18 Νοεμβρίου ενεργοποιούνται υπεραστικά, αστικά και τουριστικά λεωφορεία – Εκτός συζήτησης για την ώρα μένει η αποζημίωση βάσει χιλιομέτρων και η μεταφορά με ταξί
Στο «Ε» μιλούν ο διευθυντής του ΣΔΕ Ξάνθης, Χρήστος Αλεξούδας, η διευθύντρια ΣΔΕ Φλώρινας, Αθηνά Γαρδάνη
Επανέρχεται, σύμφωνα με τους διευθυντές των ΣΔΕ ανά την περιφέρεια, η δωρεάν μετακίνηση των μαθητριών και μαθητών των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, η οποία είχε διακοπεί δίχως προειδοποίηση μέσω της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 32239/2024 [σ.σ. 4/4/2024] που εξαιρούσε τους μαθητές από την ελεύθερη μετακίνηση προς και από τα ΣΔΕ.
Η υποχώρηση του Υπουργείου Παιδείας, να θυμίσουμε, δεν ήρθε εν λευκώ, καθώς η εφαρμογή της ΚΥΑ και η κατάργηση της ελεύθερης μετακίνησης στα ΣΔΕ προκάλεσαν σωρεία αντιδράσεων. Οι εν λόγω αντιδράσεις προήλθαν από τους εκπαιδευόμενους και εκπαιδευτικούς και αναδείχθηκαν από επερωτήσεις στα Περιφερειακά Συμβούλια [σ.σ. στο Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΜΘ ο επικεφαλής της παράταξης της Λαϊκής Συσπείρωσης, Διονύσιος Κλάδης, αναφέρθηκε στο πρόβλημα που δημιουργείται από την μη δωρεάν μεταφορά των μαθητών/τριών των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας], ενώ το ζήτημα οδηγήθηκε ακόμα και στην Βουλή, ύστερα από ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Στέφανου Παραστατίδη.
Με ποιο τρόπο επιστρέφει η δωρεάν μετακίνηση
Οι διευθυντές των ΣΔΕ χθες έλαβαν ένα μέιλ με το οποίο καλούνται να δηλώσουν τις μαθήτριες και τους μαθητές που χρειάζονται να κάνουν χρήση της δωρεάν μεταφοράς προς και από τα ΣΔΕ. «Μας ενημέρωσαν ότι από 18 Νοεμβρίου ξεκινούν οι δωρεάν μετακινήσεις είτε με αστικά, υπεραστικά ή τουριστικά λεωφορεία. Μας ήρθε μέιλ που μας υποδεικνύει να συμπληρώσουμε ένα έγγραφο με τα στοιχεία των μαθητών και τον συνολικό αριθμό αυτών που θα κάνουν χρήση των δωρεάν μετακινήσεων», σημειώνει ο διευθυντής του ΣΔΕ Ξάνθης, Χρήστος Αλεξούδας, και προσθέτει ότι «οι 70 από τους 183 έχουν αιτηθεί δωρεάν μετακίνηση».
Η κατάργηση των δωρεάν μετακινήσεων προκάλεσε «διαρροή» μαθητών
Από την πρώτη στιγμή που καταργήθηκε η δωρεάν μετακίνηση των μαθητών προς τα ΣΔΕ, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε», τις οποίες επιβεβαιώνει ο κ. Αλεξούδας, υπήρξε «διαρροή» μαθητριών και μαθητών, διότι πολλές εκπαιδευόμενες, ειδικά στον ορεινό όγκο της Ξάνθης, δεν διαθέτουν ούτε όχημα ούτε δίπλωμα ώστε να είναι ανεξάρτητες στη μετακίνηση.
Πηγή αναφέρει ότι «κάποια γυναίκα που οδηγούσε είχε τη δυνατότητα να παίρνει μαζί της εκπαιδευόμενες και να μετακινούνται όλες μαζί. Αν τυχόν η οδηγός δεν μπορούσε να έρθει, λόγω π.χ. εποχικής εργασίας, τότε δεν έρχονταν και οι υπόλοιπες». Υπάρχουν επίσης μαρτυρίες που αναφέρουν ότι εκπαιδευόμενες με αναπηρία αποθαρρύνθηκαν από το να εγγραφούν σε ΣΔΕ, ύστερα από την ακύρωση των δωρεάν μετακινήσεων, καταργώντας ουσιαστικά τον ρόλο των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας που απευθύνονται σε ανθρώπους που δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν τη βασική εκπαίδευση.
Το πρόβλημα εντοπίζεται και εκτός Ξάνθης
Η Αθηνά Γαρδάνη, διευθύντρια του ΣΔΕ Φλώρινας, σχολίασε ότι «η ακύρωση της δωρεάν μετακίνησης στα ΣΔΕ είχε κόστος, με αποτέλεσμα εκπαιδευόμενοι να μην έρθουν καν στον αγιασμό», ενώ συμπληρώνει ότι το θέμα φαίνεται να λύνεται, αλλά ήδη οι απουσίες που «έχουν μαζευτεί είναι πολλές».
Εκτός συζήτησης για την ώρα μένει η αποζημίωση βάσει χιλιομέτρων και η μεταφορά με ταξί
Η ελεύθερη μετακίνηση στα ΣΔΕ φαίνεται να οδηγείται προς τη λύση. Παρόλα αυτά, δεν αναφέρεται πουθενά στο μέιλ που έλαβαν οι διευθυντές των ΣΔΕ, και δεν υπάρχει η αποζημίωση βάσει χιλιομέτρων, όπως επίσης και η αποζημίωση μεταφοράς με ταξί. Αυτό ενδέχεται να παραμείνει ένα σημαντικό κενό, θέτοντας σε κίνδυνο την πλήρη συμμετοχή των μαθητών στις εκπαιδευτικές διαδικασίες.
Όπως προκύπτει, η απόφαση για τη διακοπή της δωρεάν μετακίνησης ήταν εξαρχής προβληματική, ιδιαίτερα σε περιοχές όπως η Ξάνθη, όπου ο θεσμός των ΣΔΕ έχει προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες για την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, κυρίως σε γυναίκες από την ορεινή περιοχή και όχι μόνο. Γρήγορα αναδείχθηκε πόσο αρνητικά θα επηρέαζε τη φοίτηση των ενδιαφερόμενων, με αποτέλεσμα να φανεί η αναγκαιότητα επαναφοράς της.