Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα Με βήματα… STEM γνωρίστηκαν καλύτερα μαθητές του νομού

Με βήματα… STEM γνωρίστηκαν καλύτερα μαθητές του νομού

0

Με ένα συγκινητικό ντοκιμαντέρ παρουσιάστηκαν οι εμπειρίες του εκπαιδευτικού προγράμματος EcosySTEM το πρωί του Σαββάτου στην «Οικία Μάνου Χατζιδάκι»


Το πρόγραμμα «έκλεισε» με τη συμμετοχή 70 παιδιών από την πόλη και τα ορεινά χωριά, ενώ «τρέχει» ήδη για το ’24 το 2ο με θέμα την κυκλική οικονομία


Το πρωί του Σαββάτου 17 Φεβρουαρίου 2024 παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα  του πρώτου προγράμματος EcosySTEM που υλοποιήθηκε στην Ξάνθη, στον Πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης «Οικία Μάνου Χατζιδάκι». Οι εμπειρίες του προγράμματος που πραγματοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2021-22 παρουσιάστηκαν σε ένα ντοκιμαντέρ, όπου μεταφέρθηκαν πληροφορίες του προγράμματος καθώς και οι εντυπώσεις των συντελεστών και των μαθητών που συμμετείχαν.


«Τα παιδιά περάσαν αρκετό χρόνο μαζί εποικοδομητικά σε ένα κλίμα ομολογουμένως φιλικό»
Γιώργος Έψιμος
Συντονιστής δράσης SciCo

«Μόλις ξεκίνησε, λοιπόν και θα ‘’τρέξει’’ για το 2024 το δεύτερο έργο με επίκεντρο την κυκλική οικονομία»
Θοδωρής Αναγνωστόπουλος
Γενικός Διευθυντής SciCo

Πιο συγκεκριμένα, συνολικά περίπου 70 μαθητές από τη μειονότητα (51) και την πλειονότητα (20) έδιναν ραντεβού κάθε σαββατοκύριακο για να πειραματιστούν μαζί, σε δημιουργικές δραστηριότητες με περιβαλλοντικό χαρακτήρα και χρήση τεχνολογικών εργαλείων, όπως 3D pens, arduino και άλλα. Στο πρόγραμμα εργάστηκαν συνολικά τέσσερις εκπαιδευτικοί της περιοχής.

Ο Θοδωρής Αναγνωστόπουλος, από την πλευρά της διοργανώτριας οργάνωσης SciCo, και ο εκπαιδευτικός Γιώργος Έψιμος, ως συντονιστής της εν λόγω δράσης, μας μετέφεραν την εμπειρία του προγράμματος και το αποτύπωμα που άφησε στους μαθητές σε επίπεδο STEM αλλά και προσέγγισης.


Συνολικά περίπου 70 μαθητές από τη μειονότητα (51) και την πλειονότητα (20) έδιναν ραντεβού κάθε σαββατοκύριακο για να πειραματιστούν μαζί σε δημιουργικές δραστηριότητες

Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με ζητούμενο να φέρει πιο κοντά μαθητές

«Ο πληθυσμός ήταν μικτός, γιατί ουσιαστικά ο στόχος του προγράμματος ήταν από την μία να  έχει περιβαλλοντικό χαρακτήρα και να χρησιμοποιεί κάποια τεχνολογικά εργαλεία, αλλά από την άλλη το ζητούμενο ήταν πώς μπορεί ένα τέτοιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα να φέρει πιο κοντά τους μαθητές από αυτούς τους δύο διαφορετικούς πληθυσμούς. Αναμφισβήτητα, τα παιδιά περάσαν αρκετό χρόνο μαζί εποικοδομητικά σε ένα κλίμα ομολογουμένως φιλικό», όπως σημειώνει ο Γιώργος Έψιμος.

Κατασκευές με επίκεντρο το περιβάλλον και τον προγραμματισμό

«Το πρώτο πρόγραμμα το οποίο παρουσιάσαμε στο ντοκιμαντέρ είναι ένα έργο που ξεκίνησε αρχικά με το National Geographic με στόχο να ενώσει τους πληθυσμούς από την ορεινή Ξάνθη με τα παιδιά από την πόλη της Ξάνθης. Μέσω των μαθημάτων stem επιτεύχθη αυτό το αποτέλεσμα. Επίσης, αξιοσημείωτο είναι πως ‘’έτρεξε’’ το 2021 και το 2022 και πήγε πάρα πολύ καλά, μιας και το κομμάτι του project manager σε τοπικό επίπεδο ανέλαβε ο Γιώργος Έψιμος, ενώ η ιδέα ήταν δική μου, την οποία υλοποιήσαμε με τη συνδρομή της ομάδας μου SciCo και την εμπλοκή τριών ακόμη εκπαιδευτικών. Προέκυψαν  διάφορες κατασκευές, εκ των οποίων οι πιο πολλές ‘’κινούνται’’ σε επίπεδο μοντέλου, δηλαδή μακέτας και δείχνουν αυτοματισμούς με προγραμματισμό», όπως τονίζει ο Θοδωρής Αναγνωστόπουλος, γενικός διευθυντής της SciCo.

