
Η Ξάνθη μεταξύ των 15 περιοχών που απέκτησαν master plan από το Υπουργείο Πολιτισμού – Το «Ε» παρουσιάζει το στρατηγικούς στόχους και τους επιχειρησιακούς άξονες
Μεταξύ των 9 έργων περιλαμβάνονται: Αποκατάσταση και επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Τοξότες – Σταυρούπολης, Μελέτη αξιοποίησης των καπναποθηκών, επαναλειτουργία της Βιομηχανικής Οικοκυρικής Σχολής της Ξάνθης
Ένα ολοκληρωμένο πολιτιστικό master plan διαθέτει η πόλη μας καθώς εντάσσεται μεταξύ των 15 περιοχών για τις οποίες το Υπουργείο Πολιτισμού δημιούργησε αυτό το εργαλείο προκειμένου να αναδείξει το πολιτιστικό προφίλ της κάθε περιοχής και να δημιουργήσει δομές και δράσεις καθώς και έργα που θα το ενισχύουν αλλά και θα έχουν αναπτυξιακό αποτύπωμα στην τοπική κοινωνία
Το έργο πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία του ΥΠΠΟ με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, και το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου και χρηματοδοτήθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανήλθε σε 592.031,08 ευρώ.
Τα Πολιτιστικά Masterplans μπορούν να αξιοποιηθούν ως κατευθυντήριος χάρτης και πηγή έμπνευσης και από άλλες Περιφέρειες και Δήμους που επιθυμούν να αξιοποιήσουν το πολιτιστικό τους απόθεμα, συμβάλλοντας στη συνολική ενίσχυση του πολιτιστικού τοπίου της χώρας.
Να σημειώσουμε ότι στο Υπουργείο Πολιτισμού πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του έργου «Πολιτιστικά Masterplans», παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και του Υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα. Οι δεκαπέντε πόλεις και νησιά, στην Ανατολική Μακεδονία, τη Θράκη, το Ανατολικό Αιγαίο και τη Θεσσαλονίκη που αποκτούν το δικό τους Πολιτιστικό Masterplan είναι: Ικαρία, Σάμος, Χίος, Λέσβος, Λήμνος, Λέρος, Κως, Ρόδος, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Καβάλα, Σουφλί και Θεσσαλονίκη.
Ένα στρατηγικό σχέδιο με 7 δράσεις, 4 δομές και 9 έργα
Το «Ε» παρουσιάζει το πολιτιστικό master plan της πόλης μας όπως αυτό αναρτήθηκε στο site υπουργείου Πολιτισμού. Έχει ενδιαφέρον ότι το πλάνο περιλαμβάνει 7 δράσεις, 4 δομές και 9 έργα. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Τοξότες – Σταυρούπολης στον ποταμό Νέστο, μελέτη για τις Καπναποθήκες, Το Μουσείο Καπνού και το Διαχρονικό Μουσείο Βιομηχανικής κληρονομιάς, η επαναλειτουργία της Βιομηχανικής Οικοκυρικής Σχολής της Ξάνθης και το κονάκι του Μουζαφέρ Μπέη ως μουσείο για παιδιά.
Όπως περιγράφονται τα γενικά χαρακτηριστικά του πολιτιστικού προϊόντος της Ξάνθης: «Η πόλη της Ξάνθης διαθέτει μια πολύ ικανοποιητική, πιθανά και σπάνια για τα ελληνικά δεδομένα, πολιτιστική δυναμική που ενώ δεν έχει καταφέρει να ξεπεράσει την τοπική εμβέλεια (ίσως και περιφερειακή μόνο για τις καρναβαλικές γιορτές) και να εξελιχθεί σε κύριο μοχλό της τοπικής οικονομίας, εντούτοις, αποτελεί μια στιβαρή και με ικανή συνάφεια βάσει πάνω στην οποία μπορούν να επεκταθούν οι προσπάθειες των πολιτικών του πολιτισμού και του place branding. Η δυναμική αυτή αντλεί από την ιδιαίτερη αγάπη και το σεβασμό που τρέφουν οι ανθρώπινοι συντελεστές του πολιτισμού για την πόλη τους και την ιστορία της. Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία αυτά, οι προτάσεις στρατηγικής κινούνται στις βάσεις που έθεσαν οι σχετικές διαβουλεύσεις και προς την κατεύθυνση περαιτέρω προώθησης έργων, δομών και δράσεων που έχουν ήδη σχηματιστεί ως συλλογικές επιδιώξεις της πόλης. Πλέον των παραπάνω και ως νέα στοιχεία κατατίθενται προτάσεις (α) για τη θεσμική διαμόρφωση σχημάτων που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν μεθοδικότερα τη συλλογική δυναμική της πόλης, (β) για την προσθήκη του άξονα της οικονομικής βιωσιμότητας των δραστηριοτήτων πολιτισμού και την διεύρυνση της δημιουργικής οικονομίας και (γ) για την ενίσχυση του πολιτιστικού στίγματος της πόλης και τη διασύνδεσή του με τα περιβαλλοντικά και άλλα πλεονεκτήματα του τόπου».
