
Προγραμματική με τον δήμο Ξάνθης για παραλαβή της μελέτης βιωσιμότητας – Προτείνει για επιπλέον χρηματοδότηση 680.000 ευρώ για να είναι βιώσιμος-Αποσπάσματα από την μελέτη-Μ. Φανουράκης: «Άλλαξε το σενάριο να κλείσει ο ΣΔΑΝΞ»;
Το μέλλον του ΣΔΑΝ Ξάνθης κυριάρχησε ως θέμα στην συνεδρίαση της δημοτικής επιτροπής, που συνεδρίασε στις 10 το πρωί της Πέμπτης 10/4 με αφορμή το 6ο θέμα που αφορούσε: «Προγραμματική σύμβαση μεταξύ Δήμου Ξάνθης και Συνδέσμου Διαχείρισης Απορριμμάτων Ν. Ξάνθης και ορισμός εκπροσώπων με τους αναπληρωτές τους και εξουσιοδότηση Δημάρχου Ξάνθης. Υπενθυμίζουμε ότι η απόφαση για διάλυση του Συνδέσμου είχε ληφθεί άτυπα από τους τέσσερις Δημάρχους του νομού, παρουσία των δικηγόρων τους, από τα μέσα του 2024. Η απόφαση αυτή υπαγορεύτηκε από την αναγκαιότητα ότι η επιχείρηση είναι ζημιογόνος και συγκεκριμένα «μπαίνει μέσα» κατά 300.000 ευρώ. Κατά συνέπεια δεν θα μπορούσε να συνεχίσει την λειτουργία της κι έτσι αποφασίστηκε η διάλυσή του. Μάλιστα σε ρεπορτάζ του «Ε» στις 5 /1/2025 ο πρόεδρος του ΣΔΑΝ Ξάνθης Ηλίας Κοτόπουλος ανέφερε οι νομικοί ετοιμάζουν ότι απαιτείται για την λύση του Συνδέσμου και κατόπιν μόλις ολοκληρωθούν οι διαδικασίες θα ληφθούν οι αποφάσεις στα δημοτικά συμβούλια για επικύρωση και στο τέλος θα συγκληθεί το Διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου. Τι άλλαξε στο μεσοδιάστημα και τώρα ΣΔΑΝ κάνει προγραμματική με το δήμο; Αυτό ήταν το ερώτημα που έθεσε ο Μανώλης Φανουράκης καθώς και ο Μανώλης Τσέπελης ζητώντας περαιτέρω εξηγήσεις.
Η μελέτη βιωσιμότητας δείχνει μη βιώσιμο τον ΣΔΑΝΞ – Ποια σενάρια προτείνει
Όπως διευκρινίστηκε από την Διευθύντρια του δήμου κα Τζανόγλου η διοίκηση του ΣΔΑΝ με έγγραφο της ζητά από το δήμο να παραλάβει την μελέτη βιωσιμότητας γιατί εξ οφιτσίου δεν μπορεί να την παραλάβουν οι υπηρεσιακοί παράγοντες ώστε να την εξοφλήσει ο ΣΔΑΝ. Αυτή την αιτιολογία για την προγραμματική ανέφερε στο «Ε» και ο πρόεδρος του ΣΔΑΝ Ξάνθης Ηλίας Κοτόπουλος. Ο κ. Φανουράκης ωστόσο αναρωτήθηκε γιατί ο δήμος να κάνει προγραμματική που έχει ήδη από το 2015 για να παραλάβει μια μελέτη που αυτή παρουσιάστηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο. Ο κ. Τσέπελης ρώτησε αν το ίδιο έγγραφο έχει στείλει και στους υπόλοιπους δήμους – μετόχους και αν ο ΣΔΑΝΞ ζητά στήριξη μόνο από τον δήμο Ξάνθης. Ο αντιδήμαρχος κ. Χατζηαντωνίου απάντησε πως ζητήθηκε από τον δήμο Ξάνθης ως μεγαλύτερο μέτοχο να αναλάβει την παραλαβή της μελέτης προκειμένου να μην υπάρξουν νομικά κωλύματα και ο ΣΔΑΝ θα αναλάβει την πληρωμή της μελέτης. Ο κ. Φανουράκης επέμενες αν υπάρχει απόφαση του Δ.Σ. του ΣΔΑΝ γι’ αυτό και ο κ. Χατζηαντωνίου απάντησε ότι το θέμα αποσύρθηκε γιατί δεν μπορούσε να γίνει παραλαβή της μελέτης, προσθέτοντας επίσης πως απουσίαζε η πλειοψηφία των εκπροσώπων των δήμων.
