Δεν το ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών – Υποδομών Χ. Σταϊκούρας στην Ξάνθη 2 μέρες πριν αλλά η ΕΡΓΟΣΕ! Είναι το μόνο έργο από τη σιδηροδρομική Εγνατία που έχει χρηματοδότηση
Αρχές Ιουλίου η έναρξη της διαδικασίας με στόχο τέλος του έτους η υπογραφή της σύμβασης
Σε …ράγες δημοπράτησης εισέρχεται το έργο κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέσει το λιμάνι της Καρβάλης και την Καβάλα με τους Τοξότες Ξάνθης.
Το έργο ανακοινώθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ η οποία η ΕΡΓΟΣΕ προχώρησε σε ανάληψη δέσμευσης πίστωσης ύψους 239,56 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ).
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται το παραπάνω ποσό έχει χωριστεί ως δαπάνη σε 4 έτη: για το 2025 υπολογίστηκαν 40 εκατ. ευρώ, για το 2026 60 εκατ. ευρώ, για το 2027 70 εκατ. ευρώ και για το 2028 69,56 εκατ. ευρώ.
Δεν το ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών – Υποδομών στην Ξάνθη 2 μέρες πριν!
Ερωτήματα προκαλεί το γεγονός ότι ο υπουργός Μεταφορών και υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας ήταν στην Ξάνθη την Τετάρτη 15 Μαΐου και σε συνέντευξη Τύπου αναφέρθηκε στα έργα που υλοποιούνται στην Ξάνθη, με ιδιαίτερη αναφορά στα σιδηροδρομικά έργα που …δεν θα υλοποιηθούν. Ειδικότερα κι ενώ επεσήμανε τις δυσκολίες που καθιστούν δύσκολη την συντήρηση και λειτουργία της υφιστάμενης γραμμής Δράμα – Ξάνθη, κλείνοντας το θέμα ακόμη και για τουριστική χρήση, δεν αναφέρθηκε σ’ αυτό το έργο που αποτελεί το α’ τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας και αφορά την περιοχή καθώς ουσιαστικά θα γίνει μια νέα σιδηροδρομική χάραξη το λιμάνι στης Νέας Καρβάλης μέχρι τους Τοξότες και από εκεί θα «κουμπώσει» με την υφιστάμενη γραμμή έως την Αλεξανδρούπολη. Προφανώς δεν θα είχε ενημέρωση ότι το έργο είναι ώριμο για δημοπράτηση.
Αρχές Ιουλίου η έναρξη της διαδικασίας με στόχο τέλος του έτους η υπογραφή της σύμβασης
Το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ από τον Νοέμβριο του 2023 είχε αποφασίσει την άμεση προώθηση των διαδικασιών για την ένταξη του συνόλου των ως άνω εργασιών υποδομής, επιδομής και σταθμών/στάσεων του τμήματος «Νέα Καρβάλη – Τοξότες» στο φυσικό αντικείμενο μιας νέας αυτοτελούς σύμβασης, τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και την έναρξη της διαδικασίας ανάθεσης με ανοικτό διαγωνισμό. Το μεγάλο έργο είχε κινήσει τότε το ενδιαφέρον των μεγάλων ομίλων της χώρας όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat, ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΑΒΑΞ – ALSTOM.
Σύμφωνα με πληροφορίες μας από την ΕΡΓΟΣΕ, αρχές Ιουλίου πρόκειται να γίνει έναρξη της διαδικασίας ανάθεσης με ανοικτό διαγωνισμό με στόχο να υπογραφεί σύμβαση τέλος του 2024.Πηγές από το υπουργείο Μεταφορών ανέφεραν στο «Ε» ότι το έργο είναι ώριμο και το μόνο τμήμα από την σιδηροδρομική Εγνατία που έχει έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το CEF II (Συνδέοντας την Ευρώπη) 2021-2027 και είναι εγγεγραμμένο στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Με το έργο αυτό οριστικοποιείται ο διαχωρισμός του τμήματος αυτός από τον μεγάλο διαγωνισμό των 2 δισ. ευρώ και προχωρά η υλοποίηση του τμήματος που εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην ανάπτυξη του λιμένα της Νέας Καρβάλης.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Το μήκος της νέας γραμμής είναι περίπου 37 χιλιόμετρα και σύμφωνα με την μελέτη που έχει γίνει θα είναι μονή, ηλεκτροκινούμενη και θα διαθέτει όλα τα η/μ συστήματα που προβλέπονται, δηλαδή σηματοδότηση, ETCS κ.α.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου
Το έργο για την νέα σιδηροδρομική γραμμή Νέα Καρβάλη-Τοξότες Ξάνθης, εντάσσεται στην λεγόμενη Σιδηροδρομική Εγνατία η οποία σύμφωνα με τον νέο σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα υλοποιηθεί σταδιακά μέσα στην επόμενη 20ετία. Πιο συγκεκριμένα όπως έχει ανακοινωθεί προβλέπονται τα εξής:
Στην λίστα με αίτημα προς χρηματοδότηση από το CEFII βρίσκονται τα έργα:
– Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με 480 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 341 εκατ. ευρώ
– Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με 295 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 214 εκατ. ευρώ
Στον προγραμματισμό πενταετίας διερευνάται το έργο Στρυμώνας- Αλεξανδρούπολη.
Στον προγραμματισμό δεκαετίας διερευνώνται τα έργα:
-Ανατολική Εγνατία: Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη Γραμμές – Υπό διερεύνηση
-Ανατολική Εγνατία: Στρυμώνας – Αλεξανδρούπολη, Παραλλαγή Ίασμος- Πολύανθος με 110 εκατ. ευρώ
-Δυτική Μακεδονία: Πλατύ – Φλώρινα, με 50 εκατ. ευρώ
Τέλος στον προγραμματισμό 20ετίας διερευνώνται τα εξής μεγάλα έργα
-Δυτική Εγνατία: Καλαμπάκα -Ηγουμενίτσα με 1.55 δισ. ευρώ
-Δυτική Εγνατία: Καλαμπάκα – Κοζάνη με 550 εκατ. ευρώ
-Νέα Ανατολική Εγνατία: Θεσσαλονίκη – Ν. Καρβάλη με 1.5 δισ. ευρώ.