
«Πολεμιστής» στην πολιτική, «πολεμιστής» και στην αμπελουργία – Τα πρώτα βήματα και το οικογενειακό οινοποιείο Sgouridi Wines – Τα μπαϊράκια της Ελληνικής Επανάστασης στις ετικέτες των οίνων Σγουρίδη με την επετειακή σειρά «Σ21»
«Εν οίνω η αλήθεια», σύμφωνα με τον ποιητή Αλκαίο και τα έργα και οι ημέρες του Παναγιώτη Σγουρίδη τόσο στην πολιτική όσο και στην οινοποιία εμπεριέχουν αλήθεια. Μια αλήθεια που στην πολυετή ενασχόλησή του με την πολιτική εκφράστηκε με τον σταθερό προσανατολισμό του στο ιδεώδες της φιλοπατρίας και με τη μαχητικότητα που τον διακρίνει στην υπεράσπιση όσων πρεσβεύει. Η δε ενασχόλησή του με την οινοποιία είναι μια άοκνη προσπάθεια να δημιουργήσει ένα καθαρό, βιολογικό, ποιοτικό, αληθινό κρασί, ισάξιο της αμπελουργικής παράδοσης της ευρύτερης περιοχής των Αβδήρων – Μάνδρας που θα τέρψει και θα ευφραίνει καρδίαν…
«Πολεμιστής» στην πολιτική «πολεμιστής» και στην αμπελουργία
Ο κ. Σγουρίδης μοιράστηκε μαζί μας τις αλήθειες του για τα πρώτα του βήματα στην αμπελουργία το 2000 μέσω της συζύγου του καθώς ήταν ενεργός πολιτικός και διετέλεσε Αντιπρόεδρος της Βουλής και πως στην συνέχεια διοχέτευσε όλη την ενέργειά του στην αμπελουργία – οινοποιία: «Κάποτε μου είχαν πει ότι αν φυτέψω ένα αμπέλι θα είσαι σκλαβωμένος για πάντα και δεν το πίστεψα. Τώρα βλέπω ότι ενώ όταν έχεις ζώα πρέπει να ασχολείσαι 365 μέρες τον χρόνο αν έχεις αμπελώνα 330 μέρες. Έχεις συνεχή δουλειά αλλά η ενασχόληση με την γη σε αναζωογονεί, σου δίνει ενέργεια και σε κρατάει σε εγρήγορση. Αυτό είναι και το κοινό που έχει το αμπέλι με την πολιτική. Να είσαι σε εγρήγορση και να απαντήσεις έγκαιρα και αποτελεσματικά σε μια προσβολή από ένα …ωίδιο που είναι ικανό να καταστρέψει τον αμπελώνα σου».

Τα πρώτα βήματα και το οικογενειακό οινοποιείο Sgouridi Wines
Ο κ. Σγουρίδης κάνοντας μια αναδρομή ανέφερε πως το έναυσμα για την δημιουργία αμπελώνα ήταν ουσιαστικά μια απόφαση για ανασύσταση αμπελώνων στους ιστορικούς τόπους παράλληλα στην Εγνατία, παραχωρώντας κάποια στρέμματα. Στην Ξάνθη αντιστοιχούσαν 100 στρέμματα τα οποία χορηγήθηκαν κάποια στο Κτήμα Βουρβουκέλη και σε κάποιους αγρότες που όμως δεν ασχολήθηκαν. Απέμειναν 30 στρέμματα αδιάθετα και τα οποία θα επέστρεφαν σε άλλες περιοχές: «Αγόρασα αυτά τα 30 στρέμματα και χωρίς επιδότηση φύτευσα τα πρώτα αμπέλια. Σύμφωνα με το πρωτόκολλο του ΥΠΑΑΤ, επιτρέπονταν μόνο τοπικές ποικιλίες όπως: Μαυρούδι, Παμίδι, Λημνιό, Ζουμιάτικο. Πρόκειται για ερυθρωπές κι ερυθρές ποικιλίες. Το πρώτο μας βήμα ήταν οι «Οίνοι Σγουρίδη» και σ’ αυτές προστέθηκαν και κάποιες ξενικές όπως Μερλώ , Καμπερνιέ, Σιράχ. Ο αμπελώνας μας εκτείνεται στα 100 στρέμματα στους λόφους της Μάνδρας της περιοχής Αβδήρων και το 70% απ’ αυτά είναι περιοχή της Συνθήκης Ραμσάρ. Μόνο ένα κομμάτι κοντά στον δρόμο που επιτρέπεται στήθηκε το οινοποιείο μας το οποίο έχει άδεια λειτουργίας και είναι επισκέψιμο. Το κρασί μας είναι πιστοποιημένο Βιολογικό (ΒΙΟ) και Προϊόν Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ). Τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι εξαιτίας των ασθενειών αλλά και της ανυδρίας που πλήττει τα τελευταία χρόνια και αυτό έχει αντίκτυπο στην παραγωγή. Παράγουμε περίπου 35 τόνους κρασί. Το διαθέτουμε στην εγχώρια αγορά. Κάνουμε εξαγωγές σε Γερμανία και Βέλγιο όχι όμως όσο θα θέλαμε. Σκοπός μας είναι να έχουμε ένα μόνιμο μερίδιο στην τοπική αγορά και να ενισχύσουμε τις εξαγωγές μας».
