Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Βιβλίο Ένα βιβλίο με επιφυλλίδες «ξεδιπλώνει» το μέλλον για τη δημιουργική γραφή και τη δημόσια θέση

Ένα βιβλίο με επιφυλλίδες «ξεδιπλώνει» το μέλλον για τη δημιουργική γραφή και τη δημόσια θέση

3

Σε μια ζεστή εκδήλωση παρουσιάστηκε η έκδοση «Σκέψη, λέξη, τέρψη. Από την επιφυλλίδα στο βιβλίο», από την «Ακαδημία Ποίησης και Παραμυθιού»


 Για το βιβλίο που περιλαμβάνει κείμενα των Δ. Αβούρη, Απ. Δομτζίδη, Χ. Καραπαπάζογλου και Ν. Μιχαηλίδου μίλησαν ο Θ. Μουσόπουλος και ο Θ. Παπαγιάννης


Το μέλλον της επιφυλλίδας, τι εκπροσωπεί, ποιόν αφορά, τι εκφράζει και τι σηματοδοτεί για το δημιουργό της, πώς διαμορφώνεται το μέλλον της και πώς όλο αυτό το πλαίσιο λειτούργησε ως ένα ταξίδι δημιουργικής γραφής, με διαφορετικές αφετηρίες και διαδρομές τεσσάρων επιφυλλιδογράφων της Ξάνθης, αποτέλεσε το περιεχόμενο μιας ζεστής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Κυριακής, στον Πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης «Οικία Μάνου Χατζιδάκι», με αφορμή την παρουσίαση της έκδοσης «Σκέψη, λέξη, τέρψη. Από την επιφυλλίδα στο βιβλίο», που διοργανώθηκε από την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Ακαδημία Ποίησης και Παραμυθιού»

Πρόκειται για μια συλλογική έκδοση των Δημήτρη Αβούρη, Απόστολου Δομτζίδη, Χρύσας Καραπαπάζογλου και Νατάσας Μιχαηλίδου, που περιλαμβάνει επιφυλλίδες που έχουν δημοσιευτεί σε περιφερειακές εφημερίδες, πολλές εκ των οποίων και στις σελίδες του «Ε», καθώς και οι τέσσερις επιφυλλιδογράφοι αποτελούν σταθερούς και πολύτιμους συνεργάτες της εφημερίδας μας.

Ομιλητές της εκδήλωσης ήταν ο Θανάσης Μουσόπουλος, φιλόλογος-συγγραφέας, και ο Θεόδωρος Παπαγιάννης, γλύπτης-ομότιμος καθηγητής της ΑΣΚΤ. Την εκδήλωση συντόνισε η Ελένη Διαφωνίδου, εκδότρια της εφημερίδας ΕΜΠΡΟΣ. Μεταξύ των παρευρισκομένων ήταν και ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Μιχάλης Τσέπελης.

Η δράση υλοποιήθηκε με την παροχή οικονομικής επιχορήγησης του Υπουργείου Πολιτισμού και του Κοινωνικού Κέντρου «Σταύρος Χαλιορής».

Κάνοντας σημεία των άρθρων των τεσσάρων αρθρογράφων να «συνομιλούν» με άλλους διανοούμενους και αναδεικνύοντας τη συμβολή του Κώστα Βάρναλη στην επιφυλλιδογραφία με τα περίπου 3.500 κείμενα που συγκεντρώνονται χάρη στο αφιέρωμα του Σαραντάκου, ο Θανάσης Μουσόπουλος προσέγγισε το νόημα και την αποστολή της επιφυλλίδας, ενώ ολοκλήρωσε την ομιλία του με την ανάγνωση δική τους επιφυλλίδας με τίτλο «Φιλολογούμε ή δημιουργούμε;» από την 7/6/1977 στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ, όπου υπήρξε και ο ίδιος επιφυλλιδογράφος από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας.

Ο σπουδαίος γλύπτης Θεόδωρος Παπαγιάννης αναφέρθηκε επίσης στην αποστολή του δημιουργού και επεσήμανε ότι οι τέσσερις επιφυλλιδογράφοι είναι εμφανές από τα κείμενά τους ότι ενδιαφέρονται για αξίες που χάνονται, έχουν ενδιαφέρον για τις τέχνες και τον πολιτισμό, παρακολουθούν τα πράγματα με κριτική ματιά και αγωνιούν για την τύχη του τόπου.

