
Οριακά χαμηλότερη η ανάπτυξη φέτος λόγω γεωπολιτικής αβεβαιότητας
Δραστική μείωση του λεγόμενου κενού ΦΠΑ από φέτος «βλέπει» ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, Ιωάννης Τσουκαλάς. Καθοριστικό ρόλο σε αυτό αναμένεται να διαδραματίσει η ψηφιοποίηση σειράς εφαρμογών από την ΑΑΔΕ όπως η ηλεκτρονική τιμολόγηση, το ψηφιακό πελατολόγιο, κ.α. Όπως εκτιμά, η περαιτέρω μείωση του κενού ΦΠΑ θα επιφέρει επιπλέον έσοδα στο κράτος περίπου 1 δισ. ευρώ, πέραν των 2 δισ. ευρώ που εισπράχθηκαν πέρυσι.
Στο 2,2% αναθεωρεί την ετήσια πρόβλεψη για την ανάπτυξη από 2,3% που προέβλεπε το πρώτο τρίμηνο του χρόνου λόγω της κορύφωσης της διεθνούς αβεβαιότητας από τους δασμούς Τραμπ και της ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή.
Όπως τονίζει η έκθεση η αναθεώρηση οφείλεται σε δύο πηγές αβεβαιότητας που ενδεχομένως θα επιδεινώσουν το επενδυτικό κλίμα και την καταναλωτική εμπιστοσύνη. Αφενός η συνεχιζόμενη ρητορική περί επιβολής δασμών και αφετέρου η πρόσφατη ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή. Η επιτάχυνση της υλοποίησης μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης μπορεί να ενισχύσει την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής οικονομίας.
“Το 2025 εξελίσσεται σε χρονιά ασυνήθιστα υψηλής γεωπολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας. Το παγκόσμιο οικονομικό κλίμα παρουσιάζει ραγδαία επιδείνωση λόγω της συνεχιζόμενης κλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων και της ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή” σημειώνει η έκθεση κάνοντας ευνοϊκά σχόλια την πορεία και της προοπτικές της Ελλάδας
Συγκεκριμένα τονίζεται ότι σε αυτό το διεθνές περιβάλλον σημαντικών προκλήσεων και ρίσκων, η Ελληνική οικονομία διατηρεί την ανοδική της πορεία με οδηγό τις καλές δημοσιονομικές επιδόσεις και την εμπιστοσύνη των διεθνών επενδυτών.
Σε ό,τι αφορά τις φορολογικές ελαφρύνσεις που προαναγγέλλονται από το οικονομικό επιτελείο για τη φετινή ΔΕΘ ο κ. Τσουκαλάς έκανε την εκτίμηση ότι θα πρέπει να ελαφρυνθεί το φορολογικό βάρος για τους μισθωτούς. Συστήνει μάλιστα:
-την προσθήκη ενός ενδιάμεσου συντελεστή στη φορολόγηση των εισοδημάτων μεταξύ του 9% και 22% που ισχύει για εισοδήματα από 10.000 έως 20.000 ευρώ
-την επιβολή συντελεστή 44% σε εισοδήματα αρκετά υψηλότερα από τα 40.000 ευρώ που ισχύει σήμερα.
Υπολόγισε επίσης ότι δημοσιονομικός χώρος για να γίνουν αυτές οι αλλαγές θα είναι περίπου 1 δις ευρώ από την υπεραπόδοση της οικονομίας και 500 εκ ευρώ από την αύξηση των αμυντικών δαπανών που δεν θα υπολογίζονται στο έλλειμμα λόγω της εθνικής ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες.
Στα 41 δισ. ευρώ υπολογίζει το ύψους της παραοικονομίας το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής δείγμα του ότι η προσπάθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής έχει ακόμη μέλλον.
Ειδικότερο ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής καθηγητής κ Ιωάννης Τσουκαλάς τόνισε ότι το ύψος της παραοικονομίας μπορεί να υπολογιστεί αν αφαιρεθούν τα συνολικά δηλωθέντα το 2024 εισοδήματα του 2023 που φτάνουν τα 110 δις ευρώ από την ιδιωτική κατανάλωση που έφτασε το 2024 στα 151 δις ευρώ. Καταγράφηκε δηλαδή μία απόκλιση 41 δισ. ευρώ, στοιχείο που καταδεικνύει ότι η παραοικονομία τελευταία χρόνια θα πρέπει να υπολογίζεται από το 16% έως το 18% του ΑΕΠ, συνεπώς υπάρχουν ακόμα περιθώρια ενίσχυσης των δημοσίων εσόδων μέσα από τη μείωση της παραοικονομίας.