Στρατηγική – Όραμα
Το όραμα της παρούσας στρατηγικής για την πόλη της Ξάνθης συντίθεται προσβλέποντας στη ριζική βελτίωση των συνθηκών του πολιτισμού στην πόλη. Διαμορφώνεται με βάση το δυναμισμό που υπάρχει ήδη στον τομέα και με σκοπό: (α) να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και το ανθρώπινο δυναμικό της πόλης προς την κατεύθυνση ολοκλήρωσης του πολιτιστικού προφίλ της και (β) να ενδυναμωθεί η οικονομία του πολιτισμού τόσο προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της κατανάλωσης όσο και προς την ενδυνάμωση της πολιτιστικής βιομηχανίας του τόπου.
Όραμα της πολιτιστικής στρατηγικής της Ξάνθης είναι η συγκρότηση και υλοποίηση ενός προγράμματος ενεργειών που θα ενδυναμώσει και θα υποστηρίξει τους τοπικούς δρώντες, αποδίδοντας παράλληλα στο πολιτιστικό προφίλ της πόλης ολοκληρωμένο χαρακτήρα και δυναμισμό, με απώτερο στόχο την κοινωνική συνοχή, την ενίσχυση της ανάπτυξης και την ευημερία.
Στρατηγικοί στόχοι – Επιχειρησιακοί άξονες
Στρατηγικός Στόχος 1: Ενίσχυση της διαχειριστικής ικανότητας και των επενδύσεων στον τομέα του πολιτισμού
Επιχειρησιακοί Άξονες:
1.1: Ενδυνάμωση της ηγεσίας και της διαχειριστικής ικανότητας στον τομέα του πολιτισμού
1.2: Ενέργειες μόχλευσης πόρων και ενίσχυσης των επενδύσεων για τη διεύρυνση της δημιουργικής οικονομίας και της οικονομίας του πολιτισμού
Στρατηγικός Στόχος 2: Ολοκλήρωση του πολιτιστικού προφίλ και του brand της πόλης
Επιχειρησιακοί Άξονες:
2.1: Βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών με εμπλουτισμό και συμπληρωματικότητα των προορισμών και των διαθέσιμων παροχών πολιτισμού
2.2: Προωθητικές ενέργειες δικτύωσης, εξωστρέφειας και επικοινωνίας του πολιτιστικού προφίλ
Προτεινόμενες παρεμβάσεις
Δράσεις
1.Επικαιροποίηση του μητρώου πολιτιστικών φορέων και παραγωγών
2.Δημιουργία κοινού ημερολογίου πολιτιστικών εκδηλώσεων σε ψηφιακή μορφή
3.Ανάπτυξη διπλωματίας πολιτιστικών χορηγιών
4.Διοργάνωση μιας ή περισσοτέρων εκδηλώσεων πολιτισμού με εισιτήριο για διεξαγωγή της (επαναλαμβανόμενα) κατά τα μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα
5.Ανάδειξη φυσιολατρικών προορισμών και διασύνδεσή τους με το πολιτιστικό προϊόν της Ξάνθης
6.Εξειδίκευση του στρατηγικού σχεδίου branding και του πολιτιστικού προφίλ
7.Ενσωμάτωση του άξονα βιωσιμότητας στις μεγάλες εκδηλώσεις – συμβάντα (Θρακικές εκδηλώσεις, Γιορτές Παλιάς Πόλης)
Δομές
- Συγκρότηση Μόνιμης Επιτροπής Σύγχρονου Πολιτισμού
- Δημιουργία εταιρικού σχήματος παραγωγής και διάθεσης ενθυμίων πολιτισμού και άλλων πολιτιστικών και τουριστικών προϊόντων
- Δημιουργία κέντρου πληροφόρησης επισκεπτών – κατοίκων και διάθεσης προϊόντων και υπηρεσιών πολιτισμού
4.Σύσταση Οργανισμού χώρου τέχνης και σκέψης οικίας Χατζιδάκι
Έργα
1.Παραγωγή και εμπορία ενθυμίων και προϊόντων πολιτισμού
2.Επανάχρηση του κτίσματος «Κονάκι Μουζαφέρ Μπέη» σε χώρο πολιτισμού για τα παιδιά
3.Προώθηση των εργασιών οργάνωσης του Μουσείου Καπνού Ξάνθης
4.Μελέτη ανάπλασης παραποτάμιων και άλλων υπαίθριων κοινόχρηστων χώρων για τη φιλοξενία πολιτιστικών δράσεων
5.Δημιουργία Οδηγού Προορισμών για την πόλη της Ξάνθης σε ψηφιακή και έντυπη μορφή
6.Προώθηση των εργασιών ΥΠΠΟ για την οργάνωση του Διαχρονικού Μουσείου Ξάνθης & του Κέντρου Έρευνας & Τεκμηρίωσης Βιομηχανικής Κληρονομιάς ΑΜΘ
7.Μελέτη αξιοποίησης των καπναποθηκών για τη δημιουργία χώρου εκδηλώσεων παραστατικών τεχνών δυναμικότητας άνω των 400 ατόμων και υπαίθριου κινηματογράφου
8.Αποκατάσταση και επαναλειτουργία της Βιομηχανικής Οικοκυρικής Σχολής της Ξάνθης
9.Αποκατάσταση και επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Τοξότες – Σταυρούπολης στον ποταμό Νέστο.