«Η κατάσταση είναι αναστρέψιμη και απαιτεί δράση. Έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο αλλά και την εμπειρία για να το υλοποιήσουμε», τόνισε ο υποψήφιος βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Ξάνθης στο «Ε»
Ο Στάθης Γιαννακίδης, υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στη Ξάνθη και πρώην Υφυπουργός Οικονομίας & Ανάπτυξης μίλησε ανοιχτά στο «Ε» όσον αφορά στην επόμενη μέρα των εκλογών και τις ρεαλιστικές αναπτυξιακές δυνατότητες του Νομού Ξάνθης τις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ θέτει ως προτεραιότητα του. Παράλληλα καταθέτει τις σκέψεις του για την δυναμική των νέων σχετικά με τα κοινά αλλά και την προοπτική της διακομματικής συνεργασίας με στόχο την αγαστή κυβερνησιμότητα.
«Ε»: Ποιο στίγμα διεκδίκησης θέτεις με τη δική σου υποψηφιότητα;
Σ.Γ.: Στις εκλογές της 21ης Μαΐου, καλούμε τον ελληνικό λαό να ανατρέψει μια από τις χειρότερες κυβερνήσεις που θα μπορούσε να έχει, σε μια χρονική στιγμή με πολλές προκλήσεις. Απέναντι στην αυταρχική διακυβέρνηση της ΝΔ που ανέβασε το δημόσιο χρέος κατά 50 δις., ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προτάσσει ένα εναλλακτικό πολιτικό σχέδιο που έχει στο επίκεντρο τη δικαιοσύνη σε όλους τους τομείς. Σε αυτό το πλαίσιο, αποφάσισα να είμαι υποψήφιος για να εργαστώ προς δυο κατευθύνσεις που έχουν κοινή στόχευση.
Συμπορεύομαι στον αγώνα του Αλέξη Τσίπρα για να εργαστούμε συλλογικά ώστε η χώρα να ανακάμψει μετά από τη διακυβέρνηση της ΝΔ που την υποβάθμισε σε πολλά επίπεδα. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καταθέσει στην κρίση του ελληνικού λαού το Συμβόλαιο Αλλαγής με όλα τα πρωτεύοντα ζητήματα που θα υλοποιήσει ως μια προοδευτική κυβέρνηση την περίοδο 2023-2027. Η κατάσταση είναι αναστρέψιμη και απαιτεί δράση. Έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο αλλά και την εμπειρία για να το υλοποιήσουμε.
Ταυτόχρονα, είμαι έτοιμος να εργαστώ για την Ξάνθη. Η επόμενη τετραετία θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για το μέλλον της περιοχής μας. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καταρτίσει σχέδιο για την ανάπτυξη της Θράκης, το οποίο μπορούμε να υλοποιήσουμε με ένα Αναπτυξιακό Πρόγραμμα ειδικά για την περιοχή. Αυτό για την Ξάνθη σημαίνει νέα έργα και υποστήριξη σε όλες τις επιχειρήσεις, μικρές και μεγαλύτερες, χωρίς τις διακρίσεις που εφάρμοσε η ΝΔ στην κατανομή των πόρων. Έχουμε εμπειρία και γνώση για να φέρουμε την αλλαγή που χρειάζεται η περιοχή. Από χωριά που ερημώνουν, επιχειρήσεις που κλείνουν, τοπικές υποδομές που παρακμάζουν, στόχος μου είναι να περάσουμε σε μια περίοδο που η Ξάνθη θα είναι τόπος που συγκρατεί τους κατοίκους της, προσελκύει νέους και είναι ελκυστικός για νέες επιχειρήσεις.
«Ε»: Ποια θα χαρακτήριζες ως τη μεγαλύτερη χαμένη ευκαιρία για την Ξάνθη την προηγούμενη τετραετία;
Σ.Γ.: Την τελευταία τετραετία, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης συμπεριλαμβανομένης της Ξάνθης καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση του πληθυσμού που βρίσκεται σε καθεστώς κινδύνου φτώχειας σύμφωνα με τις εκθέσεις της ΕΛΣΤΑΤ. Το ποσοστό είναι υψηλότερο σε σχέση με τον αντίστοιχο εθνικό δείκτη. Παράλληλα, η περιοχή μας συνεχίζει να αποτελεί μια από τις λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές της χώρας.
Επίσης, η απαξίωση του Γενικού Νοσοκομείου Ξάνθης έρχεται να συμπληρώσει το παζλ της περαιτέρω υποβάθμισης της περιοχής μας. Κατά τα χρόνια της κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη, το Νοσοκομείο απαξιώθηκε πλήρως στερώντας από τον πληθυσμό της Ξάνθης την πρόσβαση στη δημόσια περίθαλψη που του αξίζει. Ακόμα και τα πιο απλά περιστατικά δεν μπορούν εύκολα να αντιμετωπιστούν αφού οι κλινικές του λειτουργούν μετά βίας ενώ το ιατρικό προσωπικό δεν επαρκεί ούτε για τις βασικές λειτουργίες της Παθολογικής Κλινικής. Ο εξοπλισμός του απαξιώνεται και η κρατική χρηματοδότηση για το προσωπικό και τη συντήρησή του δεν επαρκεί, τη στιγμή που η κυβέρνηση αποδεδειγμένα έχει προβεί σε κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος σε άλλους τομείς.
