
Το νέο της βιβλίο «Λαογραφικά μουσεία και μάθηση ενηλίκων – Δράσεις μνήμης, ταυτοτήτων, τοπικής ιστορίας και δημιουργικής γραφής στο Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Κομοτηνής» θα παρουσιάσει η συγγραφέας σήμερα στην Κομοτηνή
Το σημαντικό για εκείνη είναι η εδραίωση μουσειακού εκπαιδευτικού διαλόγου με το ενήλικο κοινό της περιοχής
«Σήμερα θα παρουσιάσουμε στη βιβλιοθήκη της Κομοτηνής όλη αυτή την έρευνα. Όσοι συμμετείχαν θα είναι εκεί για να αναγνώσουν κείμενα και να μοιραστούν τις εμπειρίες τους», αναφέρει η συγγραφέας Νάγια Δαλακούρα για την παρουσίαση του νέου της βιβλίου με τίτλο Λαογραφικά μουσεία και μάθηση ενηλίκων – Δράσεις μνήμης, ταυτοτήτων, τοπικής ιστορίας και δημιουργικής γραφής στο Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Κομοτηνής». που θα πραγματοποιηθεί στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κομοτηνής σήμερα Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου στις 6:30 μ.μ.
Η εκδήλωση διοργανώνεται στο πλαίσιο των δράσεων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κομοτηνής και της ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. «Κομοτηνή Εν Δράσει», από το Εργαστήριο Λαογραφίας & Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και τον «Παρατηρητή της Θράκης».
Θα μιλήσουν οι: Μανόλης Γ. Βαρβούνης, Κοσμήτορας Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών ΔΠΘ, Καθηγητής Τμήματος Ιστορίας & Εθνολογίας ΔΠΘ και Νάντια Μαχά – Μπιζούμη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήματος Ιστορίας & Εθνολογίας ΔΠΘ. Θα συντονίσει η Νατάσα Βαφειάδου, Δημοσιογράφος.
Για τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική μουσειακή δράση ο λόγος θα δοθεί, επίσης, σε εκπροσώπους των εξής τοπικών συλλόγων: Σύλλογος Ηπειρωτών Νομού Ροδόπης «Άγιος Γεώργιος ο Εξ Ιωαννίνων», Μορφωτικός Σύλλογος Ποντίων Κομοτηνής και Περιφέρειας «O Eύξεινος Πόντος», Μορφωτικός Σύλλογος των εν Θράκη Διαβιούντων Σαρακατσαναίων, Εκπολιτιστικός Μορφωτικός Όμιλος Αρμενίων Κομοτηνής, Πολιτιστικός Σύλλογος Αδριανουπολιτών Κομοτηνής «Η Αδριανού», και Πολιτιστικός Σύλλογος Ανατολικορωμυλιωτών Κομοτηνής.
Επίκεντρο και περιεχόμενο της έρευνας είναι η διερεύνηση της σχέσης του Λαογραφικού και Ιστορικού Μουσείου της Κομοτηνής με πολιτιστικούς συλλόγους της πόλης.
Συμπληρωματικά με τα παραπάνω η συγγραφέας, Νάγια Δαλακούρα μιλώντας στο «Ε» σημείωσε:
«Το βιβλίο είναι το αποτέλεσμα μίας μεταδιδακτορικής έρευνας που εκπόνησα στο εργαστήριο Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης με επόπτρια την αναπληρώτρια καθηγήτρια, κ. Νάντια Μαχά».
Αναφερόμενη στον στόχο συγγραφής του απαντά πως ήταν η διερεύνηση της σχέσης του Λαογραφικού και Ιστορικού Μουσείου Κομοτηνής με πολιτιστικούς και εθνοτοπικούς συλλόγους της πόλης, οι οποίοι συνδέονταν ως προς την πολιτιστική τους ταυτότητα με αντικείμενα της μόνιμης συλλογής.
Κειμήλια που «ξυπνούν» μνήμες προκαλώντας αισθήσεις
«Τα αντικείμενα αυτά πυροδότησαν τις μνήμες τους, προκάλεσαν αισθήσεις, αναγνώστηκαν πέρα από τις επίσημες κοινωνικές αφηγήσεις τους. Είδαμε πώς μπορούμε να διαχειριστούμε κειμήλια ‘’φορτισμένα’’ με μνήμες, μιλήσαμε γενικά για τη μουσειοποίηση της ζωής του παρελθόντος και συνδυάσαμε όλη αυτή την παρελθοντική συλλογική ιστορία με τη μουσειακή βιο-ιστορία του παρόντος», όπως πρόσθεσε.
Ν. Δαλακούρα: «Το μουσείο ‘’ζωντάνεψε’’ ως φυσικός χώρος δημιουργίας και δια βίου μάθησης»
Για εκείνη πάντως το σημαντικό είναι ότι μέσα από αυτή τη μουσειακή πράξη εδραιώθηκε ένας μουσειακός εκπαιδευτικός διάλογος με το ενήλικο κοινό της Κομοτηνής. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες αισθάνθηκαν ενεργή συμμετοχή στην πολιτιστική ζωή της πόλης, ενώ το μουσείο «ζωντάνεψε» ως φυσικός χώρος δημιουργίας και δια βίου μάθησης, λειτούργησε ως γόνιμος χώρος προσωπικής έκφρασης, έμπνευσης, αλλά και αξιοποίησης ιστοριών.
Ένα δίκτυο προφορικής ιστορίας μέσα στην πόλη
«Δόθηκε φωνή στα αντικείμενα, αλλά και έμφαση στην αισθητηριακή εμπειρία των συμμετεχόντων. Είδαμε πτυχές της αθέατης πλευράς της τοπικής ιστορίας. Με λίγα λόγια, όλο αυτό λειτούργησε για πρώτη φορά μέσα στο μουσείο με δίκτυο προφορικής ιστορίας της πόλης, στο οποίο συμμετείχαν άνθρωποι με διαφορετικές καταγωγές, οπότε συνέβαλαν στην πολυφωνία της», επεσήμανε
Μία πρόταση προσέγγισης διαφορετικών εκφάνσεων ενός λαογραφικού μουσείου με γνώμονα την τοπική κοινότητα στο πλαίσιο της σύγχρονης μουσειακής μάθησης ενηλίκων
Η έντονη συναισθηματική εμπειρία ήταν αυτή που για τη Νάγια Δαλακούρα μετασχημάτισε στο μουσείο την στάση των συμμετεχόντων προς αυτό, αλλά και προς τα αντικείμενα.
«Ήταν μία γόνιμη και συνάμα δημιουργική διαδικασία που έδωσε έμφαση στην κοινωνική διάσταση της συμμετοχής στο μουσείο, αλλά και μία πρόταση προσέγγισης διαφορετικών εκφάνσεων ενός λαογραφικού μουσείου ως προς την σχέση του με την τοπική κοινότητα, αλλά και τον ρόλο του μουσείου στην κοινότητα μέσω της σύγχρονης μουσειακής μάθησης ενηλίκων», διευκρινίζει καταληκτικά.
Χρύσα Κιατίπη
chkiatipi@empros.gr