Η υπεύθυνη συντονισμού Σ. Σαρακενίδου μιλά για τον κεντρικό στόχο της μοντεσσοριανής εκπαίδευσης στο «Ε»: «Φτιάχνω και προετοιμάζω ένα περιβάλλον, ώστε να μπορεί το παιδί να λειτουργεί ελεύθερα και με ασφάλεια»
Το εργαστήρι θα ξεκινήσει στις 7 Νοεμβρίου και θα λειτουργεί όλες τις Τρίτες του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου στις 19.30 – 20.45 στο εργαστήρι καλλιτεχνικής εκπαίδευσης «Λάμπα»
Ένα νέο παιδαγωγικό εργαστήρι για ανήσυχους ενήλικες, ξεκινά στο εργαστήρι καλλιτεχνικής εκπαίδευσης «Λάμπα» με επίκεντρο φυσικά το παιδί. Η Σοφία Σαρακενίδου ως παιδαγωγός προσχολικής ηλικίας με ειδίκευση στην μοντεσσοριανή μέθοδο και συνάμα με την ιδιότητα της ψυχολόγου έχει αναλάβει τον συντονισμό των δράσεων του εργαστηρίου. Άλλωστε, αυτά τα 15 χρόνια «ζωντανής» παρουσίας της στον χώρο της εκπαίδευσης αγαπά να μιλά σε ενήλικες για την μοντεσσοριανή φιλοσοφία προσεγγίζοντάς την σε θεωρητικό και σε πρακτικό επίπεδο. Μέσα από το εν λόγω εγχείρημα θα μοιραστεί ιδέες για την οργάνωση του σπιτιού και του σχολείου. Με μεράκι και ενθουσιασμό για τη θεματική αυτή του εργαστηρίου η Σοφία μιλά στο «Ε» στο πλαίσιο μίας ανάλαφρης συζήτησης και προσκαλεί όποιον/α το επιθυμεί να γίνει μέλος αυτής της ομάδας.
«Ε»: Ποια είναι η ταυτότητα του μοντεσσοριανού εργαστηρίου ενηλίκων; Σε ποιους απευθύνεται;
Σ.Σ.: Το εργαστήρι απευθύνεται σε ενήλικες, σε γονείς, εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους και γενικά σε όποιον/α ενδιαφέρεται για το θέμα και δη για την ανάπτυξη του παιδιού. Κυρίως, βέβαια αφορά τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας με εστίαση στην ηλικιακή ομάδα τριών έως έξι χρονών, αλλά θα απασχολήσουν και θέματα αναφορικά με την ανάπτυξη, την παιδική ηλικία, την αυτονομία του παιδιού, την χειραφέτησή του, την ανεξαρτητοποίησή του από τον ενήλικα, την ανάπτυξη της βούλησης και ποικίλα άλλα θέματα με κεντρικό άξονα την μοντεσσοριανή φιλοσοφία.
«Ε»: Περιγράψτε μας σε αδρές γραμμές τη μοντεσσοριανή παιδαγωγική μέθοδο και συγκεκριμένα τον ρόλο παιδαγωγού & παιδιού.
Σ.Σ.: Την μοντεσσοριανή παιδαγωγική μέθοδο δημιούργησε η ψυχίατρος και παιδαγωγός Μαρία Μοντεσσόρι, η οποία έζησε στα τέλη του 20ου αιώνα και ανήκει στο ρεύμα της νέας αγωγής. Το παιδί, εν προκειμένω, παρουσιάζεται πιο ενεργό στην ίδια την παιδαγωγική διαδικασία, δηλαδή δεν είναι ένας παθητικός δέκτης πληροφοριών που καλείται να υπακούσει σε μία ενήλικη εντολή. Απεναντίας, τοποθετείται στο κέντρο της παιδαγωγικής διαδικασίας. Υπάρχει επίσης το «Learning-by-doing», εννοώντας «Mαθαίνω Κάνοντας». Άλλωστε, γι’ αυτό ακριβώς αυτή η παιδαγωγική φιλοσοφία έχει πολύ εκπαιδευτικό υλικό με το οποίο ασχολούνται τα παιδιά. Ουσιαστικά, ο ρόλος του ενήλικα είναι να τους δείξει τον τρόπο να χειρίζονται το υλικό και το περιβάλλον με στόχο σιγά σιγά να μπορούν να δρουν αυτόνομα, να μπορούν να αυτοεξυπηρετούνται, πάντα μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον με αλληλοβοήθεια και αλληλεγγύη μέσω συνθηκών κοινωνικής συνοχής.
«Ε»: Ποιο θα λέγαμε πως είναι το «κλειδί» της φιλοσοφίας αυτής ;
Σ.Σ.: Το «κλειδί», όπως αναφέρατε κι εσείς, δεν είναι ότι κάνω την παρέμβασή μου στο ίδιο το παιδί, αλλά φτιάχνω και προετοιμάζω ένα περιβάλλον, ώστε να μπορεί το παιδί να λειτουργεί ελεύθερα και με ασφάλεια. Για αυτό, λοιπόν υπάρχει μία μεθοδολογία την οποία και διδασκόμαστε.
«Ε»: Τι άλλο κρίνετε σημαντικό να επισημανθεί αναφορικά με το εργαστήριο και τη διεξαγωγή του;
Σ.Σ.: Θα ήθελα να επισημάνω πως το εργαστήρι θα πραγματοποιηθεί στον χώρο καλλιτεχνικής εκπαίδευσης «Λάμπα» με καλλιτεχνική διευθύντρια την Στέλλα Γκρήγκοβιτς, η οποία είχε την καλοσύνη να «αγκαλιάσει» αυτή την ιδέα. Αυτός ο χώρος λοιπόν είναι ένας χώρος όπου είμαστε χωρίς παπούτσια, η ίδια η παρουσίαση θα έχει θεωρητικό μα και βιωματικό κομμάτι. Τέλος, θα υπάρχει και χρόνος για συζήτηση.
«Ε»: Καταληκτικά, ποια είναι τα προσδοκώμενα οφέλη μετά το πέρας των συναντήσεων;
Σ.Σ.: Πάντα ο στόχος είναι να εμπνευστεί κάποιος άνθρωπος και ξεκινώντας από αυτή την ιδέα να εφαρμόσει όλες αυτές τις ωραίες ιδέες στον χώρο όπου εργάζεται και ζει. Αναντίρρητα, θεωρώ ότι μέσα από την εκπαίδευση το παιδί μπορεί να συνδράμει στο «κτίσιμο» μίας καλύτερης κοινωνίας με την καθοδήγηση των ενηλίκων.
Πληροφορίες εργαστηρίου
Έναρξη: Τρίτη 7 Νοεμβρίου και όλες τις Τρίτες του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου στις 19.30 – 20.45.
Πρόγραμμα/ Θεματικές:
-7 Νοεμβρίου: Δραστηριότητες της καθημερινής ζωής ή τι χρειάζεται το “Πλύσιμο των πιάτων” σε έναν παιδικό σταθμό. Συζητάμε για την προσαρμογή, την κίνηση και την ανάπτυξη της βούλησης.
-14 Νοεμβρίου: Λίγη θεωρία. Ποια ήταν η Μαρία Μοντεσσόρι; Ποιες είναι οι αόρατες δημιουργικές ικανότητες που οδηγούν στην προσαρμογή και τι σχέση μπορεί να έχουν οι βολβοί με τα νεφελώματα;
-21 Νοεμβρίου: Καλλιέργεια των αισθήσεων και αισθητηριακά παιχνίδια!
-28 Νοεμβρίου: Προφορικός και γραπτός λόγος. Πώς μιλάμε στα παιδιά; Πώς ακούμε τα παιδιά; Βιβλία, ιστορίες, και ανάπτυξη της φαντασίας.
-5 Δεκεμβρίου: Μαθηματικά. Μαθηματικά;; Μαθηματικά!! Μην τρομάζετε! Το μόνο που χρειάζεται είναι να ξέρουμε να μετράμε μέχρι το 10…
-12 Δεκεμβρίου: Ελευθερία και πειθαρχία. Μπορούν να συνυπάρξουν; Πώς διαχειρίζομαι τις συγκρούσεις μεταξύ των παιδιών; Τιμωρίες…επιβραβεύσεις… “σκεφτούλες” και αυτοκολλητάκια….Υπάρχει άλλος δρόμος;
-19 Δεκεμβρίου: Μονοπάτια πολιτισμού.
Τέχνη…μουσική…γεωγραφία…ζώα…φυτά…ιστορία…Πώς φέρνω τον κόσμο στο παιδί και πώς συνοδεύω το παιδί στην εξερεύνηση του κόσμου.
Κόστος: 85 ευρώ για το σύνολο των 7 συναντήσεων.
Η εξόφληση της συμμετοχής θα πραγματοποιηθεί την μέρα της πρώτης συνάντησης.
Πληροφορίες/δηλώσεις συμμετοχής: 6997736314
Περιορισμένος αριθμός θέσεων. Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής.
Διεύθυνση: Ευριπίδου 9, Παλιά Πόλη Ξάνθης
Βασικές Επισημάνσεις:
- Όλες οι συναντήσεις θα έχουν θεωρητικό και βιωματικό μέρος γι’ αυτό φορέστε άνετα ρούχα και φέρτε τις αγαπημένες σας κάλτσες! Στον χώρο θα υπάρχουν άνετα μαξιλάρια και καρέκλες για όποιον/α το επιθυμεί, ενώ υπάρχουν χαλιά και δεν φοράμε παπούτσια.
- Το εργαστήριο απευθύνεται σε φοιτητές /τριες, εκπαιδευτικούς, γονείς και σε όποιον/α ενδιαφέρεται να εμβαθύνει στην μοντεσσοριανή φιλοσοφία και να στηρίξει την ανάπτυξη του παιδιού.Χρύσα Κιατίπη
chkiatipi@empros.gr