
Ο καταξιωμένος ηθοποιός μιλά στο «Ε» για το βραβευμένο έργο «Εκτός Ύλης reloaded» του Κώστα Λεϊμονή «ρίχνοντας φως» στον διαβρωτικό χαρακτήρα που δύναται να έχει η εξουσία σε ένα πλέγμα συμφερόντων και πελατειακών σχέσεων-Δύο παραστάσεις απόψε στο αμφιθέατρο στις 19.00 και 21.00
«Το πρόβλημα ξεκινά από την στιγμή που η αξία του κοστουμιού ξεπερνά την αξία του ανθρώπου που το φορά» είναι το σημείωμα του βραβευμένου έργου «Εκτός Ύλης reloaded» του Κώστα Λεϊμονή.
Ο καταξιωμένος ηθοποιός, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης που κερδίζει το κοινό του μέσω του τρόπου ερμηνείας των ρόλων που αναλαμβάνει, υποδύεται τον βουλευτή, που έχει διατελέσει για χρόνια και υπουργός ελληνικών κυβερνήσεων. Τώρα αποφασίζει να παραιτηθεί από το αξίωμά του, να εγκαταλείψει μια για πάντα την πολιτική ζωή της χώρας.
Αυτή η παράσταση έρχεται απόψε στην Ξάνθη, στο δημοτικό αμφιθέατρο στις 19.00 και στις 21.00. Με αυτή την αφορμή, ο καταξιωμένος ηθοποιός μίλησε στο «Ε» για την τέχνη, την εξουσία και πώς ο κόσμος προσεγγίζει αμφότερες.
Αναφερόμενος στην εξουσία επισημαίνει στο «Ε»: «Ήθελα να σταθώ στο πώς σε αλλοτριώνει πολλές φορές και σε οδηγεί στην κατάχρησή της».
Μιλήστε μας για την θεατρική παράσταση ΕΚΤΟΣ ΥΛΗΣ reloaded του Κώστα Λεϊμονή σε σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη και συγκεκριμένα για τον κεντρικό ρόλο που υποδύεστε.
Είναι η ομιλία παραίτησης ενός βουλευτή. Πρόκειται για έναν υπουργό που έχει συμμετάσχει σε πολλές κυβερνήσεις, είναι διεφθαρμένος, διαπλεκόμενος.
Κάποια στιγμή, ωστόσο αποφασίζει να παραιτηθεί σε μία κρίση συνείδησης και να μιλήσει μία διαφορετική γλώσσα, να απολογηθεί στον λαό, να κάνει την αυτοκριτική του, να κάνει κριτική τόσο σε συναδέλφους του, όσο και σε ψηφοφόρους του.
Θεωρείτε πως κατά κάποιον τρόπο μέσω του έργου ερχόμαστε κι εμείς αντιμέτωποι με τις ευθύνες μας ως πολίτες;
Βέβαια! Δεν είμαστε ανεύθυνοι όσον αφορά τους ανθρώπους που εκλέγουμε, έχουμε μερίδιο ευθύνης! Όλες αυτές οι πελατειακές σχέσεις που δημιουργούνται με τους ψηφοφόρους και τους πολιτικούς είναι και δική μας ευθύνη.
Πώς νιώσατε εσείς ως ηθοποιός, όταν «ανέβηκε» η παράσταση στην Βουλή;
Ήταν μία ιδιαίτερα φορτισμένη στιγμή! Ήταν η πρώτη και μοναδική φορά που ανέβαινε ένα έργο στην Βουλή, αφού ποτέ ξανά δεν είχε ανεβεί θεατρική παράσταση. Έπειτα, ήταν αυτή η μαγεία του χώρου που ξεχώρισε, μία παράσταση ήταν στον φυσικό της χώρο, δηλαδή με σκηνικό τη Βουλή. Η παρουσία μου, λοιπόν στον φυσικό χώρο ήταν κάτι ιδιαίτερα συγκινητικό και φορτισμένο με ακροατές και θεατές τους άμεσα εμπλεκομένους.
Η Βουλή προκρίνεται ή θα έπρεπε να προκρίνεται και για άλλου παρόμοιου είδους καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων; Ποια είναι η δική σας θέση;
Στο εξωτερικό τα κοινοβούλια και οι αίθουσες δίνονται και για καλλιτεχνικές εκδηλώσεις. Ωστόσο, στην Ελλάδα δεν έχει συμβεί ποτέ με μοναδική εξαίρεση αυτή την φορά. Μόνο κάποιες αίθουσες έχουν χρησιμοποιηθεί για εκθέσεις, όπως εικαστικές κτλ.
Ήθελα να πιστεύω τότε πως αυτό θα ήταν μία αρχή για να ξαναγίνει αυτό. Δυστυχώς, όμως όσοι το προσπάθησαν μετά, δεν το κατάφεραν.
