Ο υπουργός Άμυνας διαφοροποιείται από τη γραμμή της προσέγγισης με την Τουρκία που ακολουθεί η κυβέρνηση
Mε καθαρό και ηχηρό τρόπο ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, τις τελευταίες μέρες εξέφρασε τη διαφορετική του θέση σε σχέση με τα αποτελέσματα που μπορεί να επιφέρει η ελληνοτουρκική προσέγγιση που επιχειρεί η κυβέρνηση τον τελευταίο ενάμιση χρόνο.
Τόσο στην ομιλία του στη Βουλή, κατά τη συζήτηση για την κύρωση του προϋπολογισμού του 2025, όσο και σε συνέντευξή του στον κυριακάτικο Τύπο, ούτε λίγο ούτε πολύ υποστήριξε ότι παρά τα «ήρεμα νερά» στο Αιγαίο η Τουρκία εξακολουθεί να συνιστά απειλή για την Ελλάδα, διατηρώντας εν ισχύι το «casus belli» και πως όχι μόνο δεν παραιτείται από τις παράνομες διεκδικήσεις, αντιθέτως τις διευρύνει.
Για τον υπουργό Άμυνας «είναι άλλο τα ”ήρεμα νερά” και άλλο ο “κατευνασμός”», του οποίου η λογική, όπως είπε, «κρίθηκε όταν ο Χίτλερ εισέβαλε στην Πολωνία». Όπως επισημαίνει στη συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής», «αποδείχθηκε ότι εάν προσπαθήσεις μια επιθετική δύναμη να την αντιμετωπίσεις με αποσιώπηση, αυτό που θα πετύχεις είναι να σου δημιουργήσει πρόβλημα υπό χειρότερες ακόμη συνθήκες για εσένα».
Είναι προφανές ότι ο κ. Δένδιας εν αντιθέσει με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Εξωτερικών δεν προσλαμβάνει με τον ίδιο τρόπο το θετικό κλίμα στα ελληνοτουρκικά, ενώ διατηρεί σοβαρές επιφυλάξεις για την εύρεση κοινού εδάφους στις διευρυμένες ελληνοτουρκικές επαφές, υπενθυμίζοντας ότι για την Ελλάδα θέματα κυριαρχίας (βλ. δικαίωμα επέκτασης ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης από τα 6 ν.μ. στα 12 ν.μ.) δεν υπόκεινται στη δικαιοδοσία διεθνών διαιτητικών οργάνων. «Επικαλούμαι την ορθότατη επιστολή του Ευάγγελου Βενιζέλου, το 2015, επί κυβέρνησης Σαμαρά, η οποία σαφέστατα λέει ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα η Ελλάδα να δεχθεί να υπάρξει προσφυγή στη Χάγη επί θεμάτων κυριαρχίας», ανέφερε στη συνέντευξή του ο υπουργός Άμυνας.
Ο υπουργός Εξωτερικών στην ομιλία στη Βουλή για την κύρωση του προϋπολογισμού απάντησε λέγοντας ότι «οι αξιώσεις της Τουρκίας δεν δημιουργήθηκαν τους τελευταίους 18 μήνες» και πως όλα αυτά τα θέματα που κατά καιρούς θέτει η Τουρκία «υπήρξαν και παρά ταύτα όλες οι κυβερνήσεις και ορθώς συζητούσαν με την Τουρκία. Καμία διεύρυνση δεν υπήρξε. Αντιθέτως, υπήρξαν ζητήματα στα οποία υφίσταται σήμερα μια σημαντική απομείωση», ανέφερε ο υπουργός. Ο κ. Γεραπετρίτης διαβεβαίωσε ότι πέραν των ζητημάτων της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ, κανένα άλλο δεν παραπέμπεται στο Δικαστήριο της Χάγης, επιχειρώντας να βάλει ένα τέλος στις επικρίσεις περί υποχωρητικότητας στα ελληνοτουρκικά.
Στην ομιλία του στη Βουλή ο κ. Δένδιας υπεραμύνθηκε των δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα επικαλούμενος τις στρατιωτικές δαπάνες της Τουρκίας. «Μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι επιχειρεί να επιβάλει το παράνομο και ανύπαρκτο τουρκολιβυκό μνημόνιο και διά της βίας; Ναι ή όχι; Εάν αυτό είναι αλήθεια, τότε σας καλώ σε μια απλή σύγκριση αριθμών. Ποιο είναι το ποσό που χαλάει η γειτονική μας χώρα για εξοπλιστικά το 2025; Θα σας δώσω εγώ την απάντηση. 26,8 δισεκατομμύρια. 14 φορές ό,τι δαπανάει η Ελλάς!», τόνισε ο υπουργός.
Η σημασία που αποδίδει ο υπουργός στην αύξηση της στρατιωτικής ισχύος στην εξέλιξη των ελληνοτουρκικών σχέσεων είχε τονιστεί κατά τον εορτασμό του Αγ. Νικολάου, του προστάτη του Πολεμικού Ναυτικού, όταν ο κ. Δένδιας μίλησε για το «τείχος στο Αιγαίο» που αναπτύσσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις με την προμήθεια νέων αμυντικών εξοπλισμών στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030». Ο υπουργός Άμυνας σχετίζει την αύξηση των αμυντικών δαπανών αποκλειστικά και μόνο με τη θωράκιση της χώρας έναντι της εξ Ανατολών απειλής, παρότι οι αυξημένες εξοπλιστικές δαπάνες συνιστούν ΝΑΤΟϊκή υποχρέωση της χώρας. Πολλώ δε μάλλον όταν ο γενικός γραμματέας της Συμμαχίας, Μαρκ Ρούτε, την περασμένη Πέμπτη κάλεσε τους Ευρωπαίους ηγέτες να κόψουν κοινωνικές δαπάνες και να ενισχύσουν την άμυνα. Αξίζει ωστόσο να υπενθυμίσουμε ότι, όπως ο ίδιος ο Νίκος Δένδιας αποκάλυψε στη Βουλή, η Ελλάδα μετά το 1974 έχει δαπανήσει 214 δισ. ευρώ σε στρατιωτικούς εξοπλισμούς, παρ’ όλα αυτά οι ελληνοτουρκικές διαφορές όχι μόνο παραμένουν αλλά η Τουρκία προσθέτει και άλλες.