Ακολούθησε σύντομος χαιρετισμός του ιδρυτή της εφημερίδας ΕΜΠΡΟΣ Γιάννη Διαφωνίδη, που υπογράμμισε τον κρίσιμο ρόλο των επιφυλλίδων διαχρονικά για τις εφημερίδες και ευχήθηκε καλό ταξίδι στην έκδοση και καλή και παραγωγική συνέχεια στους τέσσερις δημιουργούς.

Το λόγο πήραν οι τέσσερις δημιουργοί, τα κείμενα των οποίων σε μεγάλο βαθμό προέκυψαν από τα μαθήματα αρθρογραφίας που έκαναν με καθοδηγή τον Δημήτρη Αβούρη.

Με λόγο πύρινο και ορμητικό ο ίδιος ο Δημήτρης Αβούρης ανέδειξε τον καταλυτικό ρόλο που επιτελούν στις τοπικές κοινωνίες οι άνθρωποι της διανόησης και του πνεύματος και πώς η στάση τους παρακινεί και τους υπόλοιπους. Παρουσίασε ένα γλυπτό από τη συλλογή του με καράβια από μάρμαρο που δημιούργησε και δώρισε στον κ. Παπαγιάννη έχοντας συμπεριλάβει και την προσωπογραφία του δια χειρός της κας Καραπαπάζογλου. Ο ίδιος κατέθεσε πρόταση να δημιουργήσει αφιλοκερδώς ένα καράβι με τους στίχους του τραγουδιού του Μάνου Χατζιδάκι «χάρτινο το φεγγαράκι» στην αρχή της οδού Βενιζέλου και προσέφερε τα έργα του για τη στέγαση σε ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης στην Ξάνθη.

Από την πλευρά του ο Απόστολος Δομτζίδης, περιέγραψε τη γοητεία που ασκούσε η εφημερίδα στον ίδιο από νεαρή ηλικία, αλλά και τη γνωριμία του με τον Καραγκιόζη και πώς οι δύο αυτές διαδρομές δημιουργικότητας έχουν λειτουργήσει παράλληλα και κομβικά για τον ίδιο. «Πώς με το λόγο σου να είσαι χρήσιμος» ήταν τα λόγια του ως προς το πώς ο ίδιος οδηγήθηκε στην αρθρογραφία, ενώ επεσήμανε την ευθύνη που παίρνει ο καθένας απέναντι σε όσα συμβαίνουν και την ίδια τη ζωή.

Η Χρύσα Καραπαπάζογλου παρουσίασε τον τρόπο που μυήθηκε στον κόσμο της δημιουργικής γραφής, τον τρόπο που λειτούργησαν για την ίδια τα μαθήματα αρθρογραφίας και τα συναισθήματα που έχει για την επιφυλλιδογραφία, υπογραμμίζοντας ότι για την ίδια η γραφή είναι η αρχή της αυτοκριτικής.

Με τα ερωτήματα «ποιοί γράφουν και γιατί γράφουν» η Νατάσα Μιχαηλίδου ανέδειξε τη σημασία τη εσωτερικής ανάγκης, και την προσπάθειας που ακολουθεί ώστε ο καθένας να δηλώσει ένα «παρών» με το δικό του τρόπου και να γίνει πιο ενεργός πολίτης. Ανέφερε δε, ότι, ως η τελευταία εκ των ομιλητών, συγκράτησε τις λέξεις «σπίθα, στίγμα, μέλλον, έργο», ως το αποκορύφωμα όλης της προβληματικής που αναδείχθηκε.

Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάστηκε και η διαδικτυακή συλλογή με τις ηχογραφήσεις από τις επιφυλλίδες της έκδοσης (https://www.youtube.com/@pf-academy/playlists).


Άποψη από την εκδήλωση
Το εξώφυλλο του βιβλίου και η αφίσα
Το πάνελ της εκδήλωσης
Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Παύλος Μαραγκός
Περισσότερα άρθρα από Βιβλίο
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

«Via Egnatia: Ταξιδιωτικές Μνήμες από τον Στρυμόνα στον Έβρο»: Νέα έκθεση στην Καπναποθήκη «Π»

Μαρτυρίες περιηγητών ζωντανεύουν την ιστορία της Εγνατίας Οδού και των περιοχών της Η εκδή…