Ποια είναι τα «αγκάθια» στον ανταγωνισμό και ποια επαγγέλματα μπαίνουν στο «στόχαστρο», σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ
Βελτιώθηκε το επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας από το 2018 μέχρι και σήμερα. Αυτό διαπιστώνει σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ που δημοσιοποιήθηκε, αναφερόμενη στις μεταρρυθμίσεις που έχουν ολοκληρωθεί. Ουσιαστικά, σημαντική βελτίωση καταγράφει η χώρα μας στον Δείκτη Αγοράς Προϊόντων (PMR), ο οποίος αποτυπώνει τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού που προκαλούνται από τα εμπόδια εισόδου και επέκτασης των επιχειρήσεων, καθώς και από τη συμμετοχή του κράτους στην οικονομία. Την ίδια ώρα, επισημαίνονται και οι ελλείψεις ανταγωνισμού σε κλάδους όπως εκείνος της πώλησης φαρμάκων, το λιανικό εμπόριο, η τηλεφωνία και επαγγέλματα όπως οι δικηγόροι και οι αρχιτέκτονες.
Τα στοιχεία του ΟΟΣΑ
Αναφορικά με τον προαναφερθέντα Δείκτη Αγοράς Προϊόντων (PMR), η Ελλάδα βρίσκεται πολύ κοντά στον μέσα όρο του ΟΟΣΑ μειώνοντας σημαντικά το κενό κατά τα τελευταία 6 χρόνια, ως αποτέλεσμα των μεταρρυθμίσεων, τα οποία ολοκληρώθηκαν αυτά τα χρόνια.
Ωστόσο, η έκθεση σημειώνει πως η Ελλάδα έχει να πράξει πολλά, προκειμένου να βελτιώσει κι άλλο το ρυθμιστικό πλαίσιο των επαγγελματικών υπηρεσιών και του εμπορίου. Στόχος είναι να γίνει πιο φιλικός στον ανταγωνισμό. Ακόμη ο ΟΟΣΑ καλεί τη χώρα μας να βελτιώσει τους μηχανισμούς για τον υπολογισμό των επιπτώσεων των νόμων και των ρυθμιστικών κανονισμών στον ανταγωνισμό, καθώς και να αντιμετωπίσει τα μη δασμολογικά εμπόδια στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο.
Ένα ακόμη σημείο προσοχής, είναι πως δεδομένου του ισχυρού μεριδίου των κρατικών επιχειρήσεων στην ελληνική οικονομία, η χώρα μας θα μπορούσε επίσης να επωφεληθεί από την περαιτέρω ευθυγράμμιση της διακυβέρνησης των κρατικών επιχειρήσεων με βασικές βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ που αποσκοπούν στη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού ιδιωτικών και δημόσιων επιχειρήσεων.
Ζήτημα αποτελούν και οι αδειοδοτήσεις. Η Ελλάδα έχει κάνει σημαντικά βήματα στην απλοποίηση της διαδικασίας έναρξης μιας επιχείρησης καταγράφοντας καλές επιδόσεις ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ.
Ωστόσο, όπως αναφέρεται στην έκθεση, η λήψη των απαραίτητων αδειών και εγκρίσεων μπορεί να είναι δύσκολη για τις επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ η διαδικασία μπορεί να γίνει πιο εύκολη όταν οι χώρες διατηρούν κατάλογο όλων των αδειών και τον επανεξετάζουν τακτικά για να αφαιρέσουν τις άδειες που δεν είναι πλέον απαραίτητες.
Παράλληλα, ο ΟΟΣΑ συστήνει την υιοθέτηση της αρχής της σιωπηλής αποδοχής όπου αν δεν υπάρξει απάντηση σε αίτημα για κάποια έγκριση μετά από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα θεωρείται πως το αίτημα εγκρίθηκε, αλλά και την προσαρμογή της διάρκειας και της πολυπλοκότητας μιας διαδικασίας λήψης άδειας ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας της δραστηριότητας.
Επιπλέον, ο ΟΟΣΑ σημειώνει ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών ευνοεί αρκετά τον ανταγωνισμό, με εξαίρεση τις οδικές μεταφορές και τις σταθερές τηλεπικοινωνίες. Ωστόσο, ο ΟΟΣΑ σημειώνει πως τα ρυθμιστικά εμπόδια στην είσοδο και τον ανταγωνισμό θα μπορούσαν να μειωθούν στα logistics και στη λιανική πώληση φαρμάκων.
Επιπλέον, ορισμένα επαγγέλματα ρυθμίζονται πιο αυστηρά σε σχέση με τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, ιδίως οι δικηγόροι, και θα μπορούσαν να επωφεληθούν από μεγαλύτερο ανταγωνισμό. Η Ελλάδα έχει περισσότερες ρυθμίσεις έναντι των υπόλοιπων χωρών του ΟΟΣΑ στα επαγγέλματα των δικηγόρων, των αρχιτεκτόνων και των πολιτικών μηχανικών.