Ποια είναι η στάση του κόσμου μπροστά σε αυτό το μήνυμα που επιχειρείτε να μεταδώσετε επί σκηνής;
Η μεγάλη πλειοψηφία του κόσμου το έχει «αγκαλιάσει» και αισθάνεται πως είναι κάτι που θα ήθελε να ακούσει στην πραγματικότητα να συμβαίνει, ότι εκφράζει όλα αυτά που νιώθει ο ίδιος για την πολιτική, την εξουσία.
Σε ποια συμπεράσματα καταλήγετε εσείς αναφορικά με την φύση της εξουσίας;
Αρχικά, να τονίσουμε πως την εξουσία δεν την συναντάμε μόνο στην πολιτική. Ήθελα να σταθώ στο πώς σε αλλοτριώνει πολλές φορές και σε οδηγεί στην κατάχρησή της. Όπως οι πολιτικοί ξεκινούν με αγνές προθέσεις, αλλά καταλήγουν κάποια στιγμή να μεταλλαχτούν και να γίνουν κάτι άλλο, το ίδιο ισχύει και σε άλλους χώρους, όπως στη δική μας δουλειά για παράδειγμα μπορεί να αποκτήσεις εξουσία και χωρίς να το καταλάβεις, να έχεις διαφθαρεί από αυτή. Ο τρόπος, δηλαδή που σε διαφθείρει σιγά σιγά ήταν αυτό που με ενδιέφερε.
Ξεκινώντας, λοιπόν από την εξουσία, το έργο προσπαθεί να «αγγίξει» και άλλα ζητήματα που προκύπτουν ως λογική απόρροια της ανορθολογικής διαχείρισής της;
Προσπαθεί να «αγγίξει» όλο αυτό το πλέγμα του «τι σου κάνει η εξουσία», το πώς διαφθείρει τον άνθρωπο και πόσο δύσκολο είναι να αντισταθεί κάποιος σε αυτό. Έπειτα, είναι ένα σχόλιο στην πολιτική κατάσταση της χώρας, το πώς έχει αλλοτριωθεί πάρα πολύ η σχέση κράτους-πολίτη, το πώς οι πολίτες έχουν «αποκοιμηθεί» λίγο σε μεγάλες περιόδους. Ευτυχώς τελευταία δείχνουν να αντιδρούν, δείχνουν σημάδια αφύπνισης. Έχουμε ξεχάσει τη δύναμη που έχουμε ως πολίτες.
Η Τέχνη μπορεί να μας «ταρακουνήσει»; Έχει τη δύναμη να μας κινητοποιήσει, ώστε να εξετάσουμε εις βάθος διάφορα θέματα που θίγονται κατά καιρούς;
Το σίγουρο είναι πως η Τέχνη δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο και τα πράγματα. Δεν έχει αυτή τη δύναμη. Μακάρι να την είχε! Ωστόσο, έχει τη δύναμη να μας προβληματίσει, να κινητοποιήσει το μυαλό μας, να μας οδηγήσει πιο μπροστά. Όσον αφορά το κομμάτι της ψυχαγωγίας δύναται να απαλύνει τον πόνο και την ταλαιπωρία από τα βάσανα που ζούμε καθημερινά. Αυτές είναι κυρίως οι λειτουργίες της. Σε έναν κόσμο ιδανικό η τέχνη δεν θα είχε λόγους ύπαρξης.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το άμεσο μέλλον σε θέατρο και τηλεόραση; Θέατρο ή τηλεόραση; Σας έχει «κερδίσει» περισσότερο κάποιο από τα δύο;
Για την ώρα το σίγουρο είναι πως θα είμαι μέχρι το καλοκαίρι με την συγκεκριμένη παράσταση. Βέβαια, υπάρχει η σκέψη να συνεχίσουμε και τον επόμενο χειμώνα. Τηλεοπτικά συνεχίζουμε με το Grand Hotel.
Τόσο το θέατρο, όσο και η τηλεόραση είναι κομμάτια της δουλειάς μου, τα αγαπώ εξίσου και τα υπερασπίζομαι με τον καλύτερο τρόπο.
Η παράσταση και οι συντελεστές της
Η παράσταση παρουσιάστηκε την περίοδο 2016-2018 (Θέατρο Αλκμήνη, Θέατρο Ιλίσια, περιοδεία στην Ελλάδα), στις 27 Μαρτίου 2018 την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου παρουσιάστηκε στον φυσικό της χώρο, μέσα στην Βουλή των Ελλήνων και το 2019 σε Βρυξέλλες και Στουτγκάρδη.
Την επιμέλεια του κειμένου έχει αναλάβει ο Κώστας Λεϊμονής, υπεύθυνη σκηνοθεσίας, κοστουμιών και φωτισμών είναι η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη και η επιλογή σκηνικών είναι αρμοδιότητα της Μαρίας Φιλίππου.
Η μουσική επένδυση ανήκει στον Γιώργο Περού, το Creative Agency στο GridFox και η Παραγωγή στο «Γίνονται έργα».
Στον κεντρικό ρόλο είναι ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης και μαζί του συμμετέχουν οι: Πέτρος Ζαφειρίου, Ελένη Θεοχάρη, Δημήτρης Κωνσταντινίδης.