Το νέο της βιβλίο «Μίλα μου» παρουσιάζει στο αναγνωστικό κοινό της Αλεξανδρούπολης στις 29.11
«’’Αγγίζει’’ και μιλά για πράγματα τα οποία μας απασχολούν όλους σε κάθε ηλικία», όπως τονίζει η συγγραφέας στο «Ε»
Η ταλαντούχα Μαρίνα Γιώτη, συγγραφέας και εικονογράφος παιδικών βιβλίων εισχωρεί στην παιδική ψυχή και βοηθά τα παιδιά να ανακαλύψουν το «μέσα» τους ενισχύοντας την ψυχική ανθεκτικότητα και την ψυχολογία τους.
Στο νέο της βιβλίο με τίτλο «Μίλα μου» με αλληγορικό τρόπο επιχειρεί να αναδείξει τα ψυχικά βάρη που μπορεί να κουβαλά ένα παιδί. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 4 έως 9 ετών.
«Η ΑΝ είναι ένα μικρό κοριτσάκι που μία μέρα βρίσκει ένα πετραδάκι στον δρόμο. Αποφασίζει να το σηκώσει και να το κρατήσει, αλλά καθώς περνούν οι μέρες, το πετραδάκι γίνεται όλο και πιο βαρύ», εξηγεί η κ. Γιώτη για την υπόθεση του βιβλίου.
Για περισσότερες λεπτομέρειες, όλοι και όλες είναι προσκεκλημένοι την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου στις 18:30, στον 1ο όροφο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Αλεξανδρούπολης (Αίνου 46, Αλεξανδρούπολη).
Μιλήστε μας για το βιβλίο «Μίλα μου» στην προσπάθεια να διεισδύσετε στην υπόθεσή του.
Το βιβλίο «Μίλα μου» εκδόθηκε πριν από περίπου έναν μήνα από τις εκδόσεις Διόπτρα και αναφέρεται στο παιδικό άγχος και γενικότερα στα συναισθήματα που κρατάμε μέσα μας, όπως η λύπη και ο φόβος, τα οποία γίνονται όλο και πιο βαριά.
Η ιστορία αφορά την ΑΝ, ένα μικρό κοριτσάκι που μία μέρα βρίσκει ένα πετραδάκι στον δρόμο. Αποφασίζει να το σηκώσει και να το βάλει στη θέση του, όμως όσο περνάνε οι μέρες, το πετραδάκι γίνεται όλο και πιο βαρύ. Κανείς δεν το παρατηρεί, ούτε η μαμά της, ούτε ο δάσκαλός της. Στην πορεία, όμως, εμφανίζεται ένας καινούριος φίλος, ο οποίος βοηθά την ΑΝ να διαχειριστεί τα συναισθήματά της και να μιλήσει για όσα την βάραιναν. Μαζί προσπαθούν να βοηθήσουν και άλλους.
Το βιβλίο απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 4 έως 9/10 ετών, αλλά «αγγίζει» και μιλά για συναισθήματα και καταστάσεις που απασχολούν όλους μας, ανεξαρτήτως ηλικίας.
Πώς προέκυψε η ανάγκη να ασχοληθείτε με τον κόσμο του παιδικού βιβλίου;
Πάντα αγαπούσα τα βιβλία και θαύμαζα τους εικονογράφους και τους συγγραφείς. Καθώς μεγάλωνα, συνειδητοποίησα ότι αυτό που ήθελα να κάνω ήταν να βοηθήσω τα παιδιά, να τους παρέχω εργαλεία για να μπορούν να αντεπεξέλθουν στη ζωή τους. Δεν μπορούμε να προετοιμάσουμε τα παιδιά για ένα μέλλον που δεν γνωρίζουμε, ιδιαίτερα όταν δεν ξέρουμε πώς θα είναι σε 15 χρόνια από τώρα, όταν βρεθούν μόνα τους στον κόσμο. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να «χτίσουμε» χαρακτήρες, να ενισχύσουμε την ψυχική τους ανθεκτικότητα και να τους δώσουμε τα εργαλεία για να αντιμετωπίσουν μελλοντικές δυσκολίες. Όταν δεν γνωρίζουμε ποιο είναι το μονοπάτι, πρέπει να προετοιμάσουμε το παιδί για οποιοδήποτε μονοπάτι. Επομένως, ήθελα να είμαι χρήσιμη, να εμπνεύσω τα παιδιά να «ανοίξουν» την καρδιά τους και να σταθούν γερά για να ακμάσουν στην ζωή τους.
