Εκδήλωση-συνέντευξη Τύπου πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του έτους οδικής ασφάλειας χθες Τρίτη λίγες μέρες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στην άσφαλτο
Ομιλητές ήταν οι: Π. Μπρίκα, Ν. Ευκαρπίδης, Ιρφάν Χατζηγκενέ, Κ. Διαμαντόπουλος και Αντ. Μαστοράκης εκπροσωπώντας την Περιφέρεια, την Αστυνομία και τον Σύνδεσμο Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών της Περιφέρειας
Εκδήλωση-συνέντευξη Τύπου πραγματοποιήθηκε από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης στον Πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης «Οικία Μάνου Χατζιδάκι» χθες Τρίτη 18 Ιουνίου 2024 με θέμα την οδική ασφάλεια, ένα θέμα αυξημένου ενδιαφέροντος λίγες μέρες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στην άσφαλτο στο ύψος του 11ου χλμ. της Π.Ε.Ο. Ξάνθης-Καβάλας με θύματα τέσσερα νέα παιδιά.
Η αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ξάνθης, Πολυξένη Μπρίκα παίρνοντας τον λόγο καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους τονίζοντας πως το 2024 έχει καθιερωθεί ως έτος οδικής ασφάλειας από την Περιφέρειά ΑΜΘ και στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η συγκεκριμένη εκδήλωση-ενημέρωση.
«Το 2024 είναι έτος οδικής ασφάλειας. Στο πλαίσιο αυτό η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης έχει σχεδιάσει δράσεις με θέμα την ασφαλή κυκλοφορία πολιτών και οχημάτων που στοχεύουν στην ενεργοποίηση- ευαισθητοποίηση φορέων, επιχειρήσεων, πολιτών και ιδιαίτερα μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας προγραμματίζεται δράση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που θα λάβει χώρα με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και θα αφορά παιδιά της μέσης εκπαίδευσης», όπως σημείωσε.
«Είναι χρέος μας να μεριμνήσουμε, ώστε το σύστημα των εξετάσεων να είναι σε υψηλό επίπεδο, να εφαρμόσουμε υψηλού επιπέδου εκπαίδευση»
Ο αναπληρωτής περιφερειάρχης ΑΜΘ, Νίκος Ευκαρπίδης, συμπλήρωσε:
«Θέλουμε κι εμείς με τη σειρά μας να συμβάλλουμε στον βαθμό που μας αναλογεί στην αρτιότερη εκπαίδευση των οδηγών. Θεωρούμε πως έχουμε μεγάλο χρέος να περάσουμε σε πράξεις και για αυτό δημιουργήσαμε μία σειρά από δράσεις σε όλες τις περιφερειακές ενότητες, εντάξαμε στο ετήσιο πρόγραμμα διάφορες δράσεις οι οποίες στοχεύουν στην ενεργοποίηση-ευαισθητοποίηση φορέων, πολιτών και ειδικά μαθητών».
Διευκρίνισε πως στόχος είναι η ασφαλής μετακίνηση όλων και για αυτό είναι διαθέσιμο ενημερωτικό υλικό για την οδική ασφάλεια σε όλη την περιφέρεια μέσω συνεντεύξεων, διαφημιστικών σποτ και μπάνερ.
«Έχουμε σχεδιάσει και ξεκινήσαμε να πραγματοποιούμε εκστρατεία ενημέρωσης με διάφορες εκδηλώσεις και με ειδικές επισκέψεις κλιμακίων που θα ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο στα σχολεία», υπογράμμισε.
«Επιπροσθέτως, διοργανώνουμε διαγωνισμούς οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας και σκοπεύουμε να διαθέσουμε ποδήλατα ως έπαθλα. Προγραμματίζουμε ομαδική συμμετοχή σε εκδηλώσεις για να στείλουμε μηνύματα καλύτερης οδικής κουλτούρας».
