Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα Νέο πλαίσιο για την συντήρηση και επιθεώρηση των γεφυρών

Νέο πλαίσιο για την συντήρηση και επιθεώρηση των γεφυρών

0

Πήρε ΦΕΚ ο νέος Κανονισμός  – «Τρέχει» το πρόγραμμα του ΤΕΕ «έξυπνες γέφυρες»


Ποιες θα είναι οι 4 «έξυπνες» γέφυρες στα όρια του νομού μας


Έγινε νόμος (ΦΕΚ 6430Β 10.11.2023) και τίθεται σε εφαρμογή ο νέος κανονισμός επιθεώρησης  και συντήρησης γεφυρών. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα που παρατηρούμε ως απότοκο της κλιματικής αλλαγής κατέστησαν επιτακτική την ανάγκη  να ελεγχθούν οι γέφυρες και οι υποδομές προκειμένου να εντοπιστούν οι αδυναμίες και να γίνουν οι κατάλληλες παρεμβάσεις. Επίσης οι γέφυρες με τη χρήση της τεχνολογίας μπορούν να μετατραπούν σε «έξυπνες γέφυρες», ένα φιλόδοξο project που «τρέχει» το Τεχνικό Επιμελητήριο και δίνει την δυνατότητα πρόσβασης σε χρήσιμες πληροφορίες real time για την κατάσταση στατικότητας της γέφυρας, για τις δονήσεις, για την στάθμη του ύδατος για  να αποτραπούν καταρρεύσεις και δυστυχήματα.

Νέος νόμος για την Συντήρηση και την επιθεώρηση των γεφυρών – Τι προβλέπει το ΦΕΚ

Σ’ ότι αφορά τον νέο Κανονισμό που τίθεται σε εφαρμογή,  όπως αναφέρεται στο ΦΕΚ σκοπός του Κανονισμού είναι η θεσμοθέτηση των διαδικασιών για την καταγραφή υφισταμένων και νέων γεφυρών στο Εθνικό Μητρώο Γεφυρών (ΕΜΓ) καθώς και των κανόνων και των διαδικασιών για την Επιθεώρηση, Αξιολόγηση και Συντήρηση των Γεφυρών, όπως και όλων των υπολοίπων ενεργειών, που είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις προαναφερόμενες κύριες διεργασίες. Ο κανονισμός, ο οποίος αφορά στην καταγραφή, επιθεώρηση, αξιολόγηση και συντήρηση όλων των υφισταμένων γεφυρών εφαρμόζεται σε όλες τις γέφυρες με καθαρό άνοιγμα άνω των 6,00 μέτρων, του οδικού και

σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδος, που είναι κατασκευασμένες από οπλισμένο ή προεντεταμένο σκυρόδεμα, από χάλυβα ή είναι σύμμικτες κατασκευές από

χάλυβα και σκυρόδεμα ή είναι λιθόδμητες. Περιλαμβάνει επίσης τις πεζογέφυρες και κάθε άλλης χρήσης γέφυρες όπως για παράδειγμα τις υδατογέφυρες.

Προβλέπεται πως κύριος του Έργου υλοποίησης της γέφυρας ή ο Φορέας Λειτουργίας και Συντήρησης αυτής (δημόσιος ή ιδιωτικός) είναι υπεύθυνοι για την τήρηση και εφαρμογή

των διατάξεων του Κανονισμού ενώ η λεπτομερής Επιθεώρηση διενεργείται από ομάδα

πολιτικών μηχανικών, οι οποίοι έχουν κατάλληλη γνώση και εμπειρία σε θέματα επιθεώρησης, αξιολόγησης και παθολογίας γεφυρών.

Ποιες θα είναι οι 4 «έξυπνες» γέφυρες στα όρια του νομού μας

Να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τον πίνακα που δημοσιεύτηκε από το ΤΕΕ τέσσερις υφιστάμενες γέφυρες στα όρια του νομού μας θα μετατραπούν σε «έξυπνες» καθώς έχουν συμπεριληφθεί στο έργο «Έξυπνες Γέφυρες» Το έργο 157.924.850 ευρώ (με ΦΠΑ και προαιρέσεις) χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και αφορά στην προληπτική συντήρηση συνολικά 250 γεφυρών, τόσο οδικών όσο και σιδηροδρομικών (ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ), σε διάφορες περιοχές της χώρας.

Όπως αναγράφεται στον ΠΙΝΑΚΑΣ 2β: ΠΡΟΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΟΔΙΚΕΣ ΓΕΦΥΡΕΣ ΤΟΥ ΕΝΕΡΓΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ οι γέφυρες που αφορούν τον νομό Ξάνθης είναι:

1)Γέφυρα όρια Ν. Δράμας – Σταυρούπολη – Ξάνθη στο Δευτερεύον Εθνικό οδικό δίκτυο (Ε.Ο.14 ΓΕΟ1 Γέφυρα 53 και Ε.Ο.14 – ΓΕΟ2 Γέφυρα 105)

2) Ρεματογέφυρα Ε.Π.Ο1 Ξάνθη – Κιμμέρια – Σούνιο –  όρια Ν. Ροδόπης (Ε.Π.Ο1 – ΓΕΟ1 70)

3)Άνω διάβαση όρια νομού Ξάνθης (Λάγος) – Κομοτηνή , πρωτεύον εθνικό δίκτυο (Ν.Ε.Ο. 2 – ΑΔ Ο1)

4)Ποταμογέφυρα (Κομψάτος) Κομοτηνή από το 5ο χιλιόμετρο Κομοτηνής Ξάνθης – Ίασμος – όρια Ν. Ξάνθης  πρωτεύον εθνικό δίκτυο (Ε.Π. 14 ΓΕΟ1 – ΕΠ 14 ΓΕΟ2 100  – Ρεματογέφυρα 85).

 «Γερασμένες» οι περισσότερες γέφυρες της χώρας

Είναι δεδομένο ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των γεφυρών της χώρας κατασκευάστηκε στις δεκαετίες ’50 έως ’80 και κατά συνέπεια πρόκειται για ξεπερασμένα πλέον τεχνικά έργα που οδεύουν σήμερα προς το τέλος της θεωρητικής ζωής τους. Επίσης έχει παρατηρηθεί σημαντική αύξηση των φορτίων λειτουργίας των γεφυρών τα τελευταία χρόνια και οι περισσότερες γέφυρες είναι σχεδιασμένες με παλαιότερους κανονισμούς με ανεπαρκή πρόβλεψη για την ανθεκτικότητα τους σε βάθος χρόνου. Παράλληλα πολλές γέφυρες βρίσκονται σε περιοχές με υψηλό σεισμικό κίνδυνο και έχουν ήδη καταπονηθεί από σεισμούς μέτριας και ισχυρής έντασης. Τέλος εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής η αναμενόμενη ανώτατη στάθμη για γέφυρες πάνω από υδατικά κωλύματα αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την ελλιπή συντήρηση καθιστούν επιτακτική ανάγκη την παρακολούθησή τους και την αξιολόγηση της δομικής και λειτουργικής επάρκειάς τους, προκειμένου να διασφαλιστεί η προληπτική συντήρησή τους. Αυτός είναι ο σκοπός του έργου. Να σημειώσουμε ότι στην περιφέρειά μας έχουμε στο πρόσφατο παρελθόν δύο καταρρεύσεις γεφυρών μια στην Ροδόπη και μία στην Καβάλα.


Μαριάννα Ξανθοπούλου

mxanthopoulou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Επιστροφή 1055 αρχαίων νομισμάτων στην Τουρκία

Μία συμβολική κίνηση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο πλαίσιο της προστασίας της πολιτιστικ…