Αρχική ΠΟΛΙΤΙΚΗ Ισχυροποιούνται εκ νέου τα Δημοτικά Συμβούλια

Ισχυροποιούνται εκ νέου τα Δημοτικά Συμβούλια

0

Κατατέθηκε η τροπολογία Βορίδη – Ξεκαθαρίζει το «τοπίο» για το ποιες αποφάσεις πλέον θα λαμβάνονται από τις επιτροπές και ποιες από το δημοτικό-περιφερειακό συμβούλιο

 

Αντιδήμαρχος Οικονομικών Μ. Φανουράκης: «Δεν είναι παράνομη η σύνθεση των επιτροπών όπως επικαλείται η αντιπολίτευση»

 

Κατατέθηκε στην Βουλή η αναμενόμενη τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών με την οποία επιχειρείται εναρμόνιση με την απόφαση του ΣτΕ που έκρινε ως αντισυνταγματικές διατάξεις του νόμου Θεοδωρικάκου «περί κυβερνησιμότητας». Με βάση την τροπολογία – προσθήκη του Υπουργείου Εσωτερικών στο σχέδιο νόμου «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και Διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα) δρομολογείται η επιστροφή αρμοδιοτήτων από τις Οικονομικές Επιτροπές και τις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής προς τα Δημοτικά – Περιφερειακά Συμβούλια, επανακαθορίζονται αρμοδιότητες και διευκρινίζονται ζητήματα ως προς τη σύνθεσή τους. Η τροπολογία ξεκαθαρίζει το «τοπίο» για το ποιες αποφάσεις πλέον θα λαμβάνονται από τις επιτροπές και ποιες από το δημοτικό-περιφερειακό συμβούλιο.

Ποιες αρμοδιότητες μεταφέρονται στα Δημοτικά Συμβούλια– Ετήσια ξανά η θητεία των μελών στις επιτροπές

Με την τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, στο νομοσχέδιο του υπουργείου του μεταφέρονται οι αρμοδιότητες ξανά στα δημοτικά και τα περιφερειακά συμβούλια. Επίσης, η θητεία των μελών αυτών των επιτροπών γίνεται ξανά ετήσια από διετή, ενώ οι συνθέσεις των επιτροπών διατηρούνται ως έχουν.

Στις αρμοδιότητες που μεταφέρονται εκ νέου στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η κατάρτιση προϋπολογισμών, ισολογισμών, απολογισμών και των ετήσιων προγραμμάτων δράσης, καθώς και οι εκθέσεις πεπραγμένων των νομικών προσώπων και επιχειρήσεων του οικείου ΟΤΑ.

Επίσης, οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, η έγκριση των δαπανών και η διάθεση των πιστώσεων του προϋπολογισμού και η εισήγηση στο δημοτικό/περιφερειακό συμβούλιο του ετήσιου σχεδίου διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας του δήμου/περιφέρειας.

Στην ίδια τροπολογία περιλαμβάνεται διάταξη που προβλέπει τη δυνατότητα έκτακτης επιχορήγησης των ΔΕΥΑ (Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης) για την αντιμετώπιση των αυξημένων δαπανών τους που οφείλονται στις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης.

«Θα διατηρήσουμε τη σύνθεση των Οικονομικών Επιτροπών και των Επιτροπών Ποιότητας Ζωής, αλλά θα επιστρέψουμε αρμοδιότητες στο δημοτικό συμβούλιο. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η συμμόρφωση», ανέφερε προ ημερών ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης.

Στο καίριο ερώτημα όμως αν διασφαλίζεται η κυβερνησιμότητα των δήμων ο κ. Βορίδης επιφυλάχθηκε να επανέλθει με νέα τροπολογία αν διαπιστωθούν προβλήματα.

