμπορικό Σύλλογο Ξάνθης και τον Δήμο Ξάνθης την Πέμπτη, 31 Ιουλίου 2025, «έγραψε» και στο ταμείο των καταστημάτων αφού όπως μας αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου Ξάνθης Νίκος Γρηγοριάδης: «Ήταν μια καλή μέρα. Η δράση ήταν επιτυχημένη όχι μόνο ως εκδήλωση που είχε συμμετοχή του κόσμου αλλά καταγράφηκε και ως αγοραστική δράση. Η αγορά δούλεψε εκείνη την ημέρα. Αντίθετα σε πολλές πόλεις που διοργανώνουν «Λευκές νύχτες» έχει κόσμο αλλά δεν έχει ανάλογη κίνηση στα μαγαζιά. Σε μας ακόμη και οδοί που δεν έχει κάποια δράση είχαν κίνηση τα μαγαζιά και αυτό είναι πολύ θετικό». Αναφερόμενος γενικότερα στην περίοδο των εκπτώσεων και το πρόσημό τους ο κ. Γρηγοριάδης ήταν ιδιαίτερα προβληματισμένος: «Δεν είμαστε ικανοποιημένοι. Είχε κάποια κίνηση μόνο τα απογεύματα της Τρίτης, Πέμπτης και το Σάββατο και κυρίως από μετανάστες που ήρθαν από Γερμανία. Κατά μέσο όρο είχαμε πτώση. Ήταν λίγες οι καλές μέρες».
Ο εμπορικός κλάδος δέχεται πιέσεις – Κυριαρχούν οι διαδικτυακές αγορές στις νέες γενιές
«Το κάθε πέρσι και καλύτερα» έχει πολλές ερμηνείες και εντάσσεται σε μια γενικότερη τάση αλλά και νοοτροπία που κυριαρχεί στις νέες γενιές που επιλέγουν να κάνουν διαδικτυακά τα ψώνια τους και όχι από τα καταστήματα. Είναι η γενιά του «βαριέμαι», που παραγγέλνει take away καφέ στο σπίτι. Είναι όμως και οι πιέσεις που δέχονται τα μικρά εμπορικά καταστήματα από τα μεγάλα κινέζικα e – shops: «Ο εμπορικός κλάδος γενικά έχει πτωτική πορεία. Αυτό οφείλεται σε πολλές αιτίες. Αφ’ ενός έχει μειωθεί η αγοραστική δυνατότητα των καταναλωτών που πιέζονται από την ακρίβεια, αφ’ ετέρου ο κλάδος μας δέχεται πιέσεις από τις μεγάλες αλυσίδες και τις διαδικτυακές πωλήσεις που δεν μπορεί να ανταγωνιστεί. Αλλάζει ο χάρτης της αγοράς. Κλείνουν εμπορικά καταστήματα και ανοίγουν υπηρεσιών, καφέ και μπαρμπέρικα και άλλων εταιρειών ενέργειας. Το βλέπουμε συνεχώς. Κινούμαστε προς το μοντέλο που κυριαρχεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τα εμπορικά καταστήματα ειδικά σε επαρχιακές πόλεις είναι λίγα. Παλιότερα το εμπόριο ήταν μια διέξοδος για επαγγελματική σταδιοδρομία. Η χρυσή εποχή για τον κλάδος μας είναι από το 1985 έως το 2005. Έκτοτε έχει αρχίσει η πτωτική πορεία και η σταδιακή συρρίκνωση», επισημαίνει ο κ. Γρηγοριάδης.
