Παρότι υπάρχει συγκεκριμένη νομοθεσία από το 2021 για την ευζωία των ζώων συντροφιάς, φαίνεται να υπάρχει δυσκολία στην εφαρμογή της
Η ατομική ευθύνη υπάρχει αλλά δεν είναι αρκετή ως δικαιολογία
Η πόλη της Ξάνθης και τα αδέσποτα ζώα τείνουν να γίνουν όροι ταυτόσημοι. Και αυτό διότι αυτός/ή που αποφασίζει να περπατήσει την πόλη θα γίνει μάρτυρας εκατοντάδων παρατημένων ψυχών, που άλλοτε είναι αφημένα στην τύχη τους άλλοτε όχι, να περιφέρονται στους δρόμους και στις πλατείες. Μάλιστα σε συγκεκριμένα σημεία της Ξάνθης τα αδέσποτα σκυλιά σχηματίζουν αγέλες, για λόγους επιβίωσης, και αποτελούν πιθανό κίνδυνο για τους περαστικούς. Στη δημόσια σφαίρα η συζήτηση ανακυκλώνεται, συνήθως σε λάθος βάση και με λάθος όρους, καθώς τις ευθύνες για αυτή την κατάσταση την φέρουν πολλοί εκτός των ίδιων των ζώων. Η κρατική διαχείριση φαντάζει ελλιπής όσον αφορά την έλεγχο των αδέσποτων, οι έλεγχοι των δεσποζόμενων ζώων από την Αστυνομία δεν πραγματοποιούνται, όπως ορίζεται από τον νόμο, ενώ παράλληλα οι πολίτες παρατούν τα δεσποζόμενα ζώα τους.
Ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτού του γαϊτανακίου; Ο πληθυσμός των ζώων πάντα να μεγαλώνει και οι συνθήκες ζωής, των περιοίκων και των ίδιων των ζώων, αναλογικά επιδεινώνονται.
Αθ. Χατζηαντωνίου: Το κυνοκομείο πληροί όλες τις προϋποθέσεις
Ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας του Δήμου Ξάνθης, Αθανάσιος Χατζηαντωνίου τονίζει στο «Ε» ότι η υποχρέωση του Δήμου για στείρωση των αδέσποτων ζώων που βρίσκονται στην επικράτειά του «συνεχίζει αδιάκοπα». Εν συνεχεία σχολίασε ότι το κυνοκομείο της Ξάνθης αυτή τη στιγμή φιλοξενεί τόσα ζώα όσα προβλέπονται [χωρίς να αναφερθεί σε αριθμό] και ότι όλα τα φιλοξενούμενα ζώα απολαμβάνουν συνθήκες ευζωίας.
«Το κυνοκομείο πληροί όλες τις προϋποθέσεις ενώ υπήρξε επιθεώρηση από την κτηνιατρική υπηρεσία της Π.Ε. Ξάνθης και δεν δεχτήκαμε καμία παρατήρηση», επισημαίνει ο κ. Χατζηαντωνίου ενώ προσθέτει ότι «όλα τα αδέσποτα ζώα που βρίσκονται στην επικράτεια του τα διαχειρίζεται ο Δήμος Ξάνθης επιτυχώς».
Την ίδια στιγμή παρόλαυτα εκπρόσωποι φιλοζωικών σωματείων αναφέρουν στο «Ε» ότι ο αριθμός των αδέσποτων ζώων που φιλοξενεί η δομή του Δήμου Ξάνθης υπερβαίνει τον αριθμό των 40 ζώων, ο οποίος είναι ο συνιστώμενος.
Η σελίδα για την υιοθεσία αδέσποτων ζώων του Δήμου Ξάνθης είναι ανενεργή
Παρότι η επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου Ξάνθης διαθέτει υποσελίδα για την υιοθεσία αδέσποτων ζώων της δικαιοδοσίας του, παρατηρούμε ότι παραμένει ανενεργή καθώς, παρά το μεγάλο και αυξανόμενο, με γεωμετρική πρόοδο, ζήτημα των αδέσποτων ζώων, δεν έχουν καταχωρηθεί εκ νέου ζώα προς υιοθεσία, όπως άλλωστε προβλέπει και η σχετική νομοθεσία.
Το άρθρο 23 είναι σαφές καθώς αναφέρει χαρακτηριστικά ότι τα καταφύγια που λειτουργούν οι Δήμοι είναι υποχρεωμένα να καταχωρούν σε ιστοσελίδα που διατηρούν τα ίδια, όλα τα ζώα που έχουν σημανθεί ηλεκτρονικά και διαμένουν στο καταφύγιο. Τα ζώα καταχωρούνται στην ιστοσελίδα εντός σαράντα οκτώ ωρών από την είσοδό τους στο καταφύγιο, ανεξαρτήτως αν έχουν ακόμα σημανθεί ηλεκτρονικά ή όχι. Η ιστοσελίδα περιέχει για κάθε ζώο κατ’ ελάχιστο φωτογραφία του ζώου, τον αριθμό ηλεκτρονικής σήμανσης (όταν αυτός είναι διαθέσιμος), την ημερομηνία εισαγωγής στο καταφύγιο και τον σύνδεσμο που παραπέμπει στην πλατφόρμα υιοθεσίας του άρθρου 9.
Ποιες είναι οι αρμοδιότητες των Δήμων σύμφωνα με τον νόμο 4830/2021
Ο νόμος 4830/2021 προβλέπει συγκεκριμένες αρμοδιότητες και, κυρίως, υποχρεώσεις για τους δήμους. Σε αυτές περιλαμβάνονται η σύνταξη αυτοτελούς επιχειρησιακού προγράμματος με συγκεκριμένες δράσεις για την ευζωία των αδέσποτων και την πρόληψη της εγκατάλειψης, την συνεργασία με φιλοζωικές οργανώσεις για την υλοποίηση αυτού, την δωρεάν παροχή φαγητού και φαρμάκων σε ανάδοχους και φιλοζωικές οργανώσεις, την λειτουργία υποδομών που περιλαμβάνουν δημοτικά κτηνιατρεία, καταφύγια και αποτεφρωτήρια ζώων συντροφιάς, την λειτουργία οχήματος περισυλλογής, την δημιουργία σημείων σίτισης και την σήμανση και περίθαλψη των αδέσποτων, ακόμα και αν αυτά δεν μπορούν να φιλοξενηθούν σε διαθέσιμες εγκαταστάσεις. Όπως βέβαια προβλέπει και ειδική χρηματοδότηση από την κεντρική κυβέρνηση για την πλειονότητα των ως άνω δράσεων.
Από την άλλη ο νόμος προβλέπει την επίδοση διοικητικών προστίμων στους ιδιοκτήτες ζώων που δεν συμμορφώνονται με την παρούσα νομοθεσία. Για να επιδοθούν πρόστιμα όμως πρέπει να υπάρχουν έλεγχοι. Και εδώ το πράγμα περιπλέκεται καθώς όπως είπε ο κ. Χατζηαντωνίου «αρμόδιοι για τον έλεγχο σε κάθε Δήμο είναι η Δημοτική Αστυνομία και η Αστυνομία. Με δεδομένο ότι ο Δήμος Ξάνθης δεν διαθέτει Δημοτική Αστυνομία, ο έλεγχος περνά αποκλειστικά στο αρμόδιο τμήμα της Αστυνομίας».
Η Αστυνομία δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο ρόλο του ελεγκτή
Φιλοζωική οργάνωση τονίζει ότι οι έλεγχοι για την ευζωία των δεσποζόμενων και τήρηση της ισχύουσας νομοθεσίας (τσιπ, στείρωση) δεν έχουν ξεκινήσει παρότι ο νόμος ισχύει από το 2021.
