Από τη Δευτέρα 1 Απριλίου σε λειτουργία
Έθεσαν από εχθές Δευτέρα 1 Απριλίου σε λειτουργία τις ειδικές ψηφιακές πλατφόρμες μέσα από τις οποίες θα ενημερώνονται οι δανειολήπτες για τα δάνειά τους, οι Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (servicers). Συγκεκριμένα, οι servicers υποχρεώνονται να παρέχουν, μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, προσωποποιημένη και αναλυτική πληροφόρηση προς τους οφειλέτες, για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λπ.
Ο οφειλέτης θα μπορεί να βλέπει τα στοιχεία αυτά εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers όπως γίνεται σήμερα και με τα web banking των τραπεζών. Οι ποινές για τους όσους δεν προχωρήσουν στην λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας είναι έως 500.000 ευρώ αλλά και μέχρι και ανάκληση της άδειας λειτουργίας.
Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις που έκανε η Γενική Γραμματέας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Θεώνη Αλαμπάση, σύμφωνα με την οποία «από σήμερα ανοίγει ένας νέος δρόμος επικοινωνίας των δανειοληπτών με τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (servicers). Πλέον οι δανειολήπτες θα μπορούν να εισέρχονται εύκολα και γρήγορα στις πλατφόρμες των servicers και να ενημερώνονται αναλυτικά για τα δάνειά τους, όπως για παράδειγμα για τα ποσά που οφείλουν ως κεφάλαιο, τους τόκους, τις προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις, καθώς και το ισχύον επιτόκιο. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούμε να λύσουμε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δανειολήπτες, αναφορικά με την επικοινωνία τους και την ενημέρωση που θέλουν να έχουν από τους servicers για τα δάνειά τους».
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από λίγες ημέρες, με επιστολή που απέστειλε η Γενική Γραμματέας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους προς τους διαχειριστές πιστώσεων υπενθυμίζει, με βάση τη σχετική νομοθεσία, την υποχρέωσή τους να θέσουν σε λειτουργία ειδική ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης των δανειοληπτών για την παροχή προσωποποιημένης πληροφόρησης έως και την 31η Μαρτίου.
Με σκοπό τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των δανειοληπτών, που προκύπτουν από τη συγκεκριμένη υποχρέωση, η Γενική Γραμματέας ζήτησε την αποστολή ενημέρωσης για την πρόοδο των εργασιών από το σύνολο των εταιρειών αυτών για τη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας στην καθορισμένη καταληκτική ημερομηνία.
Ποια στοιχεία θα έχει η πλατφόρμα
Στην επιστολή υπογραμμίζονται τα σημαντικότερα -κατ’ ελάχιστον- στοιχεία που έχουν θεσπιστεί στο νέο πλαίσιο και πρέπει να περιλαμβάνονται στο ηλεκτρονικό σύστημα:
α) πληροφορίες σχετικά με τα ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης, με αναλυτική καταγραφή των ποσών που οφείλονται ως κεφάλαιο, τόκοι, προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις, καθώς και το ισχύον επιτόκιο,
β) την περιοδικότητα των δόσεων, το ύψος τους, την ημερομηνία πληρωμής κάθε δόσης, το τρέχον υπόλοιπο, καθώς και τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής.
Αυξάνονται οι αιτήσεις
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών 7.360 νέες αιτήσεις από οφειλέτες υποβλήθηκαν στην πλατφόρμα του νέου εξωδικαστικού μηχανισμού τον Φεβρουάριο. Ο αριθμός των νέων αιτήσεων είναι υπερδιπλάσιος από τον αριθμό των αιτήσεων των προηγούμενων μηνών – ο μέσος όρος το 2023 ήταν 3.400 νέες αιτήσεις ανά μήνα – και αποτελεί ρεκόρ και ιστορικό υψηλό.
Ο υπερδιπλασιασμός των αιτήσεων σχετίζεται άμεσα με την ενσωμάτωση, από το Φεβρουάριο, στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού των αλλαγών- βελτιώσεων που θεσμοθέτησε το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών:
-το επιπλέον «κούρεμα» έως 28% της οφειλής σε δάνεια με εμπράγματη εξασφάλιση
-την υποχρέωση για τις Τράπεζες, τους services και το Δημόσιο να αποδεχτούν την πρόταση του εξωδικαστικού μηχανισμού για τους ευάλωτους οφειλέτες
-τη μείωση του επιτοκίου για όλες τις ρυθμίσεις των οφειλών στο 3% για 3 έτη
-τη δυνατότητα να ενταχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό πρόσωπα που «κληρονόμησαν» οφειλές, από οφειλές που έχουν.