Μειωμένη και η αγοραστική ικανότητα των καταναλωτών – Μερίδιο από το υπερπλεόνασμα ζητά ο εμπορικός κόσμος
Την ακρίβεια βλέπει ως τον αριθμό 1 παράγοντα για την μειωμένη κίνηση στην εκπτωτική περίοδο, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπόρων Θράκης Αντώνης Φραντζής: «Δεν ήταν θετική η θερινή εκπτωτική περίοδος ιδιαίτερα για τις επαρχιακές πόλεις. Αυτό κατά κύριο λόγο οφείλεται στην ακρίβεια που έχει οδηγήσει σε φτωχοποίηση των καταναλωτών. Είναι ενδεικτικό ότι φέτος πάνω από 50% του κόσμου δεν πήγε διακοπές. Καθημερινά τα εισοδήματα πιέζονται από την ακρίβεια στην ενέργεια, στα ενοίκια, δεν μένει για κατανάλωση. Αυτό εξηγεί ότι πολλά εμπορικά καταστήματα κλείνουν και δεν ξανανοίγουν άλλα εμπορικά στη θέση τους. Αυτό που έσωσε φέτος την αγορά της Ξάνθης και της Κομοτηνής είναι οι μετανάστες από την Γερμανία που ψώνισαν από τρόφιμα έως ρούχα». Ο κ. Φραντζής αναφέρθηκε επίσης και στο ευρωπαϊκό μοντέλο εμπορίου που είναι πιο κοντά στις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού: «Στην Γερμανία, στην Ολλανδία υπάρχει μια συγκεκριμένη εμπορική ρυμοτομία. Είναι λίγα τα εμπορικά αλλά πιο μεγάλα. Αυτό είναι πιο υγιές. Το δικό μας μοντέλο είναι διαφορετικό. Είναι οικογενειακές επιχειρήσεις που κάνουν ….ακροβατικά για να αντέξουν τον ανταγωνισμό και να επιβιώσουν. Το μέλλον αυτού του μοντέλου είναι αβέβαιο καθώς μας έχουν θέσει στο στόχαστρο με φορολογία και συνεχείς ελέγχους με υπέρογκα πρόστιμα αλλά και αύξηση του λειτουργικού μας κόστους λόγω της ενέργειας και των POS και των παρόχων. Αυτό που ζητάμε είναι να έχουμε και μεις σαν κλάδος μερίδιο από το υπερπλεόνασμα. Αυτό δημιουργήθηκε και με δική μας συμμετοχή. Τουλάχιστον να καλύψουμε την αύξηση του λειτουργικού μας κόστους».
Αρνητική είναι η πορεία των θερινών εκπτώσεων
Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας:
- Έξι στις 10 (59%) επιχειρήσεις στο λιανικό εμπόριο κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων συγκριτικά με πέρυσι, ενώ μόλις 1 στις 10, κυρίως πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, κατέγραψαν θετικό πρόσημο.
- Ως εκ τούτου, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (47%) εμφανίστηκαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων
- Η επιθυμία προσέλκυσης καταναλωτών ωθεί 4 στους 10 επιχειρηματίες (37%) να διατηρήσουν τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές και μετά το επίσημο πέρας αυτών, παρά το περιοριστικό θεσμικό πλαίσιο.
- Υπό αυτό το πρίσμα, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι 6 στις 10 επιχειρήσεις υιοθέτησαν ποσοστά εκπτώσεων άνω του 30%, με το «κλιμάκιο έκπτωσης» 31% – 40% να συγκεντρώνει την ισχυρότερη προτίμηση .
- Για σχεδόν 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%) η περίοδος με την υψηλότερη αγοραστική κίνηση ήταν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, εύρημα που πιθανόν συνδέεται και με την έλλειψη ρευστότητας αλλά και τη χρονική συγκυρία καταβολής του επιδόματος αδείας /δώρου.
- Για 7 στις 10 επιχειρήσεις στις οποίες καταγράφηκαν χαμηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο πέρυσι, η μείωση διαμορφώθηκε έως 20% .
- Αντίθετα, για 2 στις 3 επιχειρήσεις που δήλωσαν αύξηση των πωλήσεων, η άνοδος δεν υπερέβη το 10% σε σχέση με πέρυσι.
- Δύο στις 3 επιχειρήσεις υιοθέτησαν τα ίδια, με το καλοκαίρι του 2024, ποσοστά εκπτώσεων.
- Οι μισές (47%) επιχειρήσεις πραγματοποίησαν εκπτώσεις σε όλα ανεξαιρέτως τα εμπορεύματα του καταστήματος.
- Επίσης οι μισές (51%) επιχειρήσεις κατέγραψαν χαμηλότερη επισκεψιμότητα σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
- Κατόπιν των παραπάνω, μόνο το 21% των επιχειρηματιών δήλωσε πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένο από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα.