Εκφράζουν την αντίθεσή τους στην απαξίωση του Λυκείου – Λένε Όχι στην κατάργηση των πανελλαδικών
Υπό συζήτηση η επαναφορά του εθνικού απολυτηρίου – Η. Ζωγράφος: «Η εκπαίδευση στην χώρα μας είναι ανέκαθεν ταξική…»
Η πολυσυζητημένη κατάργηση του άρθρου 16 που ανοίγει την πόρτα για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην χώρα, άνοιξε ένα ευρύτερο κύκλο διαλόγου και προβληματισμού στην εκπαιδευτική κοινότητα και όχι μόνο, για την υφιστάμενη κατάσταση στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο αλλά και γενικότερα στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας που μετά από χρόνια λειτουργίας του ίδιου μοντέλου, έχουν πλέον εντοπιστεί οι παθογένειές του με πρώτη, την πλήρη απαξίωση του Λυκείου. Στο πλαίσιο αυτό και με αφορμή την πρόταση του Γιώργου Μπαμπινιώτη, ενός διακεκριμένου πανεπιστημιακού δασκάλου, για την ανάγκη αλλαγής του εκπαιδευτικού συστήματος με κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων και την αντικατάστασή τους από το ακαδημαϊκό απολυτήριο που θα δίνουν τα λύκεια για την είσοδο στην ανώτατη εκπαίδευση, προσεγγίζουμε το θέμα από έναν άλλο κρίκο της αλυσίδας, που έχει αποκτήσει σημαίνοντα ρόλο στο λύκειο και τις πανελλήνιες. Πρόκειται για τους φροντιστές που έχουν αναλάβει τον ρόλο της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές κάτι που δεν γίνεται επαρκώς μέσα στο λύκειο που έχει απαξιωθεί εντελώς. Είναι χαρακτηριστική η άποψη του κ. Μπαμπινιώτη: « έχουμε ένα λύκειο που έχει περιπέσει σε αχρηστία και υπολειτουργία. Στην καλύτερη περίοδο ηλικίας των μαθητών που έχουν την καλύτερη ωριμότητα, δεν υπάρχει παιδεία. Υπάρχει μια βαθμίδα οιονεί φροντιστηρίου αναξιόπιστου για τους μαθητές. Δεν πρέπει να προχωρήσει η κατάσταση άλλο».
Το εκπαιδευτικό μας σύστημα: Πλήρης απαξίωση του Λυκείου
Το «Ε» απευθύνθηκε στον πρόεδρο του συλλόγου φροντιστών και εκπρόσωπό του στην Πανελλήνια Ομοσπονδία φροντιστών, Ηρακλή Ζωγράφο. Μάλιστα ο κ. Ζωγράφος είναι ο συντονιστής στους επαναληπτικούς διαγωνισμούς, προσομοίωση των πανελλαδικών, που διοργανώνουν 3 φορές τον χρόνο 2.500 φροντιστήρια ταυτόχρονα: «Το Λύκειο έχει απαξιωθεί παντελώς. Το φωνάζουμε κι εμείς χρόνια τώρα . Έχει χάσει τον εκπαιδευτικό του ρόλο. Ιδιαίτερα στην Γ’ Λυκείου διδάσκονται μόνο τα τέσσερα μαθήματα των πανελληνίων. Αυτά αυτόματα δημιουργεί ελλείμματα στην γενική παιδεία. Η Γ’ Λυκείου λειτουργεί σαν φροντιστηριακή τάξη με 25 μαθητές», σημειώνει ο κ. Ζωγράφος.
Όχι στην κατάργηση των πανελλαδικών λένε οι φροντιστές
Αναφορικά με την κατάργηση των πανελλαδικών και την επαναφορά του ακαδημαϊκού απολυτηρίου διατυπώνει τις επιφυλάξεις του: «Η κατάργηση των πανελλαδικών είναι ανέφικτη. Σίγουρα πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα αξιολόγησης. Το σύστημα των πανελλαδικών είναι αξιόπιστο, αξιοκρατικό και αδιάβλητο. Δεν υπάρχει λόγος να καταργηθεί. Έχει δυσκολίες γιατί επικεντρώνει σε 4 μαθήματα αλλά όλα τα συστήματα αξιολόγησης έχουν αυτή την δυσκολία για τους υποψήφιους».
Υπό συζήτηση η επαναφορά του εθνικού απολυτηρίου
Όπως εξήγησε ο κ. Ζωγράφος μια εναλλακτική θα ήταν η επαναφορά του εθνικού απολυτηρίου: «Αυτό που θα μπορούσε να γίνει είναι η επαναφορά του εθνικού απολυτηρίου όπου στις πανελλαδικές θα λαμβάνει υπόψη ο μέσος όρος των τριών τελευταίων τάξεων του λυκείου και να μετράει ένα ποσοστό με ένα συντελεστή στις εξετάσεις για τις σχολές υψηλής ζήτησης ενώ σε κάποιες σχολές να γίνεται η εισαγωγή χωρίς εξετάσεις. Έτσι επανέρχεται η γενική παιδεία στο λύκειο και πλέον το λύκειο αποκτά τον εκπαιδευτικό ρόλο που είχε παλιότερα. Είναι επίσης σωστό να λαμβάνεται υπ’ όψιν η καλή γνώση ξένης γλώσσας γιατί στην εποχή μας είναι απαραίτητο προσόν».
Η. Ζωγράφος: «Η εκπαίδευση στην χώρα μας είναι ανέκαθεν ταξική…»
Σ’ ότι αφορά την δημόσια συζήτηση για τον ιδιωτικό πανεπιστήμιο ο κ. Ζωγράφος επισημαίνει: Είναι πολιτική βούληση η κατάργηση του άρθρου 16 και η ιδιωτική λειτουργίας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην χώρα μας. Το 2024 πρέπει να βλέπουμε τι είναι καλό και όχι να εγκλωβιζόμαστε σε στερεότυπα. Ένα καλό Δημόσιο είναι εξίσου καλό με ένα καλό ιδιωτικό. Η εκπαίδευση στην χώρα μας είναι ανέκαθεν ταξική. Ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης είχαν ιδιωτικές σχολές, Απ’ την δεκαετία του ’50 υπήρχαν οι προγυμναστές που προετοίμαζαν τους υποψήφιους για το πανεπιστήμιο. Υπάρχει ιδιωτική εκπαίδευση στις βαθμίδες της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας. Γιατί όχι και στην τριτοβάθμια. Το μέλλον είναι στην εκπαίδευση. Δεν αντέχουμε να έχουμε αμόρφωτους πολίτες . Γι’ αυτό μια οικογένεια όταν φροντίζει την μόρφωση των μελών της είναι ότι καλύτερο μπορεί να κάνει. Στο προσχέδιο του υπουργείου Παιδείας τίθεται βάση εισαγωγής. Τίθενται κανόνες. Όπως δεν μπορεί να εισαχθεί κάποιος με 8,5 και 9 στο Δημόσιο πανεπιστήμιο στην Ιατρική ή στην Νομική έτσι δεν θα μπορεί και στο ιδιωτικό.».
Μαριάννα Ξανθοπούλου