Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Αυξημένα διόδια και ελλιπής συντήρηση στην Εγνατία Οδό

Αυξημένα διόδια και ελλιπής συντήρηση στην Εγνατία Οδό

0

Στο τμήμα «Καβάλα – Ξάνθη» δεσπόζουν οι κακοτεχνίες στο οδόστρωμα, οι πινακίδες κρυμμένες από την βλάστηση και ο κακός φωτισμός


«Το ΤΑΙΠΕΔ μπλόκαρε τις εργολαβίες για τα ΣΕΑ», τονίζει στο «Ε» το μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε., Γιώργος Γουδέβενος


Ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος υψηλής διέλευσης, όπως η Εγνατία Οδός, μοιάζει με επαρχιακό δρόμο, ειδικά στο τμήμα «Καβάλα – Ξάνθη», αφού η κατάσταση του οδοστρώματος είναι τέτοια που δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές που τίθενται για τα εθνικά δίκτυα.

Λακκούβες στους δρόμους, πρόχειρα μπαλώματα στην άσφαλτο, ταμπέλες κρυμμένες από τη βλάστηση και ο ελλιπής φωτισμός αποτελούν κίνδυνο για τους οδηγούς, λαμβάνοντας υπόψη μας και τα επίσημα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία, στην Εγνατία Οδό στο σύνολο του 2021 ο μέσος όρος ημερήσιων διελεύσεων από τα διόδια ανήλθε σε 97.700 οχήματα, γεγονός, το οποίο τοποθετεί την Εγνατία Οδό στην τρίτη θέση ανάμεσα στις οδούς με την μεγαλύτερη κυκλοφορία.

Ο Γιώργος Γουδέβενος, μέλος του Δ.Σ. Εργαζομένων της ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. εξηγεί στο «Ε» την κατάσταση που επικρατεί στο μήκος της Εγνατίας, τον λόγο που το τμήμα από Θεσσαλονίκη έως Κήπους Έβρου έχει προβλήματα, όπως επίσης τονίζει ότι η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού «σε καμία περίπτωση δεν θα ωφελήσει το δημόσιο συμφέρον».



Η ΙΝΤΡΑΚΑΤ υπεύθυνη για την συντήρηση του αυτοκινητόδρομου από το Κλειδί Ημαθίας έως τους Κήπους – Προγραμματίζονται εργασίες από Ξάνθη έως Καβάλα

Η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. δεν συντηρεί η ίδια το δίκτυο αλλά αντ’ αυτού δημοπρατεί τις εργασίες συντήρησης με αποτέλεσμα η ΤΕΡΝΑ να έχει αναλάβει το τμήμα «Ηγουμενίτσα-Κλειδί Ημαθίας» και η ΙΝΤΡΑΚΑΤ το «Κλειδί Ημαθίας-Κήποι Έβρου».

Όπως λέει ο κ. Γουδέβενος «η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. επιβλέπει το έργο και καθοδηγεί τον εργολάβο, αλλά είναι η δουλειά του εργολάβου να ολοκληρώσει τις εργασίες».

Ο Σταύρος Σάκκος, προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης επιβεβαιώνει το γεγονός ότι η ΙΝΤΡΑΚΑΤ είναι υπεύθυνη για τις εργασίες επισκευής ενώ επισημαίνει ότι όλες οι εργασίες «πήγαν» λίγο πίσω λόγω της παραχώρησης της Εγνατίας στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ– EGIS PROJECTS τον Απρίλιο του 2024.

«Στην ΑΜΘ ξεκίνησαν τα πρώτα έργα, και συγκεκριμένα στο τμήμα από τα σύνορα έως Κομοτηνή, τα οποία ήταν στην χειρότερη κατάσταση. Στην παρούσα εργολαβία που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο 2024 και έχει διάρκεια δύο έτη προγραμματίζονται επεμβάσεις στο τμήμα «Καβάλα – Ξάνθη» όπου υπάρχουν φθορές όπως επίσης και στην παράκαμψη της Καβάλας», σημειώνει ο κ. Σάκκος.

Ο ίδιος συμπληρώνει ότι «πριν κάποια χρόνια τα πράγματα ήταν πολύ χειρότερα».

«Οι εκτεταμένες ζημιές στο οδόστρωμα έχουν δημιουργηθεί κυρίως από υπέρβαρα φορτηγά που δυστυχώς δεν ελέγχονται επαρκώς, αν και υπάρχουν εγκατεστημένες γεφυροπλάστιγγες κατά μήκος του δρόμου», εξηγεί ο κ. Σάκκος.

Όπως υπολογίζεται, στις αρχές φθινοπώρου θα ξεκινήσουν τα έργα.



Τα έσοδα των διοδίων κατέληγαν στην αποπληρωμή δανείου από ιδιωτικές τράπεζες και δεν υπήρχε κεφάλαιο για εργασίες συντήρησης

Ο κ. Γουδέβενος αναφέρει ότι το ελληνικό Δημόσιο πήρε δάνειο από την ιδιωτικές τράπεζες ώστε να βάλει την ελληνική συμμετοχή στη χρηματοδότηση του έργου. Τα συγκεκριμένα δάνεια έβαζαν υποθήκη τα έσοδα από τα διόδια.

