Αρχική Ρεπορτάζ Σχέση παράλληλη ο πληθωρισμός με την ακρίβεια

Σχέση παράλληλη ο πληθωρισμός με την ακρίβεια

0

Γιατί επιμένει η ακρίβεια παρότι μειώνεται  ο πληθωρισμός;  Απαντήσεις από τον Οικονομολόγο Κ. Τριανταφυλλίδη

 

Προέδρος ΙΝΚΑ, Γ. Λεχουρίτης: « Ο Έλληνας καταναλωτής αν ήξερε τη δύναμή του θα είχαμε πολύ χαμηλότερες τιμές» – Το ΙΝΚΑ κήρυξε μποϋκοτάζ σε κρέατα (αρνί –  μοσχάρι)  και πιτόγυρο!

 

Αδιαμφισβήτητα το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα του ελληνικού νοικοκυριού είναι η ακρίβεια. Οι τιμές στο ράφι που συνεχώς ανεβαίνουν και ψαλιδίζουν τις όποιες αυξήσεις των μισθών δίνει το κράτος ως αντιστάθμισμα του πληθωρισμού, αφήνοντας κάθε τόσο περισσότερο άδειο το καλάθι του νοικοκυριού. Και παρότι τα στοιχεία δείχνουν ότι ο πληθωρισμός μειώνεται οι τιμές παραμένουν σταθερές ή ανεβαίνουν προκαλώντας αφαίμαξη στο εισόδημα και έντονη ανησυχία στους καταναλωτές. Επιχειρήσαμε να εξηγήσουμε το φαινόμενο της ακρίβειας, να εξακριβώσουμε τους λόγους που την προκαλούν και την έχουν καταστήσει τόσο ανθεκτική αλλά και να διερευνήσουμε αν υπάρχει κάποιο αντίδοτο. Για το λόγο αυτό φιλοξενούμε την άποψη του Ξανθιώτη Οικονομολόγου Κωσταντίνου Τριανταφυλλίδη και του προέδρου της Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδας/ΙΝΚΑ Γεωργίου Λεχουρίτη.

Γιατί επιμένει η ακρίβεια παρότι μειώνεται  ο πληθωρισμός; Απαντήσεις από τον Οικονομολόγο Κ. Τριανταφυλλίδη

Όπως αναφέρει ο κ. Τριανταφυλλίδης ο πληθωρισμός αυξήθηκε στην Ευρώπη την περίοδο του κορωνοϊού όταν οι κεντρικές τράπεζες άλλαξαν την νομισματική τους πολιτική επειδή χρειάστηκαν φτηνή ρευστότητα: «Με λίγα λόγια κόπηκε χρήμα και κάθε φορά που αυξάνονται τα χρήματα αυξάνονται και οι τιμές. Στη υπόλοιπη Ευρώπη αποκλιμακώθηκε σταδιακά αυτή η πληθωριστική τάση, στην χώρα μας παραμένει μισή με μία μονάδα . Ωστόσο είναι αισθητή γιατί ήρθε μετά την οικονομική κρίση τα απόνερα της οποίας στα εισοδήματα  είναι αισθητά και έτσι ακόμη και μια μικρή μετατροπή στις τιμές γίνεται αισθητή». Ο κ. Τριανταφυλλίδης πρόσθεσε πως οι έλεγχοι το μόνο που κάνουν είναι να αποπροσανατολίσουν το κοινό καθώς έχουν αποτέλεσμα μόνο σε περιπτώσεις αισχροκέρδειας και όχι αν ανεβεί  20 λεπτά η τιμή ενός προϊόντος .

Κομβικός και ρυθμιστικός ο ρόλος του καταναλωτή

Ο κ. Τριανταφυλλίδης αναδεικνύει σε κομβικό ρόλο για την μείωση των τιμών τη συμπεριφορά του καταναλωτή: «Ο καταναλωτής έχει  κομβικό ρόλο. Είναι αυτός που μπορεί  να μειώσει τις τιμές, αν δεν αγοράζει τα προϊόντα εκείνα που παρατηρούνται αυξήσεις. Έτσι γίνεται ρυθμιστικής τη αγοράς. Είναι σημαντικό και στην χώρα μας να έχουμε ένα δυνατό καταναλωτικό κίνημα όπως στις άλλες χώρες της Ευρώπης αλλά και διεθνώς. Ο καταναλωτής έχει ψήφο και τιμωρεί όποιον κάνει αύξηση με τον να μην αγοράζει το προϊόν του. Έχει επίσης την ευελιξία να αγοράσει εκείνα που δεν είναι επώνυμα αλλά ιδιωτικής ετικέτας και είναι πιο φτηνά. Στην Γερμανία τα προϊόντα της ιδιωτικής ετικέτας έχουν 50% στην προτίμηση των καταναλωτών ενώ στην χώρα μας 30%. Έχει περάσει το μάρκετινγκ των πολυεθνικών ότι έιναι β΄ κατηγορίας αλλά αυτό δεν ισχύει. Απλά τα επώνυμα είναι πιο ακριβά γιατί ο καταναλωτής πληρώνει και τις διαφημίσεις . Υπάρχει βέβαια και καρτέλ σε μερικά προϊόντα που έχουν κλειδωμένες τιμές αλλά κι αυτό μπορεί να το σπάσει ο καταναλωτής όταν δεν τα αγοράζει. Το κράτος μόνο με έμμεσο τρόπο μπορεί να παρέμβει γιατί απαγορεύεται να βάλει πλαφόν».