«Επιτακτική η υιοθέτηση καινοτόμων λύσεων για την εξασφάλιση ενός ασφαλούς και σύγχρονου οδικού δικτύου»
Κλείνοντας καταλήγει πως η οδική ασφάλεια είναι ένα θέμα πολύ σοβαρό που μας αφορά όλους.
«Είναι χρέος μας να μεριμνήσουμε, ώστε το σύστημα των εξετάσεων να είναι σε υψηλό επίπεδο, να εφαρμόσουμε υψηλού επιπέδου εκπαίδευση με κύριο στόχο να στέλνουμε στον δρόμο ώριμους και προσεκτικούς οδηγούς. Έχουμε εμπιστοσύνη και στους υπηρεσιακούς παράγοντες και στους εξεταστές κι όλοι μαζί θα καταφέρουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα».
Ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών, Υποδομών και Καλών Πρακτικών, Ιρφάν Χατζηγκενέ στάθηκε αρχικά στον στόχο που είναι πάντα ο ανθρώπινος παράγοντας.
«Το οδικό δίκτυο παραμένει ελλιπές και μη ασφαλές κι αυτό οφείλεται στην ανεπαρκή συμμόρφωση σε ευρωπαϊκές προδιαγραφές από τις τεχνικές υπηρεσίες κατά την υλοποίηση των έργων», όπως υποστήριξε.
Για την εξασφάλιση ενός ασφαλούς και σύγχρονου οδικού δικτύου θεωρεί επιτακτική την υιοθέτηση καινοτόμων λύσεων: την ενίσχυση των σχολών οδήγησης, την αυστηρή τήρηση των κανονισμών στην σχολή οδήγησης σε θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα.
Έπειτα, προτάσσει την ενδυνάμωση της αστυνομικής δύναμης «καθώς η κυβέρνηση πρέπει να ενισχύσει τα τμήματα της τροχαίας με επαρκές προσωπικό και πόρους», όπως λέει.
«Τόσο η εκπαίδευση στην κυκλοφοριακή αγωγή από τα σχολεία, όσο και η ένταξη της κυκλοφοριακής αγωγής στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θεωρούνται προτεραιότητες».
Ο κ. Χατζηγκενέ δίνει βαρύτητα στην δημιουργία και συντήρηση σύγχρονων κυκλικών κόμβων για την ρύθμιση της κυκλοφορίας, όπως επίσης και στην σωστή σχεδίαση εισόδων και εξόδων από εμπορικά κέντρα και σούπερ μάρκετ, στην ύπαρξη κατάλληλης σηματοδότησης με βομβητές για άτομα με ειδικές ανάγκες αποβλέποντας στην ασφαλή μετακίνησή τους, όπως και στην κατάλληλη διαγράμμιση και φωτεινή σηματοδότηση κοντά σε σχολεία.
Επιπροσθέτως, κρίνει πως πρέπει σε κάθε περίπτωση να υπάρχουν ειδικές σημάνσεις σε εισόδους και εξόδους οικισμών ώστε να ενημερώνουν τους οδηγούς για τις περιοχές με αυξημένη διέλευση πεζών και μειωμένες ταχύτητες.
«Η χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών επηρεάζει αρνητικά την ικανότητα οδήγησης και για αυτό πρέπει να ληφθούν μέτρα για την πρόληψη, να ενημερώνονται για τις επιπτώσεις και σε άνω των 65 ετών πρέπει να εφαρμόζονται αυστηρότερο κριτήρια και να γίνονται τακτικοί έλεγχοι», όπως δήλωσε.
Καταληκτικά, συμπεραίνει ότι η ασφαλής οδήγηση είναι προτεραιότητα για όλους τους οδηγούς και μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα ζωής με έμφαση και πάλι στον ανθρώπινο παράγοντα.
Ο αστυνομικός Α’ προϊστάμενος Τμήματος Γενικής Αστυνόμευσης, Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης ΑΜΘ, Κυριάκος Διαμαντόπουλος, ενημέρωσε σχετικά με την υλοποίηση ειδικών επιχειρησιακών σχεδίων τροχαίας.
«Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν πραγματοποιούνται συντονισμένοι τροχονομικοί έλεγχοι, όπως εξορμήσεις της τροχαίας για διενέργεια ελέγχων και την βεβαίωση παραβάσεων. Επίσης, τροχονομικά συνεργεία είναι σε ετοιμότητα κυρίως Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή με έμφαση στους ελέγχους για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Τέλος, έλεγχοι πραγματοποιούνται και σε φορτηγά και σε δίκυκλα», όπως σημείωσε.
Αναλυτικά στατιστικά στοιχεία για το τρέχον 5μηνο σε σχέση με το ‘23 σύμφωνα με τον κ. Διαμαντόπουλο
Ο συνολικός αριθμός ελέγχων είναι 258.755 και οι παραβάσεις 15.736,ενώ 6 ήταν τα θανατηφόρα σε σχέση με τα 8 του προηγούμενου πεντάμηνου του 2023, οι νεκροί μειώθηκαν στους 6 και οι συνολικές παραβάσεις ταχύτητας έφτασαν τις 8.276.
Προκύπτει μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων σε ποσοστό 25% και των τροχαίων ατυχημάτων με σοβαρό τραυματισμό σε ποσοστό 33%, μείωση των νεκρών και των βαριά τραυματισμένων.
«Για τον περιορισμό τροχαίων ατυχημάτων οι υφιστάμενες υπηρεσίες μας προέβησαν στην πληροφόρηση των πολιτών για την επιπτώσεις της μη ασφαλούς οδήγησης, στη διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων και στην αστυνόμευση του δικτύου. Σε συνεργασία με τις διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης διοργανώθηκαν 64 διαλέξεις, παρουσιάσεις και διαλέξεις σε σχολικές μονάδες όπου ενημερώθηκαν 3.020 μαθητές», όπως είπε.
«Να δοθεί κατάλληλη οδική αγωγή-κυκλοφοριακή κουλτούρα στα παιδιά πρώτα από την οικογένεια, μετά από το σχολείο και τέλος από τις σχολές οδήγησης»
Ο πρόεδρος Συνδέσμου εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Αντώνιος Μαστοράκης τόνισε πως χωρίς κυκλοφοριακή αγωγή δεν υπάρχει οδική ασφάλεια και πως η πιο επικίνδυνη δραστηριότητα που κάνει ο άνθρωπος κάθε μέρα είναι η οδήγηση.
«Η περιφέρεια και συγκεκριμένα ο κ. Τοψίδης ευαισθητοποιούνται ώστε να υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα ενημέρωσης το οποίο σε πρώτη φάση θα απευθύνεται κυρίως σε μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ιδίως στα παιδιά λυκείου που είναι στην ηλικία να βγάλουν δίπλωμα. Στη συνέχεια, θα απευθυνθούμε και σε μικρότερες ηλικίες .Ήδη θα γίνουν κάποιες διημερίδες και τριημερίδες σε Ορεστιάδα και Αλεξανδρούπολη, αντίστοιχα και με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα λάβουν χώρα δράσεις ενημέρωσης σε όλες τις πόλεις της περιφέρειας οι οποίες θα απευθύνονται στα παιδιά. Αναμφισβήτητα, πρέπει να δοθεί κατάλληλη οδική αγωγή-κυκλοφοριακή κουλτούρα στα παιδιά πρώτα από την οικογένεια, μετά από το σχολείο και τέλος από τις σχολές οδήγησης. Με λίγα λόγια, ας φροντίσουμε όλοι μαζί να τα οδηγήσουμε σε ένα ασφαλές περιβάλλον οδικής κυκλοφορίας με σωστή νοοτροπία, με σωστή και συνεχή αστυνόμευση».