«Το ΤΑΙΠΕΔ ήρθε και έδωσε εντολή όλα τα χρήματα των διοδίων να πηγαίνουν στην αποπληρωμή των δανείων ώστε το έργο να είναι “ελεύθερο βαρών” όταν έρθει ο παραχωρησιούχος με στόχο το δίκτυο να αποτελέσει ένα θελκτικό πακέτο. Το αποτέλεσμα ήταν το χρέος να αποπληρωθεί πρόωρα το 2020 ενώ ήταν προγραμματισμένο να αποπληρωθεί φέτος, αφήνοντας τα ταμεία της ΕΓΝΑΤΙΑΣ Α.Ε. άδεια χωρίς να μπορεί να κάνει τα απαραίτητα έργα συντήρησης για την ασφάλεια των οδηγών».

Τα λεγόμενα του κ. Γουδέβενου επιβεβαιώνονται από τον κ. Σάκκο γιατί όπως λέει «τα έσοδα από τα διόδια έως το 2020 πήγαιναν στην αποπληρωμή των δανείων του ελληνικού Δημοσίου και όχι στη συντήρηση με αποτέλεσμα τα έργα να αφορούν μόνο αλλαγές στον φωτισμό και κάποιες ελαφρές επεμβάσεις».

Η αύξηση των διοδίων ήταν όρος για την παραχώρηση

Η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και των υποχρεώσεων του Δημοσίου απέναντι στον παραχωρησιούχο είχε συνταχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ. Αυτό που είχε συνταχθεί αφορούσε τις αδειοδοτήσεις σηράγγων στην κατηγορία Ε (δηλαδή εξαιρουμένης της μεταφοράς επικίνδυνου φορτίου) και την αύξηση των διοδίων, πριν την υπογραφή σύμβασης, στα 0,04 από 0,03 ευρώ.

Στη συνέχεια έχει συμφωνηθεί ότι πριν αναλάβει ο παραχωρησιούχος θα γίνει αύξηση σε 0,05 ευρώ το χιλιόμετρο και στον ενάμιση χρόνο, από την ώρα που θα αναλάβει ο ιδιώτης, η αύξηση θα αγγίξει τα 0,07 το χιλιόμετρο.

«Φαίνεται ότι οι όροι της σύμβασης είναι “κομμένοι και ραμμένοι” για τον συγκεκριμένο παραχωρησιούχο και όχι υπερ του δημοσίου συμφέροντος. Πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι το ΤΑΙΠΕΔ άλλαξε τους όρους μετά την προσφορά, το οποίο δεν μπορεί να γίνει», σημειώνει ο κ. Γουδέβενος.



Το ΤΑΙΠΕΔ ευθύνεται για την μη ύπαρξη ΣΕΑ από Θεσσαλονίκη έως Κήπους

Την διαχείριση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού την είχε αναλάβει αποκλειστικά το ΤΑΙΠΕΔ αποκλείοντας την ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. από την διαδικασία.

«Το ΤΑΙΠΕΔ δημοπράτησε τον διαγωνισμό για την παραχώρηση, επέλεξε πλειοδότη και έβαλε τους όρους χωρίς να ερωτάται η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. Επίσης αποφάσισε πόσοι σταθμοί διοδίων θα υπάρχουν και που, όπως επίσης την μη δημιουργία ΣΕΑ», υπογραμμίζει ο κ. Γουδέβενος και συμπληρώνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε επίσης να μην φτιάξει η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. τον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκη – Εύζωνες γιατί είναι τεχνικό αντικείμενο της παραχώρησης».

Όπως σημειώνει ο κ. Γουδέβενος, είχαν δημοπρατηθεί ΣΕΑ αλλά το ΤΑΙΠΕΔ δεν άφησε να ενεργοποιηθούν οι εργολαβίες αλλά ούτε και δημοπρατηθούν νέα ΣΕΑ γιατί θεωρούσε ότι πρέπει να τα κάνει ο παραχωρησιούχος.

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αναμένεται να ολοκληρωθεί τέλος του έτους

Η σύμβαση υπεγράφη τον Απρίλιο του 2024 ανάμεσα στο Υπουργείο Υποδομών, το ΤΑΙΠΕΔ, το Υπουργείο Οικονομικών και τον παραχωρησιούχο και εν συνεχεία θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συμβούλιο και να κυρωθεί από την Βουλή τον Σεπτέμβριο.

Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι μέχρι το τέλος του χρόνου υπάρχει πίεση ώστε να έχει ολοκληρωθεί η παραχώρηση. Οι κ. Σάκκος και κ. Γουδέβενος, παρόλαυτα, αναφέρουν ότι η πληροφόρηση τους είναι ανεπαρκής, όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα, και κατά κύριο λόγο ενημερώνονται από τις σχετικές δημοσιεύσεις του Τύπου.

Ο κ. Γουδέβενος, από την πλευρά του, υπογραμμίζει ότι «περιμένουμε τα κόμματα της Βουλής να μας καλέσουν στην Επιτροπή ώστε να καταθέσουμε την άποψή μας για την παραχώρηση και να μάθουμε ποιες αλλαγές θα προκύψουν στην εργασιακή μας σχέση».

«Από τον τωρινό τρόπο λειτουργίας της ΕΓΝΑΤΙΑΣ Α.Ε. θα περάσουμε σε ένα διαφορετικό μοντέλο. Η ΤΕΡΝΑ θα είναι υπεύθυνη για όλο το δίκτυο, θα προσλαμβάνει εργολάβους που επιλέγει η ίδια με όρους ελεύθερης αγοράς ενώ εμείς κάναμε διαγωνισμό δημοσίων έργων με τις εκπτώσεις που συνεπάγονται».

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Παύλος Μαραγκός
Περισσότερα άρθρα από ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Επιστροφή 1055 αρχαίων νομισμάτων στην Τουρκία

Μία συμβολική κίνηση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο πλαίσιο της προστασίας της πολιτιστικ…