Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Προσπάθεια υποβάθμισης των ΕΠΑ.Λ. καταγέλλει η ΣΑΚΕ Ξάνθης

Προσπάθεια υποβάθμισης των ΕΠΑ.Λ. καταγέλλει η ΣΑΚΕ Ξάνθης

0

“Τελικά το παρόν νομοσχέδιο, ως συμπλήρωση της προηγούμενης μεταρρύθμισης, είναι ομολογία αποτυχίας ή μήπως είναι το ξαναμοίρασμα της πίτας των χρημάτων του ταμείου ανάκαμψης, υπέρ των δομών της Αρχικής Κατάρτισης και των Ιδιωτικών ΙΕΚ;”, υπογραμμίζουν στην δήλωσή τους


Οι Συνεργαζόμενες Αριστερές Κινήσεις Εκπαιδευτικών (ΣΑΚΕ Ξάνθης) προχώρησαν σε δηκτική ανακοίνωση απέναντι σχεδίου νόμου με τίτλο «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (Ε.Ε.Κ.)» που κατατέθηκε απο την κυβέρνηση.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Με την κατάθεση του σχεδίου νόμου με τίτλο «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (Ε.Ε.Κ.)» επιχειρείται η ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης που είχε ξεκινήσει η ΝΔ  με το νόμο 4763/2020  (ευελιξία στις ειδικότητες που παρέχουν και στα προγράμματα σπουδών με παρέμβαση σε αυτά από την τοπική αγορά, αντικατάσταση σχολικού προγράμματος από απλήρωτη μαθητεία ανηλίκων κ.ά.)

Είχαμε επισημάνει, τότε, δεδομένων και των συνεχών αναφορών περί «ανάγκης» περιορισμού του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ., ότι οδηγούμαστε, μέσω της  ενοποίησης της τυπικής δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑ.Λ.), με την μη τυπική εκπαίδευση, δηλαδή, την αρχική μεταγυμνασιακή και μεταλυκειακή επαγγελματική κατάρτιση (Ε.Σ.Κ., Ι.Ε.Κ. & ΕΠΑ.Σ.) σε δομές που σκοπό θα έχουν την  fast track κατάρτιση των εκπαιδευόμενων.

Το Υπουργείο, αγνοώντας τις προτάσεις του εκπαιδευτικού κόσμου, δεν  αγγίζει καν τα καίρια σημεία της επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα πρέπει να βελτιωθούν ή να αλλάξουν ώστε αυτή να αποτελέσει ποιοτική και ουσιαστική πηγή γνώσεων και δεξιοτήτων για τους μελλοντικούς τεχνικούς και επαγγελματίες. Επιπρόσθετα, οι προτεινόμενες, από το νέο σχέδιο νόμου, αλλαγές τορπιλίζουν και την  εργασιακή ασφάλεια των εκπαιδευτικών, αλλά και των εκπαιδευομένων. Όσον αφορά στην αναγκαία σύνδεση της εκπαίδευσης με την κοινωνία και την εργασία,  μεθοδεύεται η υποταγή της εκπαίδευσης στις βραχυπρόθεσμες ανάγκες των επιχειρήσεων με σκοπό τα άμεσα οφέλη, χωρίς σύνδεση με μια μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή στρατηγική προς όφελος της πλειοψηφίας του λαού και της χώρας.

Όμως, σε τι βελτιώθηκε η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με την προ τριετίας νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας;

Έχουμε τα ίδια αναλυτικά προγράμματα εδώ και δύο δεκαετίες, τα ίδια βιβλία των ΕΕΚ και εργαστηριακό εξοπλισμό δεκαετιών παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου για πακτωλό χρημάτων (κυρίως στα Πρότυπα.ΕΠΑΛ). Που είναι, αλήθεια, το 1000000 ευρώ που έταξε ο κ. Παξινός το 2021, στο Π. ΕΠΑ.Λ Ξάνθης;

Χαρακτηριστικό της κατ΄ όνομα “Ενίσχυσης της ΤΕΕ” είναι η εξαγγελία μεταφοράς “καινοτομιών”,  “καλών πρακτικών” και προγραμμάτων σπουδών που εφαρμόστηκαν στα νεοϊδρυθέντα  25 Πρότυπα ΕΠΑ.Λ στο  σύνολο των ΕΠΑ.Λ της χώρας χωρίς, ωστόσο, αυτά να  έχουν αξιολογηθεί από σχετικές επιστημονικές επιτροπές και το ΙΕΠ.

Τελικά το παρόν νομοσχέδιο, ως συμπλήρωση της προηγούμενης μεταρρύθμισης, είναι ομολογία αποτυχίας ή μήπως είναι το ξαναμοίρασμα της πίτας των χρημάτων του ταμείου ανάκαμψης, υπέρ των δομών της Αρχικής Κατάρτισης και των Ιδιωτικών ΙΕΚ;

  1. Η βελτίωση της ΕΕΚ δε γίνεται με αλλαγές στα ονόματα των δομών (τα ΙΕΚ μετονομάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης Σ.Α.Ε.Κ.). Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές, με νέα συγγράμματα, αναβάθμιση υποδομών και εργαστηριακού εξοπλισμού, χρηματοδότηση για εξειδικευμένες ασκήσεις, επιστημονικά τεκμηριωμένους οδηγούς, ουσιαστική επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση εκπαιδευτών , αλλά και αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τους, στο επίπεδο των μαθημάτων και στα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους, θα είναι δύσκολο να υποστηρίξουν το επίπεδο 5 που ανήκουν.
  2. Ούτε και με εξαγγελίες περί ενοποίησης τους (ίδρυση των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.), όπου επικεφαλής τίθεται manager (ελληνοπρεπώς, Οργανωτικός Συντονιστής!) ο οποίος δεν είναι κατ΄ανάγκη εκπαιδευτικός και με διδακτική εμπειρία στην επαγγελματική εκπαίδευση
  3. Προβλέπονται συγχωνεύσεις συστεγαζόμενων ΕΠΑ.Λ., χωρίς καμία μελέτη τόσο των αριθμητικών, όσο και των ποιοτικών δεδομένων. Αποτέλεσμα αυτών θα είναι η διαγραφή οργανικών θέσεων, η δημιουργία τεράστιων σε πολλές περιπτώσεις ΕΠΑΛ (800 – 1000 μαθητές), δύσκολα στη διαχείρισή τους και στην αντιμετώπιση  φαινόμενων   σχολικής βίας, παραβατικότητας, παρείσφρησης  εξωσχολικών κλπ
  4. Ανησυχητική είναι, επίσης, η πρόβλεψη ότι εφόσον εντοπίζονται αλληλεπικαλύψεις των ειδικοτήτων στις μονάδες ενός ΚΕΕΚ., τα αρμόδια συμβούλια ΣΣΠΑΕ Θα εισηγούνται την κατάργηση ή την αναστολή λειτουργίας τους, με τις πιθανότητες να καταργούνται από τα ΕΠΑΛ να είναι πολύ μεγαλύτερες, μιας και η σύνθεση των ΣΣΠΑΕ  στηρίζεται αναλογικά περισσότερο στα στελέχη των ΙΕΚ ( αποκλείονται πλήρως οι εκπρόσωποι των Εκπαιδευτικών και περιορίζονται σε μια πολύ μικρή μειοψηφία οι εκπρόσωποι των ΕΠΑΛ)
  5. Εισάγεται για πρώτη φορά ο θεσμός της πρακτικής άσκησης ανηλίκων σε χώρους εργασίας χωρίς να καθορίζεται με σαφήνεια η αμοιβή και ασφάλιση, χωρίς γνωστικά εφόδια, με, κυριολεκτικά στην περίπτωση της μεταγυμνασιακής κατάρτισης, άγνοια ειδικότητας. Η πρακτική άσκηση για 22 ημέρες στη Γ τάξη είναι πρακτικά ανεφάρμοστη. Αντίθετα θα μπορούσε να ενισχυθεί η πραγματοποίηση οργανωμένων (με συμβατικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων) εκπαιδευτικών επισκέψεων των μαθητών σε εργασιακούς χώρους της ειδικότητας τους.

Είναι φανερό ότι επιχειρείται υποβάθμιση του ρόλου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης  και τη σταδιακή αντικατάστασή της  από δομές της Αρχικής Κατάρτισης.

Η θέση της παράταξής μας (ΣΑΚΕ):

-Τα ΕΠΑΛ να συνεχίσουν να αποτελούν το βασικό κορμό της ΕΕΚ διατηρώντας στο πρόγραμμά τους τους βασικούς τομείς και ειδικότητες.

– Με άξονα τα ΕΠΑΛ μπορούν να  οργανωθούν και να λειτουργήσουν  τα ΙΕΚ και οι σχολές κατάρτισης σύμφωνα, πάντα,  με τις ανάγκες και τις δυνατότητες της αγοράς εργασίας των τοπικών κοινωνιών.

-Χρηματοδότηση όλων των ΕΠΑΛ για  τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού, των προγραμμάτων σπουδών και των βιβλίων

ναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού, με συστηματική επιστημονική,  παιδαγωγική επιμόρφωση και κατάρτιση στις σύγχρονες τεχνολογίες

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Επιστροφή 1055 αρχαίων νομισμάτων στην Τουρκία

Μία συμβολική κίνηση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο πλαίσιο της προστασίας της πολιτιστικ…