Όπως μεταφέρει στο «Ε» ο Γιώργος Μελικίδης, υποδιοικητής Αστυνομικού Τμήματος Ξάνθης, η έλλειψη προσωπικού «αδυνατίζει» τις προσπάθειες για έλεγχο στα δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς. «Έχουμε πολύ μεγάλο θέμα όσον αφορά στο προσωπικό. Έχουμε πολλές αρμοδιότητες και είναι πολύ δύσκολο να ανταποκριθούμε σε ακόμη μία. Το αρμόδιο γραφείο αυτή τη στιγμή είναι στελεχωμένο από δύο άτομα. Το μόνο που προλαβαίνουμε είναι η επέμβαση σε περιστατικά που αφορούν καταγγελίες και όχι σε τυχαίους ελέγχους».
Απουσία συνεργασίας Δήμου Ξάνθης με τις φιλοζωικές οργανώσεις
Συχνά οι φιλοζωικές οργανώσεις της Ξάνθης με ανακοινώσεις τους δηλώνουν αδυναμία να εκπληρώσουν τον στόχο τους αφού όπως αναφέρουν οι οικονομικές απαιτήσεις είναι πολλές, μερίδα πολιτών δεν συμμερίζεται την κοινή ανάγκη συμβίωσης ανθρώπων και ζώων, τα αδέσποτα ζώα πολλαπλασιάζονται ταχέως και η Πολιτεία …εξαφανισμένη. Να υπενθυμίσουμε ότι πολλές φορές οι φιλοζωικές οργανώσεις σηκώνουν μόνες τους το βάρος για την σίτιση των αδέσποτων ζώων χωρίς καμία άλλη οικονομική βοήθεια.
Όπως τονίζουν εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων υπάρχει απουσία ακόμα και στοιχειώδους υποστήριξης και επικοινωνίας με τον Δήμο. Η σχετική δημοτική υπηρεσία άλλωστε είναι εξαιρετικά υποστελεχωμένη και άρα αδύναμη να ανταποκριθεί.
Η ατομική ευθύνη υπάρχει αλλά δεν είναι αρκετή ως δικαιολογία
Ενώ λοιπόν οι διατάξεις του νόμου αγνοούνται, όπως και η προθεσμία προσαρμογής σε αυτές (ήταν εξάμηνη), σε πολλές γειτονιές της Ξάνθης όπως ο Φόρος, το Σαμακώβ, ακόμα και η κεντρική πλατεία, οι συνθήκες υγιεινής υποβαθμίζονται. Ο φαύλος αυτός κύκλος, αλλά και η εικόνα δεκάδων ζώων που, εγκαταλειμμένα από τους πρώην ιδιοκτήτες τους, αναμένουν απλώς το τέλος από κάποια ασθένεια ή κάποιο διερχόμενο όχημα, οδηγεί τελικά σε απογοήτευση ακόμα και τους πιο ευαισθητοποιημένους πολίτες και σε αδιαφορία όλους τους υπόλοιπους.
Όπως εύστοχα υποστηρίζει ο Μιχάλης Μήττας δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, η αποτροπή εγκατάλειψης, η έγκαιρη ενημέρωση για την περίθαλψη ενός εγκαταλελειμμένου ζώου και η υποστήριξη δικτύων για την εκ νέου υπεύθυνη ανάδοχη του, είναι στο χέρι των πολιτών. Η ατομική όμως υπευθυνότητα, δεν είναι ούτε κατά το ήμισυ αρκετή. Διότι οι αρχές, σε συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών, είναι εκείνες που διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή, τους πόρους και το προσωπικό για να συντονίσουν τις δράσεις και να φροντίσουν ολοκληρωμένα κάθε αδέσποτο, όπως επίσης να εκπαιδεύσουν τους πολίτες τουλάχιστον ως πρoς την νομιμότητα, αν όχι προς την φιλοζωία per se.
«Για τον λόγο αυτό άλλωστε και ο νομοθέτης τους ανέθεσε το συγκεκριμένο έργο. Αυτή τη φορά, δεν απαιτούνται πολλά περισσότερα πέρα από το να τηρηθεί ο νόμος. Και αυτό, όταν το υποκείμενο είναι ένας Δήμος, απαιτεί πολιτική βούληση», υπογραμμίζει ο κ. Μήττας σε σχετικό του άρθρο.