Την μείωση της φοροδιαφυγής την πληρώνει ο καταναλωτής

Τέλος ο κ. Τριανταφυλλίδη πρόσθεσε και ένα ακόμη παράγονται που κρατά τις τιμές σε υψηλά επίπεδα και  συνδέεται με την μείωση της φοροδιαφυγής λόγω της χρήσης καρτών αλλά και της αλλαγής του τρόπου φορολόγησης των επιχειρήσεων: «Κάποιες επιχειρήσεις, κυρίως υπηρεσιών μετακυλούν το κόστος της φορολόγησης τους στο τελικό προϊόν με αποτέλεσμα να αυξάνουν τις τιμές. Οσμή  καρτέλ υπάρχουν στο κόστος της ενέργειας . Κάτι δεν λειτουργεί σωστά και πρέπει η πολιτεία να το διερευνήσει».

Προέδρος ΙΝΚΑ, Γ. Λεχουρίτης: « Ο Έλληνας καταναλωτής αν ήξερε τη δύναμή του θα είχαμε πολύ χαμηλότερες τιμές. Αυτό θέλουμε να πετύχουμε και για να γίνει αυτό θα πρέπει να είμαστε στο εμείς και όχι στο εγώ».

Καταπέλτης κατά της κυβερνητικής πολιτικής σ’ ότι αφορά την ακρίβεια ο κ. Λεχουρίτης: «Η ακρίβεια έχει ονοματεπώνυμο, την κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη. Το είπε ξεκάθαρα πέρσι ο τότε υπουργός κ. Χατζηδάκης όταν δήλωσε ότι δεν ενθαρρύνουμε την μείωση των τιμών γιατί το κράτος έχει εισπράξεις. Αυτά που έλεγαν ότι την καταπολεμούν είναι κοροϊδία και παραπλάνηση του καταναλωτή. Λένε ότι μειώθηκε από πέρσι τον Αύγουστο κατά μια μονάδα ο πληθωρισμός. Είναι λάθος. Εξαπατούν τον κόσμο γιατί οι τιμές ανεβαίνουν. Κάθε μέρα το βλέπει ο καταναλωτής στο ράφι. Τα αναψυκτικά αυξήθηκα κατά 20%. Το αρνί έφτασε 19 – 20 ευρώ και το μοσχάρι στα 18 ευρώ το κιλό. Για ποια μείωση μιλούν; Γι’ αυτό κι εμείς καλέσαμε τους καταναλωτές να κάνουν μποϋκοτάζ από τις 15 Σεπτεμβρίου στο αρνί και στο κατσίκι και στο μοσχαρίσιο κρέας. Να μην αγοράζουν επίσης πιτόγυρο πάνω από 3,5 ευρώ. Η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο . Κατάντησαν το ευρώ κατοστάρικο. Πρέπει να αντιδράσουμε δυναμικά. Να μην αγοράζουμε προϊόντα που βλέπουμε ότι αυξάνονται οι τιμές. Όπως έγινε με τα κεράσια που αναγκάστηκαν να τα πετάξουν γιατί ήταν ακριβά και δεν τα αγόραζε ο καταναλωτής. Αν ο Έλληνας καταναλωτής ήξερε τη δύναμή του θα είχαμε πολύ χαμηλότερες τιμές. Αυτό θέλουμε να πετύχουμε και για να γίνει αυτό θα πρέπει να είμαστε στο εμείς και όχι στο εγώ. Να μην αγοράζουμε τα ακριβά αλλά τα φτηνότερα και να τους αναγκάζουμε έτσι να ρίχνουν τις τιμές».

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Μαριάννα Ξανθοπούλου
Περισσότερα άρθρα από Ρεπορτάζ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Ποιο είναι το πολιτιστικό master plan της πόλης μας

Η Ξάνθη μεταξύ των 15 περιοχών που απέκτησαν master plan από το Υπουργείο Πολιτισμού – Το …