Φανουράκης: «Άλλαξε το σενάριο να κλείσει ο ΣΔΑΝΞ»;
Επί της ουσίας όμως αυτό που ειπώθηκε από τον κ. Φανουράκη είναι ότι η μελέτη αναφέρει δύο σενάρια για να είναι βιώσιμος ο ΣΔΑΝΞ. Α) να χρηματοδοτηθεί με 680.000 ευρώ και Β) με 250.000 ευρώ για 4 χρόνια. Με αφορμή αυτό ο κ. Φανουράκης ρώτησε αν άλλαξε το σενάριο να κλείσει ο ΣΔΑΝΞ, όπως είχε συμφωνηθεί άτυπα από τους δημάρχους των δήμων – μετόχων. Απάντηση άμεση δεν έλαβε αλλά ο κ. Ευστρατίου που πήρε τον λόγο είπε πως ο νόμος αλλάζει με ένα νέο νόμο, όπως και μια απόφαση ή μια μελέτη με μια άλλη. Η παράταξη «Δύναμη για το Αύριο» ψήφισε κατά με τον κ. Φανουράκη να επαναλάβει τους λόγους προσθέτοντας ότι η προγραμματική θα ελεγχθεί από την Αποκεντρωμένη.
Να σημειώσουμε ότι ο δήμος Ξάνθης πληρώνει κάθε χρόνο 1,200.000 ευρώ στον ΣΔΑΝΞ και την αποκομιδή των απορριμμάτων που την κάνει η υπηρεσία καθαριότητας ενώ ο ΣΔΑΝ δεν έχει ούτε τον καθαρισμό των κάδων. Πληρώνει επίσης και την ΔΙΑΑΜΑΘ. Ο δήμος Αβδήρων πληρώνει 500.000 ευρώ και πριν 2 χρόνια εξέφρασε την πρόθεσή του να αποχωρήσει και να αναλάβει να κάνει την αποκομιδή η υπηρεσία του.
Αποσπάσματα από την Χρηματοοικονομική μελέτη βιωσιμότητας του ΣΔΑΝΞ
- Στα πλαίσια της παρούσας εργασίας, εξετάστηκαν εναλλακτικά σενάρια, για να
επιτευχθεί η βιωσιμότητα του Συνδέσμου.
- Στο εναλλακτικό σενάριο, εξετάστηκε η δυνατότητα του περιορισμού των ετήσιων
λειτουργικών εξόδων περίπου στο ίδιο ύψος με αυτά του 2023 (που αποτέλεσαν το
χαμηλότερο ύψος της τελευταίας 4ετίας), ήτοι να ανέλθουν στο ποσό των €1,6 εκ/έτος.
για την προβλεπόμενη περίοδο 2024 – 2028. Οι λοιπές παραδοχές διατηρήθηκαν ίδιες
με το βασικό σενάριο, ενώ ο κύκλος εργασιών που προέρχεται από την χρηματοδότηση
των Δήμων προσαρμόστηκε έτσι ώστε να μην προκύπτει κάποιο χρηματοδοτικό κενό.
Ταμειακές ροές 2024 – 2028
- Με βάση το επιχειρηματικό σχέδιο, ο Σύνδεσμος δεν «παράγει» βιώσιμες ροές για να χρηματοδοτήσει την λειτουργία του και προκύπτει αθροιστικά χρηματοδοτικό κενό ύψους €1,7 εκ., το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί με επιπλέον χρηματοδότηση.
Οι κύριες κατηγορίες λειτουργικών εξόδων αφορούν το κόστος μισθοδοσίας,
τις συντηρήσεις και τις δαπάνες προμήθειας αναλωσίμων.
- Αμοιβές προσωπικού: αποτελεί τη σημαντικότερη κατηγορία λειτουργικών δαπανών,
η οποία περιλαμβάνει κυρίως από το κόστος μισθών και εισφορών κοινωνικής
ασφάλισης και παρουσιάζει μέση ετήσια μείωση της τάξεως του 7% κυρίως λόγω της
μείωσης του μέσου κόστους ανά εργαζόμενο.
- Στα πλαίσια της παρούσας εργασίας και αξιολογώντας το ότι ο Σύνδεσμος έχει κυρίως σταθερής φύσης λειτουργικά έξοδα (όπως περιλήφθηκαν και στον
προϋπολογισμό του 2024 από την Εκτελεστική Επιτροπή), λήφθηκε υπόψιν ότι η ανάγκη χρηματοδότησης θα καλυφθεί- από τους Δήμους, αυξάνοντας είτε
τα έσοδα ανταποδοτικών τελών ανεβάζοντας την μέση τιμή αποζημίωσης, είτε αυξάνοντας το ποσοστό της υποχρεωτικής εισφοράς τους.
- Συνεπώς, αν λάβουμε υπόψιν ως έτος βάσης το απολογιστικό έτος 2023, οι Δήμοι για την προβλεπόμενη περίοδο εκτιμάται ότι θα πρέπει να χρηματοδοτούν με επιπλέον έσοδα ύψους €680 χιλ. ετησίως κατά μέσο όρο (σε σχέση με αυτά του τελευταίου απολογιστικού έτους), έτσι ώστε ο Σύνδεσμος να μην εμφανίζει χρηματοδοτικό κενό και να είναι βιώσιμος.