Αρχική Ρεπορτάζ Σε «έξυπνες» θα μετατραπούν και οι γέφυρες στο Πόρτο Λάγος

Σε «έξυπνες» θα μετατραπούν και οι γέφυρες στο Πόρτο Λάγος

0

Εντάχθηκαν στο έργο «έξυπνες γέφυρες» όπως του Νέστου και της Σταυρούπολης


Θα τοποθετηθεί μηχανισμός ελέγχου της ασφάλειας των γεφυρών – Υπογράφηκε σύμβαση


Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το έργο «Έξυπνες Γέφυρες» που αφορά 20 γέφυρες της περιφέρειας μας. Στο έργο του οποίου φορέας υλοποίησης είναι το ΤΕΕ έχει αναδειχθεί ανάδοχος η εταιρεία ΤΕΡΝΑ για ποσό 24, 46 εκατ. ευρώ, με σύμβαση που υπογράφηκε στις 26 Νοεμβρίου 2024. Το έργο αφορά συνολικά και τις 13 περιφέρειες και για την υλοποίηση αυτών των παρεμβάσεων έχει υπογραφεί σύμβαση-πλαίσιο από τις 26 Απριλίου 2024 μεταξύ του ΤΕΕ και τριών αναδόχων: ΟΤΕ, Globitel και ΤΕΡΝΑ. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 120 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ.

Σκοπός του έργου είναι ανάπτυξη έξυπνων υποδομών γεφυρών για τη παρακολούθηση της δομικής απόκρισης επιλεγμένων γεφυρών, στις 13 Περιφέρειες της χώρας, σε πραγματικό χρόνο, μέσω σύγχρονων συστημάτων και μεθοδολογιών ενόργανης παρακολούθησης της δομικής υγείας.

Οι 20 έξυπνες γέφυρες της ΑΜΘ:  Οι γέφυρες Νέστου – Σταυρούπολης και Πόρτο Λάγος για την Ξάνθη

Στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης περιλαμβάνονται 20 γέφυρες:

  1. ΓEΦΥΡΑ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ
  2. ΓΕΦΥΡΑ ΛΟΥΤΡΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ
  3. ΓΕΦΥΡΑ Ν. ΞΕΡΙΑ
  4. ΓΕΦΥΡΑ ΚΡΗΝΗ ΚΑΒΑΛΑΣ
  5. ΓΕΦΥΡΑ ΑΛΥΚΗΣ ΘΑΣΟΥ
  6. ΓΕΦΥΡΑ ΑΜΑΞΑΔΩΝ
  7. ΓΕΦΥΡΑ ΑΝΩ ΒΥΡΣΙΝΗΣ
  8. ΓΕΦΥΡΑ ΤΡΕΛΟΧΕΙΜΑΡΡΟΥ
  9. ΓΕΦΥΡΑ ΜΑΚΡΟΠΟΤΑΜΟΥ
  10. ΓΕΦΥΡΑ ΑΡΔΑΣ ΚΑΣΤΑΝΙΕΣ ΟΡΜΕΝΙΟ ΕΘΝΙΚΟ ΕΟ Ν 51 667Μ
  11. ΓΕΦΥΡΑ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ 51, 400Μ
  12. ΓΕΦΥΡΑ ΕΡΥΘΡΟΠΟΤΑΜΟΥ ΜΕΤΑΞΑΔΕΣ ΠΡΩΤΕΥΩΝ ΕΠΑΡΧΕΙΑΚΟ ΔΙΚΤΥΟ 7 120Μ, 13. ΓΕΦΥΡΑ ΚΟΜΑΡΩΝ ΚΥΠΡΙΝΟΣ ΕΠΑΡΧΕΙΑΚΟ ΔΡΟΜΟ 8 390Μ
  13. ΓΕΦΥΡΑ ΝΕΣΤΟΥ
  14. ΓΕΦΥΡΑ ΣΤΟ ΠΟΡΤΟ ΛΑΓΟΣ – ΕΙΣΟΔΟΣ
  15. ΓΕΦΥΡΑ ΣΤΟ ΠΟΡΤΟ ΛΑΓΟΣ – ΛΙΜΑΝΑΚΙ
  16. ΓΕΦΥΡΑ ΣΤΟ ΠΟΡΤΟ ΛΑΓΟΣ – ΕΞΟΔΟΣ
  17. ΧΕΙΜΑΡΡΟΥ ΔΟΞΑΤΟΥ
  18. ΓΕΦΥΡΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙΟΥ
  19. ΓΕΦΥΡΑ Π.Ο. ΚΑΤΩ ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ.