Πώς αντιλαμβάνεστε την επίδραση της ψηφιακής εποχής στα παιδιά; Με λίγα λόγια θεωρείτε ότι αναπόφευκτα τα απομακρύνει από το βιβλίο;
Γενικότερα, τα social media και τα κινητά τηλέφωνα είναι υπεύθυνα για πολλά από τα προβλήματα που παρατηρούμε γύρω μας, χαρακτηριστικά είναι η διάσπαση προσοχής, η κατάθλιψη και τα περιστατικά βίας. Βλέπουμε παιδιά που δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν ακόμα και σε πολύ βασικά πράγματα. Για αυτόν τον λόγο, θα πρέπει να αποφύγουμε την χρήση αυτών των συσκευών κατά τη διάρκεια του δημοτικού σχολείου, αν και κατανοώ πως αυτό είναι πολύ δύσκολο. Δυστυχώς, πολλά προβλήματα ξεκινούν από εκεί. Επίσης, είναι σημαντικό να αποφεύγονται τα social media για παιδιά κάτω των 16 ετών. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί αν όλοι μας συμφωνήσουμε και προχωρήσουμε σε μια συντονισμένη προσπάθεια με το κράτος, τα σχολεία και τους αρμόδιους φορείς.
Είστε συγγραφέας και ταυτόχρονα εικονογράφος των βιβλίων σας. Πώς συνυπάρχουν σε εσάς αυτές οι ιδιότητες; Πώς τις αντιλαμβάνεστε;
Είναι πολύ όμορφο όλο αυτό, διότι στα παιδικά βιβλία δημιουργείται μια συζήτηση ανάμεσα στο κείμενο και την εικόνα. Όταν υπάρχουν δύο διαφορετικοί δημιουργοί, πρέπει να προσπαθήσουν πολύ για να βρουν το καλύτερο αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, μπορεί κάποιος να αφαιρέσει μια λέξη και να προσθέσει κάτι στην εικόνα, ή το αντίστροφο, προκειμένου να πετύχουν αυτό που θέλουν. Στην περίπτωσή μου, αυτή η “συζήτηση” γίνεται στο δικό μου μυαλό και μου δίνει τεράστια ελευθερία για να πετύχω ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα και μια πολύ καλή συνεργασία.
Τελικά, ποιο κομμάτι της ψυχοσύνθεσης των παιδιών «αγγίζουν» τα βιβλία σας;
Το πρώτο μου βιβλίο μιλούσε για τον κύκλο του νερού, ένα φυσικό φαινόμενο που αναδεικνύει τη μοναδικότητα του πλανήτη και τη διάθεση του νερού να προσφέρει. Γενικότερα, ασχολήθηκα πολύ με το νερό και τη διαχείρισή του, με σκοπό να παρακινήσω τα παιδιά να προσέξουν τους φυσικούς πόρους μας.
Τα βιβλία μου επικεντρώνονται στην ψυχική ανθεκτικότητα και σε θέματα που μας καθοδηγούν και μας βοηθούν να ανακαλύψουμε πώς να «χτίζουμε» την ψυχική μας ανθεκτικότητα και την ψυχολογία μας. Ήμουν η πρώτη που το επιχείρησα. Συνεπώς, δεν μπορώ να κατατάξω τα βιβλία μου αυστηρά ούτε στα εκπαιδευτικά, ούτε στα λογοτεχνικά, καθώς συνδυάζουν και τα δύο στοιχεία.
Ουσιαστικά, θεωρώ πως ο χρόνος που περνάμε με τα παιδιά μας είναι περιορισμένος, γι’ αυτό θέλω να αξιοποιούμε αυτό το διάστημα με ουσιαστικό τρόπο. Είναι σημαντικό να τα βοηθήσουμε να προχωρήσουν ένα βήμα μπροστά. Το θέμα είναι να ανοίξουν το βιβλίο, να περάσουν χρόνο μαζί του, να καταλάβουν πώς η διασκέδαση συνδυάζεται με το παιχνίδι και τελικά να πάρουν πράγματα που θα τα βοηθήσουν στη ζωή τους. Αν και δεν είναι κάτι που συμβαίνει πάντα, στα δικά μου βιβλία είναι ιδιαίτερα σημαντικό.