Η περιοχή της Ξάνθης ήταν ο μεγάλος χαμένος τόσο στην υγεία όσο και στην οικονομία κατά την τελευταία τετραετία.
«Ε»: Η εμπειρία σου ως υφυπουργός οικονομίας και ανάπτυξης με ποιο τρόπο αποτελεί εφόδιο ώστε να βοηθήσεις την ανάπτυξη της περιοχής της Ξάνθης;
Κατά την περίοδο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός της χώρας Αλέξης Τσίπρας μου έκανε την τιμή να με συμπεριλάβει στο υπουργικό συμβούλιο αναθέτοντας μου το χαρτοφυλάκιο του ΕΣΠΑ στο Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης. Κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως Υφυπουργός Οικονομίας & Ανάπτυξης, καταφέραμε να ολοκληρώσουμε τη διαπραγμάτευση για το νέο ΕΣΠΑ 2021-27 πετυχαίνοντας αύξηση των κονδυλίων κατά 5% σε σχέση με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, δηλαδή 1 δις περισσότερο για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Παράλληλα, την περίοδο εκείνη δρομολογήσαμε μία σειρά έργων με ορατά οφέλη για την περιοχή μας. Η επέκταση του δικτύου του φυσικού αερίου, ο κάθετος οδικός άξονας της Εγνατίας Οδού Ξάνθης -Εχίνος – Ελληνοβουλγαρικά σύνορα, η Ανατολική Παράκαμψη της Ξάνθης και η παράκαμψη του Κενταύρου αποτελούν έργα εκείνης της περιόδου με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 50 εκ. Στόχος μου ήταν να δρομολογηθούν παρεμβάσεις που έχουν σημαντικό αναπτυξιακό πρόσημο.
Για την επόμενη περίοδο, έχουμε καταρτίσει ήδη σχέδιο πάνω στο οποίο θα βασιστούμε για να υλοποιήσουμε έργα με ουσία και σημαντικό αντίκτυπο. Με μια προοδευτική κυβέρνηση, μπορούμε να ανατρέψουμε την φτωχοποίηση που επέβαλε η κυβέρνηση της ΝΔ και να βάλουμε εκ νέου τις βάσεις για την ανάπτυξη της Ξάνθης υλοποιώντας ένα Αναπτυξιακό Πρόγραμμα ειδικά για τις ανάγκες της. Προς αυτήν την κατεύθυνση, σκοπεύω να χρησιμοποιήσω τόσο την εμπειρία μου ως Υφυπουργός σε ένα χαρτοφυλάκιο για τη διαχείριση πόρων όσο και την ιδιότητα μου ως κάτοικος της Ξάνθης. Γνωρίζω την περιοχή, κατοικώ και εργάζομαι εδώ. Χρησιμοποιώντας τόσο την εμπειρία όσο και την γνώση, πρόκειται να εργαστώ για την ανάπτυξη της.
«Ε»: Πώς θα επιχειρήσει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ την αναδιαμόρφωση του παραγωγικού μοντέλου ώστε να ενισχυθεί καθοριστικά ο πρωτογενής τομέας, που αποτελεί τη βάση της τοπικής οικονομίας;
Σ.Γ.: Η περιφερειακή ενότητα Ξάνθης έχει μία μακρά ιστορία στην αγροτική παραγωγή και στο αγροτικό κίνημα. Δυστυχώς, όμως, στο Στρατηγικό Σχέδιο για τη νέα ΚΑΠ, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν παρουσιάζει κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο αγροτικής πολιτικής και πόσο μάλλον κάποιο ιδιαίτερο σχέδιο για την ευαίσθητη περιοχή της Θράκης.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η ανασυγκρότηση του πρωτογενούς τομέα θα πρέπει να έχει στον πυρήνα του τα συλλογικά σχήματα. Οι Συνεταιρισμοί και οι Ομάδες Παραγωγών μπορούν να λειτουργήσουν σαν ασπίδα προστασίας για τους παραγωγούς εξασφαλίζοντας καλύτερες τιμές και ρυθμίζοντας την αγορά με όρους εθνικού συμφέροντος.
Τέλος, το μεγάλο στοίχημα για την επόμενη 4ετία είναι η αντιστροφή της μείωσης του πληθυσμού των κοπαδιών και των καλλιεργούμενων εκτάσεων με τη δημιουργία ειδικών προγραμμάτων που βασίζονται στις ανάγκες της περιοχής και τη σύνδεση του τοπικά παραγόμενου προϊόντος με τον τουρισμό.