Μηχανισμός ελέγχου της ασφάλειας των γεφυρών

Όπως μας ανέφερε Γ. Γραμματέας του ΤΕΕ Θράκης Βασίλης Ασημίδης οι γέφυρες οι οποίες θα μεταβληθούν σε «έξυπνες» επιλέχθηκαν μετά από διαβούλευση και σε συνεργασία με την περιφέρεια. Δόθηκε προτεραιότητα σ’ αυτές που είναι μεγάλης κυκλοφορίας και βρίσκονται επί του εθνικού οδικού δικτύου. Εξηγώντας ο κ. Ασημίδης αναφορικά με τις παρεμβάσεις που θα γίνουν σημείωσε πως: «θα τοποθετηθεί ένας μηχανισμός που θα μετρά τις μετακινήσεις που υφίσταται η γέφυρα από τους κραδασμούς που προκαλούνται κατά την διέλευση οχημάτων από ένα σταθερό σημείο που  θεωρείται σημείο ασφαλείας. Η παραμικρή μετακίνηση σηματοδοτεί την λήψη μέτρων καθώς αυξάνει την επικινδυνότητά της. Αν για παράδειγμα υπήρχε αυτός ο μηχανισμός στην γέφυρα του Ιάσμου θα προειδοποιούσε μέρες πριν την κατάρρευσή ούτως ώστε να έκλεινε η γέφυρα. Ευτυχώς κατάρρευση πολύ νωρίς το πρωί και δεν υπήρξαν θύματα».

Γέφυρες «γερασμένες» που χρειάζονται παρακολούθηση

Να σημειώσουμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των γεφυρών της χώρας κατασκευάστηκε στις δεκαετίες ’50 έως ’80 και οδεύει σήμερα προς το τέλος της θεωρητικής ζωής του. Η απουσία μέτρων συντήρησης, η γήρανση των τεχνικών, τα μικρά φορτία σχεδιασμού σε συνδυασμό με την μη ελεγχόμενη διέλευση ολοένα και μεγαλύτερου βάρους οχημάτων, τα ακραία περιβαλλοντικά φαινόμενα λόγω κλιματικής αλλαγής είναι κάποιοι από τους παράγοντες που έχουν συμβάλλει στην μείωση της αντοχής των γεφυρών και καθιστούν πολλές από αυτές «οιονεί-επικίνδυνες.

Τα έργα έξυπνων γεφυρών θα αποτελούνται από καταγραφικούς σταθμούς με σύστημα αδιάλειπτης επικοινωνίας με την ενιαία διαδικτυακή πλατφόρμα, αισθητήρες μέτρησης ανηγμένης αξονικής παραμόρφωσης, αισθητήρες μέτρησης επιτάχυνσης (δονησιογράφους), αισθητήρες μέτρησης στάθμης υδάτων και αισθητήρες μέτρησης θερμοκρασίας.

Η εφαρμογή εξειδικευμένων μεθοδολογιών ενόργανης δομικής παρακολούθησης, συνδυασμού δηλαδή τεκμηρίωσης – ενοργάνωσης και γρήγορης αποτίμησης, αποτελεί παγκοσμίως την πιο δόκιμη μέθοδο εκτίμησης ενδεχόμενων υποβαθμίσεων της δομικής υγείας των κατασκευών σε βάθος χρόνου. Η συνθήκη ελέγχου είναι η αξιολόγηση σε πραγματικό χρόνο της δομικής τρωτότητας των γεφυρών υπό τα συνήθη φορτία λειτουργίας και ο καθορισμός με σαφήνεια των μεγίστων επιτρεπόμενων όριων διελεύσεων (έλεγχος μεγίστων παραμορφώσεων).

Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η έγκαιρη πρόβλεψη αστοχιών (situational awareness), δίνεται η δυνατότητα άμεσων λήψεων αποφάσεων και μέτρων (informed decision making process) ενώ παράλληλα εξασφαλίζεται η εξοικονόμηση πόρων μέσω προτεραιοποίησης συντηρήσεων και ενισχύσεων όπου πραγματικά απαιτείται.

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Μαριάννα Ξανθοπούλου
Περισσότερα άρθρα από Ρεπορτάζ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Τα γεγονότα που έκαναν «ποδαρικό» στην Ξάνθη

Βεγγαλικά στο δίκτυο προκάλεσαν βραχυκύκλωμα  και βύθισαν στο σκοτάδι την ανατολική Ξάνθη …