Τα μπαϊράκια της Ελληνικής Επανάστασης στις ετικέτες των οίνων Σγουρίδη με την επετειακή σειρά «Σ21»
«Η συμπλήρωση των διακοσίων χρόνων από την έναρξη του ιερού αγώνα των Ελλήνων για την ελευθερία, επόμενο ήταν να μην μας αφήσει αδιάφορους στο οινοποιητικό μας έργο. Γιατί το έργο μας το θεωρούμε πολιτιστικό -μια εκτός τόπου και χρόνου κερδοσκοπική αντίληψη είναι ξένη προς τις αρχές της προσπάθειας μας», είναι η αναφορά του κ. Σγουρίδη για την παρουσίαση μιας επετειακής ετικέτας «Σ21» για κόκκινο, ροζέ και λευκό με τις σημαίες της ελληνικής επανάστασης , την Φιλικής εταιρίας, της Μπουμπουλίνας και του Καραϊσκάκη.
«Μανδρινός» και «Πολεμιστής»
Επίσης οι δύο σειρές «Σίγμα» σε ροζέ, λευκό και κόκκινο πολυποικιλιακές και ο «Μανδρινός» μονοποικιλιακή από ασύρτικο το λευκό, παμίδι το ροζέ και μαυρούδι το κόκκινο. Τέλος η σειρά «Πολεμιστής» διατηρεί και προσφέρει τις καλύτερες
εκφράσεις της εσοδείας κάθε χρονιάς, με κρασιά παλαιωμένα σε φρέσκα βαρέλια οξιάς και στο κελάρι. Μάλιστα η ετικέτα του είναι μεταξοτυπία και εικονίζει τον Θράκα πολεμιστή όπως εμφανίζεται στην βραχογραφία των Σατρών. Όπως είναι εμφανές είναι διακριτές οι ιστορικές αναφορές στους Οίνους Σγουρίδη.
Και για να θυμηθούμε τη φράση του Ελύτη: Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις.
Οι ανησυχίες του Παναγιώτη Σγουρίδη
Κλείνοντας αναφέρει ως συστατικό επιτυχίας: «Αν δεν υπάρχει αγάπη, μεράκι και προσφορά σε αυτό που κάνεις, δεν μπορείς να πετύχεις. Κι αυτό ισχύει παντού, τόσο στην πολιτική όσο και στο… κρασί». Και μπορεί να έχει ξαναπεί ότι έχει κρεμάσει προ πολλού τα πολιτικά του παπούτσια και τώρα το ενδιαφέρον του στρέφεται στην κοινωνική προσφορά γι΄αυτό και η συμμετοχή του στο Ίδρυμα «Αλέξανδρος Μπαλτατζής», ωστόσο δεν έπαψε να διαθέτει πολιτική σκέψη να αναλύει τις καταστάσεις και στην παρούσα φάση να ανησυχεί. Είναι μια ακόμη αλήθεια που μοιράστηκε μαζί μας: «Είμαι ιδιαίτερα ανήσυχος. Αυτή τη στιγμή ζούμε σε συνθήκες παγκόσμιου μεσοπολέμου. Μέσα από μια αναθεωρητική πολιτική όπου δεν υπερισχύει το δίκιο αλλά το δίκιο του ισχυρού. Και η ΕΕ θεατής…κόπτεται για την Ουκρανία αλλά δεν λέει κουβέντα για την Κύπρο ένα κράτος μέλος της που το 40% της έκτασή της είναι κατεχόμενη».