«Ε»: Πώς επιχειρεί ο ΣΥΡΙΖΑ να αντιστρέψει την πολιτική απαξίωση που παρατηρείται εν γένει και πρωτίστως την αποστασιοποίηση των νέων;
Είναι πράγματι αλήθεια ότι η πολιτική έχει χάσει τους νέους εδώ και αρκετά χρόνια. Κατά τη γνώμη μου οι νέοι αποστασιοποιήθηκαν από την πολιτική λόγω της απόστασης που νιώθουν ότι υπάρχει χωρίς να μπορούν να συμμετάσχουν ενεργά. Παλαιότερα στις μέρες των μεγάλων φοιτητικών κινημάτων η νεολαία είχε αποδείξει ότι οι αγώνες μπορούν να φέρουν αποτελέσματα. Όταν οι αγώνες είναι νικηφόροι και τα αιτήματα ενός κινήματος γίνονται αποδεκτά τότε ο απλός λαός έρχεται πιο κοντά στην πολιτική. Έτσι και εγώ είχα έρθει πιο κοντά με την έννοια της πολιτικής μέσα από τις μεγάλες κινητοποιήσεις της φοιτητικής κοινότητας για την υπεράσπιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας το 2006-07 όπου ήταν ένας νικηφόρος αγώνας απέναντι στις προσπάθειες της τότε κυβέρνησης της ΝΔ να ανοίξει το δρόμο στα ιδιωτικά κολλέγια.
Όπως και τότε έτσι και τώρα βιώνουμε την εμμονή της ΝΔ με τη βάση εισαγωγής που στερεί το δικαίωμα της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε δεκάδες χιλιάδες νέους ωθώντας τους έτσι στα ιδιωτικά κολλέγια.
Μπορεί να έχουν αλλάξει πολλά αλλά ο αγώνας για το δικαίωμα στη δημόσια και δωρεάν παιδεία παραμένει πάντα επίκαιρος.
Πλέον, στη ψηφιακή εποχή οι νέοι έχουν αποκτήσει καινούργιους κώδικες επικοινωνίας και διεκδίκησης. Η ψηφιακή δημοκρατία είναι πλέον γεγονός και προσφέρει τη δυνατότητα συμμετοχής στα κοινά χωρίς διακρίσεις. Υπάρχει, έτσι μια νέα μορφή συμμετοχής στην πολιτική και οι νέοι μπορούν να αγωνιστούν πλέον για καλύτερους μισθούς και καλύτερες θέσεις εργασίας για να διεκδικήσουν το μέλλον που οραματίζονται.
«Ε»: Η απλή αναλογική δέχεται κριτική στη λογική ότι δεν υπάρχει η ωριμότητα, αλλά και η διάθεση για συγκλίσεις από τις πολιτικές δυνάμεις. Πώς εκτιμάς ότι θα καλλιεργηθεί αυτή η κουλτούρα;
Σ.Γ.: Εδώ και αρκετές δεκαετίες, στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης υπάρχει ήδη η κουλτούρα των συνεργασιών. Μάλιστα βλέπουμε σε μία σειρά από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να υπάρχουν Συνασπισμοί Κυβερνήσεων με τη συνεργασία αρκετών κομμάτων στη βάση προγραμματικής σύγκλισης. Σ΄αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θεωρεί ότι η απλή αναλογική είναι το μέσο που θα μας φέρει στη θέση να εξοικειωθούμε περισσότερο με την ιδέα των κυβερνήσεων συνεργασίας ωριμάζοντας την κουλτούρα των συνεργασιών.
Δυστυχώς, όμως, μέχρι στιγμής η ΝΔ δείχνει μία στάση αλαζονική που δε συνάδει με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Ο κ. Μητσοτάκης κάνει λόγο για αυτοδυναμία θεωρώντας ότι δεν υπάρχουν περιθώρια συγκλίσεων μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων χωρίς όμως να έχει απευθύνει κάποιο κάλεσμα για συζήτηση σε άλλο κόμμα.
Στον αντίποδα, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Τσίπρας έχει επανειλημμένα απευθύνει προσκλητήριο συζήτησης για το σχηματισμό ενός προοδευτικού μετώπου συνεργασίας, καταλήγοντας στην παρουσίαση του προγράμματος «Συμβόλαιο Αλλαγής». Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μιλάει καθαρά για συνεργασίες έτσι ώστε την επομένη των εκλογών της 21ης του Μάη, η χώρα να έχει μία προοδευτική κυβέρνηση και να μη χρειαστεί να οδηγηθεί ο ελληνικός λαός εκ νέου σε επαναληπτικές κάλπες.
Πλέον έχουμε διδαχθεί πολλά από την τελευταία δεκαετία της οικονομικής καταστροφής. Ας μην ξεχνάμε ότι αυτοδύναμες κυβερνήσεις ήταν αυτές που οδήγησαν τη χώρα στα βράχια της χρεοκοπίας. Νομίζω ότι το μήνυμα που πρέπει να κρατήσουμε από όσα περάσαμε είναι η ενότητα και η συνεργασία.