Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Συγχωνεύσεις σχολείων: Ο Συνήγορος του Παιδιού προειδοποιεί για υποβάθμιση της εκπαίδευσης

Συγχωνεύσεις σχολείων: Ο Συνήγορος του Παιδιού προειδοποιεί για υποβάθμιση της εκπαίδευσης

0

Προβληματική η εξομοίωση της παράλληλης στήριξης με τα Τμήματα Ένταξης, σημειώνεται στην έκθεση


Σε παρέμβαση προχώρησε ο Συνήγορος του Παιδιού σχετικά με τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας για τη συγχώνευση σχολικών τμημάτων και την εξομοίωση της παράλληλης στήριξης με τα Τμήματα Ένταξης, επισημαίνοντας σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην εκπαίδευση και την κοινωνική λειτουργία των σχολείων. Στην έκθεση με αριθμό πρωτοκόλλου 52349/2024, ο Συνήγορος διατυπώνει σοβαρές ανησυχίες για την επίδραση αυτών των πολιτικών στην εκπαιδευτική διαδικασία και ζητά επανεξέταση των μέτρων.

Η έκθεση, η οποία δημοσιεύθηκε στο News24/7, υπογραμμίζει ότι η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, ειδικά στις μικρές ηλικίες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δυσκολεύει την αποτελεσματική εστίαση των εκπαιδευτικών στις ατομικές ανάγκες των μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να εντοπίσουν έγκαιρα μαθησιακές δυσκολίες ή κοινωνικά προβλήματα, όπως ενδείξεις κακοποίησης ή παραμέλησης, ενώ περιορίζεται η δυνατότητά τους να οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους μαθητές. Το αποτέλεσμα είναι η υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η δημιουργία τάξεων με υπερβολικό αριθμό μαθητών, κάτι που συχνά οδηγεί σε αυξημένη ένταση, αίσθημα αποξένωσης και ενίσχυση φαινομένων βίας.

Προβληματική η εξομοίωση της παράλληλης στήριξης με τα Τμήματα Ένταξης

Ένα από τα βασικά σημεία της κριτικής αφορά την εγκύκλιο Γ.7/80483/Δ1/15-7-2024, που εξισώνει τον θεσμό της παράλληλης στήριξης με εκείνον των Τμημάτων Ένταξης, χωρίς να προβλέπει μείωση του συνολικού αριθμού των μαθητών ανά τάξη. Σύμφωνα με την έκθεση του Συνηγόρου, αυτό είναι ιδιαίτερα προβληματικό στις περιπτώσεις που υπάρχουν μαθητές με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (Ε.Ε.Α.), καθώς οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με υπεράριθμα τμήματα που δεν τους επιτρέπουν να παρέχουν την απαραίτητη στήριξη σε παιδιά που τη χρειάζονται περισσότερο.

Η Συνήγορος του Παιδιού ζητά την τροποποίηση αυτής της εγκυκλίου και την εφαρμογή μέτρων που να εξασφαλίζουν τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, όταν υπάρχουν μαθητές με ειδικές ανάγκες. Προτείνει, επίσης, την εξατομικευμένη αξιολόγηση των αναγκών κάθε σχολείου, ώστε να αποφεύγεται η εφαρμογή οριζόντιων μέτρων συγχώνευσης, που οδηγούν σε ανεπιθύμητες συνέπειες για μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Κοινωνικές και εκπαιδευτικές επιπτώσεις

Η έκθεση επισημαίνει ότι οι υπεράριθμες τάξεις δεν επηρεάζουν μόνο την ποιότητα της διδασκαλίας αλλά και το κοινωνικό κλίμα εντός των σχολείων. Η υποβάθμιση των σχέσεων μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, σε συνδυασμό με την έλλειψη πόρων για στήριξη παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, αυξάνει τα φαινόμενα βίας, συγκρούσεων και παραβατικότητας εντός της σχολικής κοινότητας. Ο Συνήγορος προειδοποιεί ότι οι πολιτικές αυτές, αντί να επιλύουν τα προβλήματα, τα επιδεινώνουν, δημιουργώντας συνθήκες έντασης που δυσχεραίνουν την εκπαιδευτική διαδικασία.

ΣΥΡΙΖΑ: Η Κυβερνητική πολιτική διευρύνει τα προβλήματα της εκπαίδευσης

Η έκθεση του Συνηγόρου του Παιδιού έχει προκαλέσει αντιδράσεις, με τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ να την αξιοποιεί ως επιβεβαίωση της κριτικής του απέναντι στην κυβερνητική πολιτική στον τομέα της εκπαίδευσης. Σε ανακοίνωσή του, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης καταγγέλλει ότι η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας, υπό τον Κυριάκο Πιερρακάκη, όχι μόνο δεν επιλύει τα προβλήματα στα σχολεία αλλά τα διευρύνει, με τη συγχώνευση σχολικών μονάδων και την αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τάξη να υπονομεύει την εκπαιδευτική διαδικασία και να εντείνει τα φαινόμενα βίας.

Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ, η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιδιώκει τη σταδιακή απαξίωση του δημόσιου σχολείου, προωθώντας μέτρα που υποβαθμίζουν τη δωρεάν και δημόσια εκπαίδευση, ενώ παράλληλα καταστέλλει τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών με αμφιλεγόμενα μέτρα.

Αναγκαία η αλλαγή πορείας στην εκπαίδευση

Ο Συνήγορος του Παιδιού, με την έκθεσή του, τονίζει την ανάγκη για μια πιο ευέλικτη και εξατομικευμένη προσέγγιση στην οργάνωση των σχολικών μονάδων, προκειμένου να ανταποκριθούν στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών. Επισημαίνει ότι το υπάρχον σύστημα παρουσιάζει κενά και ασάφειες, που δημιουργούν σύγχυση και ενισχύουν την εκπαιδευτική και κοινωνική ανισότητα. Στο πλαίσιο αυτό, ζητά την άμεση τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας, ώστε να εξασφαλιστεί η δημιουργία μικρότερων τμημάτων εκεί όπου χρειάζεται, και να δοθεί έμφαση στην ενίσχυση της παράλληλης στήριξης για τους μαθητές που το έχουν ανάγκη.

Πληροφορίες από News24/7

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Εμβολιασμός κατά της Ιλαράς για παιδιά Ρομά ηλικίας 1-14 ετών την Παρασκευή 1 Νοεμβρίου

Θα διενεργηθούν στο Παράρτημα του Κέντρου Κοινότητας Ξάνθης στο Δροσερό   Στο πλαίσιο…