Αφορά ιδιωτική υπόθεση στην οποία κατηγορείται για υπεξαίρεση κατ’ εξακολούθηση για ποσό άνω 120.000 ευρώ
Αντιμέτωπος με τον κίνδυνο να τεθεί σε αργία
Σε τακτική δικάσιμο σε βαθμό κακουργήματος με την κατηγορία της υπεξαίρεσης κατ’ εξακολούθηση για ποσό άνω των 120.000 ευρώ παραπέμπεται με βούλευμα από το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών, δήμαρχος της ΑΜΘ και συγγενικό του πρόσωπο. Πρόκειται για το ποινικό μέρος της υπόθεσης που εκκινήθηκε με μήνυση δύο περίπου χρόνια πριν και ήδη είχε οδηγήσει τον Ανακριτή να επιβάλει τον περιοριστικό όρο απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα. Για την ίδια υπόθεση που έχει κριθεί πρωτόδικα στα αστικά δικαστήρια εκδόθηκε απόφαση με την διαταγή επιστροφής στους αντιδίκους του ποσού του 1.117.000 ευρώ. Κατά της απόφασης ασκήθηκε έφεση η οποία εκδικάστηκε αλλά δεν έχει εκδοθεί απόφαση.
Πότε πληρούνται οι προϋποθέσεις για να τεθεί ο αυτοδιοικητικός σε αργία από την Αποκεντρωμένη
Εκτός από το ποινικό μέρος που αφορά σε ιδιωτική υπόθεση και όχι για αδίκημα που σχετίζεται με τα αυτοδιοικητικά του καθήκοντα, ο δήμαρχος θα βρεθεί αντιμέτωπος και με το διοικητικό μέτρο της επιβολής της αργίας από την Αποκεντρωμένη, όπως ορίζει ο νόμος. Να σημειώσουμε ότι για να τεθεί σε αργία ένας αιρετός πρέπει να πληρούνται δύο προϋποθέσεις. Ήτοι: «Για την επιβολή του διοικητικού μέτρου πρέπει να συντρέξουν, ταυτόχρονα, αθροιστικά και οι δύο προϋποθέσεις, δηλαδή: αμετάκλητη παραπομπή του αιρετού για κακούργημα (με αμετάκλητο βούλευμα ή κλητήριο θέσπισμα) και με ταυτόχρονη ισχύ και περιοριστικών όρων ή προσωρινής κράτησης σε βάρος του παραπεμπόμενου».
Στην περίπτωση του δημάρχου, νομικοί κύκλοι εκτιμούν ότι, πληρούνται και οι δύο προϋποθέσεις καθώς του είχε επιβληθεί ο περιοριστικός όρος στέρησης εξόδου από την χώρα ο οποίος και δεν έχει αρθεί. Υπενθυμίζουμε ότι ο περιοριστικός όρος έχει επιβληθεί από τον Ανακριτή Πρωτοδικών Καβάλας κατά την απολογία του ιδίου και του συγγενικού προσώπου ως κατηγορουμένων για το αδίκημα της “απάτης από κοινού και κατ’ εξακολούθηση για ποσό που υπερβαίνει τις 120.000 ευρώ”.
Διαδικασία επιβολής των διοικητικών μέτρων της αργίας και της έκπτωσης -Ένδικη προστασία αιρετών
Η διαδικασία που ορίζει ο νόμος για τα διοικητικά μέτρα της αργίας και της έκπτωσης προς τους αυτοδιοικητικούς είναι η ακόλουθη: Με επιμέλεια της αρμόδιας εισαγγελίας κοινοποιείται στο Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης κάθε καταδικαστική απόφαση σε βάρος των αιρετών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης που επιφέρει την επιβολή διοικητικού μέτρου, καθώς και το βούλευμα ή το κλητήριο θέσπισμα με βάση το οποίο ο αιρετός παραπέμπεται για κακούργημα. Επιπλέον, ο Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης δύναται να λαμβάνει από την Εισαγγελία κάθε αναγκαία πληροφορία σχετικά με την πορεία της υπόθεσης, όπως η τελεσιδικία ή το αμετάκλητο αυτής, προκειμένου να προχωρήσει στη συνέχεια στην έκδοση της αντίστοιχης διαπιστωτικής πράξης.
Για την επιβολή του διοικητικού μέτρου εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τότε που έλαβε γνώση της σχετικής δικαστικής απόφασης ή, στην περίπτωση της αμετάκλητης παραπομπής για κακούργημα, από τότε που συνέτρεξαν οι σχετικές προϋποθέσεις, όπως αναφέρονται στο Κεφάλαιο Γ.I. ανωτέρω.
Η ανωτέρω διαπιστωτική πράξη κοινοποιείται με απόδειξη στον αιρετό και γνωστοποιείται στον οικείο δήμαρχο και στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου.
Κατά της πράξης επιβολής του διοικητικού μέτρου της αργίας ή της έκπτωσης είναι δυνατή η άσκηση αίτησης ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ενώ αναστολή χορηγείται από την Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, εφόσον γίνει δεκτή η σχετική αίτηση. Η προθεσμία άσκησης της αίτησης ακύρωσης και η άσκηση αίτησης ακύρωσης δεν αναστέλλουν την εκτέλεση της διαπιστωτικής πράξης.
Στο ερώτημα αν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα ο αυτοδιοικητικός που του έχει επιβληθεί το διοικητικό μέτρο της αργίας ή της έκπτωσης η απάντηση είναι πως αυτό είναι δυνατό εφόσον αναιρεθούν με δικαστική απόφαση. Να σημειώσουμε τέλος ότι με τον νέο Ποινικό Κώδικα για την αυτοδίκαια έκπτωση αιρετού καταργήθηκε από τις παρεπόμενες ποινές η αποστέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων και παραμένει η αποστέρηση θέσεων και αξιωμάτων.
Μαριάννα Ξανθοπούλου
mxanthopoulou@empros.gr