Ολοκληρώθηκε το 1ο έργο επιστήμης και τεχνολογίας και ακολουθεί το 2ο  με θέμα την κυκλική οικονομία

«Η συνέχειά του έρχεται μέσω ενός νέου έργου, το οποίο προέρχεται  από το Πράσινο Ταμείο σε συνέργεια και με το τοπικό ΚΠΕ (Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης). Στο πλαίσιο αυτό τοπικοί εκπαιδευτές θα μετεκπαιδευτούν σε ένα νέο πρόγραμμα κυκλικής οικονομίας αυτή την φορά. Μόλις ξεκίνησε, λοιπόν και θα ‘’τρέξει’’ για το 2024»,συμπληρώνει ο κ. Αναγνωστόπουλος.

«Το δεύτερο EcosySTEM οργανώνεται σε συνεργασία και με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας στη Μύκη στη βάση της επαναχρησιμοποίησης των μέσων με επίκεντρο την κυκλική οικονομία», επισημαίνει διευκρινιστικά ο Γιώργος Έψιμος.

Στόχος και ευρύτερο όραμα: Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εκπαιδευτικών και μεταλαμπάδευση αυτών στους μαθητές

Γενικά, οι κ. Αναγνωστόπουλος και Έψιμος υπογραμμίζουν πως το ευρύτερο όραμα είναι να αναπτυχθούν οι δεξιότητές των εκπαιδευτικών μέσω της εκπαίδευσής τους και αυτοί με τη σειρά τους να τις μεταλαμπαδεύουν στους μαθητές τους. Συμπεραίνουν με λίγα λόγια πως τα αποτελέσματα τέτοιων παρεμβάσεων μπορούν να είναι πλούσια και πολυεπίπεδα εφόσον επιτύχουν να έχουν διάρκεια και τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας.



Η ταυτότητα του STEM «EcosySTEM | Γέφυρες Επιστήμης»


Ειδικότερα, το εξωσχολικό πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης STEM «EcosySTEM | Γέφυρες Επιστήμης», που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2021 σχεδιάστηκε με κύριους στόχους να ενδυναμώσει την μαθητική κοινότητα των Πομάκων, να αμβλύνει την κοινωνική τους απομόνωση και να ευαισθητοποιήσει μαθητές και μαθήτριες της ευρύτερης περιοχής της Ξάνθης σχετικά με την κλιματική αλλαγή, την εκμετάλλευση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τη διατήρηση του φυσικού πλούτου της περιοχής.

H ομάδα της SciCo ταξίδεψε στα χωριά της Ξάνθης, γνώρισε την τοπική κοινότητα και εφάρμοσε το πρόγραμμα χρησιμοποιώντας την επιστήμη «ως μια ουδέτερη γλώσσα» με απώτερο σκοπό να δημιουργηθούν «γέφυρες» επικοινωνίας και σχέσεις συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τριών από τα ορεινά χωριά με τους μαθητές/τριες της πόλης της Ξάνθης.

Οι μαθητές/τριες ηλικίας 10-16 ετών, κλήθηκαν μέσω των εργαστηρίων που διοργανώθηκαν, να εντοπίσουν περιβαλλοντικές ή/και κοινωνικές προκλήσεις της κοινότητάς τους, και έπειτα χρησιμοποιώντας εργαλεία STEΜ εκπαίδευσης (εργαλεία προγραμματισμού, εξειδικευμένων αισθητήρων και 3D εκτύπωσης) να προτείνουν λύσεις για την επίλυσή τους. Αυτή η προσέγγιση δημιούργησε έναν ασφαλή και χωρίς περιορισμούς χώρο για εκπαίδευση, ενισχύοντας το κλίμα συνεργασίας και τις δεξιότητες των μαθητών/τριών.


 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Χρύσα Κιατίπη
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Επιστροφή 1055 αρχαίων νομισμάτων στην Τουρκία

Μία συμβολική κίνηση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο πλαίσιο της προστασίας της πολιτιστικ…