Ανταπαντούν στη δημόσια δήλωση της αν. διευθύντριας εκπαίδευσης αναφορικά με την αλλαγή των διευθυντών τη φετινή σχολική χρονιά
Στην απάντηση της αν. διευθύντριας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ΑΜΘ Μαριγούλας Κοσμίδου, απαντούν οι διοικήσεις της Σχολικής Εφορείας του Μειονοτικού Γυμνασίου – Λυκείου Κομοτηνής Τζελάλ Μπαγιάρ και της Σχολικής Εφορείας του Μειονοτικού Γυμνασίου – Λυκείου Ξάνθης αναφορικά με το ζήτημα του ορισμού των διευθυντών στα σχολεία αυτά, που προέκυψε τη φετινή χρονιά.
Θυμίζουμε ότι η κ. Κοσμίδου στην ανακοίνωσή της επικαλέστηκε τη σχετική διάταξη του νόμου και επεσήμανε ότι: «η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης εφάρμοσε με μεγάλη προσοχή, όπως κάνει και σε όλες τις αποφάσεις της, το νομικό πλαίσιο και προχώρησε έγκαιρα στο διορισμό διευθυντών και υποδιευθυντών στα μειονοτικά σχολεία».
Από την πλευρά τους οι σχολικές εφορείες ανταπαντούν με την παρακάτω ανακοίνωση:
– Οι αντιδράσεις μας για τους διορισμούς των διευθυντών δεν αποτελούν αναλήθειες, όπως ισχυρίζεται η κ. Κοσμίδου, αλλά δίκαιες και εύλογες αντιδράσεις καθώς παραβλέπουν (χωρίς καμία εξήγηση) τις Σχολικές Εφορείες οι οποίες αποτελούν θεσμό τις Μειονοτικής Εκπαίδευσης και ασκούν τα καθήκοντά τους σύμφωνα με τις διεθνείς και διμερείς συνθήκες, τους νόμους του κράτους και τις πρακτικές που ακολουθούνται επί σειρά ετών.
– Για του λόγου του αληθές επισυνάπτουμε την περσινή απόφαση της κ. Κοσμίδου για την παράταση της θητείας των διευθυντών στην οποία φαίνεται ξεκάθαρα η αναφορά που γίνεται στην γνωμοδότηση των Σχολικών Εφορειών. Επισυνάπτουμε επίσης και την φετινή απόφαση της Αναπληρώτριας Περιφερειακής Διευθύντριας Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Μαριγούλας Κοσμίδου για τον διορισμό νέων διευθυντών στα σχολεία μας που παραβλέπει τις Σχολικές Εφορείες. Επιπροσθέτως θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι στην πρόσφατη απόφαση για τον διορισμό των διευθυντών έχει αφαιρεθεί σκόπιμα το άρθρο στο οποίο γίνετε αναφορά για την γνωμοδότηση της Σχολικής Εφορείας.
– Επιπλέον ως γνωστόν οι εκπαιδευτικοί του τουρκόγλωσσου προγράμματος έχουν συνάψει σύμβαση εργασίας με την Σχολική Εφορεία και επομένως όχι μόνο θα πρέπει αλλά και επιβάλλεται να έχει λόγο και ρόλο η Σχολική Εφορεία στο θέμα της παράτασης και του διορισμού των διευθυντών.
– Επομένως είναι εύλογο το ερώτημα αν μέχρι φέτος παρανομούσε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας – Θράκης; Και ποιός ο λόγος για την αλλαγή στάσης στο θέμα αυτό;
– Το γεγονός ότι στην απόφαση διορισμού των διευθυντών έχει παραληφθεί το άρθρο 5 και κείμενο της απόφασης από το άρθρο 4 περνάει κατευθείαν στο άρθρο 6 (χωρίς να υπάρχει το άρθρο 5) αποδεικνύει μάλλον την βιαστική και λανθασμένη απόφαση να τεθούν εκτός διαδικασίας οι Σχολικές Εφορείες.
– Την ιδία στιγμή είναι τουλάχιστον λυπηρό να χαρακτηρίζονται με τον απαξιωτικό όρο «παρασύλλογοι» οι σύλλογοι που έχουν τοποθετηθεί σε ένα σημαντικό ζήτημα που αφορά την μειονότητα και την μειονοτική εκπαίδευση.
– Επίσης ελπίζουμε και θέλουμε να πιστεύουμε ότι η αναφορά της κ. Κοσμίδου ότι η Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης αναφέρεται μόνο στην υποχρεωτική εκπαίδευση της εποχής, δεν υποκρύπτει την υπόνοια ότι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι εκτός της Συνθήκης Ειρήνης της Λωζάνης.
– Το καθεστώς της μειονοτικής εκπαίδευσης καθορίζεται από την Συνθήκη Ειρήνης της Λωζάνης. Περιλαμβάνει όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση και η πολιτεία οφείλει να την διασφαλίσει και να παρέχει την μειονοτική εκπαίδευση σε όλους τους μαθητές/τριες που την αναζητούν, όχι μόνο βάση της Συνθήκης της Λωζάνης αλλά και άλλων διεθνών συμβάσεων και συνθηκών όπως σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
– Οι Σχολικές Εφορείες, οι οποίες αποτελούν έναν από τους πιο σημαντικούς φορείς της μειονοτικής εκπαίδευσης, εκλέγονται από τους γονείς των μαθητών και είναι υπεύθυνες για τη διοίκηση των σχολείων, το κτιριακό και την οικονομική διαχείριση και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από το άρθρο 6 του ν. 694/1977. Οι προσπάθειες περιορισμού των αρμοδιοτήτων, των ευθυνών, των εξουσιών, ακόμα και της προσέλευσης των μελών των σχολικών εφορειών είναι απολύτως απαράδεκτες και αντίκεινται στις διεθνείς και διμερείς συμφωνίες που αφορούν τη μειονοτική εκπαίδευση, καθώς και το διεθνές δίκαιο.
– Δυσκολευόμαστε να ερμηνεύσουμε τους λόγους της μεροληπτική στάσης απέναντι στις σχολικές εφορείες των δύο μειονοτικών γυμνασίων – λυκείων από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Το πρόβλημα, μεταξύ πολλών άλλων, δεν είναι μόνο ο περιορισμός των εξουσιών των Σχολικών Εφορειών, αλλά η αδιάλλακτη και παρεμποδιστική στάση που επιδεικνύεται σε ζητήματα και αιτήματα της μειονοτικής εκπαίδευσης.
– Τέλος θέλουμε να τονίσουμε ότι οι προσπάθειες υπονόμευσης του καθεστώτος της μειονοτικής εκπαίδευσης και των μειονοτικών σχολείων είναι μια παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων.