Το έργο του είναι στρατευμένο, έχει τη μορφή ντοκουμέντου καταγγελίας, κινείται στα πλαίσια της ρεαλιστικής γραφής και της άμεσης καταγραφής προσωπικών βιωμάτων του συγγραφέα με έντονα πολεμικό ύφος
Το «Ε» προτείνει το βιβλίο του Θέμου Κορνάρου με τίτλο «Στρατόπεδο Του Χαϊδαρίου» από τις εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή.
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
Έχω υποχρέωση να ξεκαθαρίσω από την αρχή μερικά πράγματα σχετικά με τούτο το βιβλίο:
- Τα βασανιστήρια κι οι κατατρεγμοί είναι γεγονότα.
- Δεν έχει τηρηθεί αυστηρή χρονολογική τάξη στα γεγονότα. Μόνο η οικονομία του έργου μ ενδιέφερε.
- Προσπάθησα να δώσω την ατμόσφαιρα της “Μέρλιν” όσο μπορούσα λιτότερα. Σκόπιμα δεν παραφόρτωσα το σχετικό κεφάλαιο με όλα τα φριχτά βασανιστήρια που γίνονταν πίσω από τους τοίχους του μεγάρου αυτού. Η συγκέντρωση όλων των φοβερών αυτών γεγονότων έχει γίνει. Θ αποτελέσει το υλικό χωριστής εργασίας, που θ αγκαλιάζει όλη τη βάρβαρη τρομοκρατία στον τόπο μας. Το βιβλίο αυτό μπορεί να μη γραφεί κι από μένα.
- Η περίπτωση των ηρωικών γυναικών του Χαϊδαρίου έκρινα πως δεν ήτανε για τούτο το βιβλίο.
- Σκόπιμα δεν αναφέρω τα πραγματικά ονόματα των τύπων που κινούνται στο βιβλίο. Σέβομαι το σπαραγμό των ανθρώπων που τα παιδιά τους δεν εγύρισαν πίσω. Τα ονόματα, όμως, των Γερμανών είναι πραγματικά.
Θέμος Κορνάρος
Ο Θέμος Κορνάρος γεννήθηκε στη Σίββα της Μεσσαράς στην Κρήτη το 1906. Λόγω της φτώχειας της οικογένειάς του μπήκε από μικρός στη βιοπάλη και ταξίδεψε ανά την Ελλάδα ασκώντας διάφορα χειρωνακτικά επαγγέλματα. Όταν έφτασε στην πρωτεύουσα προσπάθησε να παρακολουθήσει μαθήματα στο Πανεπιστήμιο, δεν τα κατάφερε όμως γιατί παράλληλα δούλευε εργάτης στο χτίσιμο του Εθνικού Θεάτρου. Εκεί γνωρίστηκε με τον Κωστή Μπαστιά και μέσω αυτού με τον Φώτο Πολίτη, που δέχτηκε με ενθουσιώδεις κριτικές τα πεζογραφήματά του Το Άγιον Όρος και Σπιναλόγκα (1933). Συνέχισε να δουλεύει ως εργάτης ως το 1944, οπότε συνελήφθη από τα S.S. και κλείστηκε στο στρατόπεδο Χαϊδαρίου ως την Απελευθέρωση.
Το πεζογραφικό έργο του Θέμου Κορνάρου τοποθετείται χρονικά στην ελληνική πεζογραφία της γενιάς του μεσοπολέμου. Το έργο του είναι στρατευμένο, έχει τη μορφή ντοκουμέντου καταγγελίας, κινείται στα πλαίσια της ρεαλιστικής γραφής και της άμεσης καταγραφής προσωπικών βιωμάτων του συγγραφέα με έντονα πολεμικό ύφος. Παράλληλα αν και ο Κορνάρος ήταν ενταγμένος στην Αριστερά, ο προβληματισμός του στα πρώτα του έργα ξεπερνούσε τα στενά όρια της πολιτικής και υπαγορευόταν από το γενικότερο ανθρωπιστικό ιδεολογικό προσανατολισμό του συγγραφέα.