Αντιδήμαρχος Οικονομικών Μ. Φανουράκης: «Δεν είναι παράνομη η σύνθεση των επιτροπών όπως επικαλείται η αντιπολίτευση»

Ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Μ. Φανουράκης έχει αποστείλει στους επικεφαλής των παρατάξεων την εγκύκλιο καθώς και τις διατάξεις που αφορούν τις αρμοδιότητες που επανέρχονται στο Δημοτικό Συμβούλιο προκειμένου να ενημερωθούν. Απαντώντας στην παράταξη «Πολίτες για την Ξάνθη» η οποία στο συμβούλιο της Δευτέρας δεν ψήφισε θέματα ημερήσιας διάταξης  επικαλούμενη ως αιτιολογία «παράνομη σύσταση της Οικονομικής Επιτροπής», σημείωσε: «Όπως ορίζει η νέα τροπολογία που κατατέθηκε οι συνθέσεις των Επιτροπών θα παραμείνουν. Αλλάζει η θητεία τους που γίνεται ετήσια και  κάποιες αρμοδιότητες που δόθηκαν με τον νόμο Θεοδωρικάκου επιστρέφουν στα Δημοτικά συμβούλια. Πρόδηλο είναι λοιπόν ότι δεν υπάρχει καμιά παράνομη σύσταση των Επιτροπών. Η δημοτική αρχή ωστόσο δεν έκανε καμία συνεδρίαση επιτροπής μέσα στο 2023 εν αναμονή της νέας τροπολογίας».

 

Οι διατάξεις αρμοδιοτήτων που καταργούνται από τις Επιτροπές και επιστρέφουν στα δημοτικά συμβούλια

iii. Τη χρηματοδότηση κοινωφελών επιχειρήσεων κατά την παρ. 1 του άρθρου 259 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, καθώς και για την έγκριση της απόφασης του διοικητικού συμβουλίου της κοινωφελούς επιχείρησης για είσπραξη εύλογης αποζημίωσης κατά την παρ. 3 του ίδιου άρθρου.

ιζ) Αποφασίζει για τη σύναψη χρηματοδοτικών μισθώσεων (leasing) μηχανολογικού εξοπλισμού και οχημάτων του Δήμου.

ιθ) Αποφασίζει για τον καθορισμό ή την αναπροσαρμογή των τελών, δικαιωμάτων και γενικώς των εσόδων των δημοτικών κοιμητηρίων, τα οποία προβλέπονται με τον Κανονισμό Λειτουργίας τους, κατά την παρ. 1 του άρθρου 4 του α.ν. 582/1968 (Α’ 225) (νέα αρμοδιότητα από 17.04.2021-ημερ. έναρξης ισχύος άρθρου 38 Ν.4795/2021)

κ) Αποφασίζει για την ίδρυση ή συμμετοχή του Δήμου σε Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 2 του ν. 4674/2020 (Α’ 53). (νέα αρμοδιότητα από 17.04.2021-ημερ. έναρξης ισχύος άρθρου 65 Ν.4795/2021) ή για την προσαρμογή υφισταμένων αναπτυξιακών ανωνύμων εταιρειών και δικτύων δήμων στις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 4674/2020 (συμπλήρωση αρμοδιότητας από 26.06.2021-ημερ. έναρξης ισχύος άρθρου 55 Ν.4811/2021)

κα) Αποφασίζει για τον ορισμό εκπροσώπου του δήμου στις Γενικές Συνελεύσεις Ανωνύμων Εταιρειών και Αναπτυξιακών Οργανισμών του άρθρου 2 του ν. 4674/ 2020 (Α΄ 53). (νέα αρμοδιότητα από 27.12.2021-ημερ. έναρξης ισχύος άρθρου 50 Ν.4873/2021)

κγ) Ασκεί τις αρμοδιότητες της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής στους δήμους με πληθυσμό μέχρι δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους. (νέα αρμοδιότητα από 27.12.2021-ημερ. έναρξης ισχύος άρθρου 50 Ν.4873/2021)

κδ) Αποφασίζει την αποδοχή ή την απόρριψη προτάσεων περί παραχώρησης χρήσης ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. του Ελληνικού Δημοσίου, των εταιρειών του Ελληνικού Δημοσίου, της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π., Υπερταμείο), του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.) και της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε.), προς τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού και συμφωνεί το αντάλλαγμα και τους όρους της σύμβασης παραχώρησης. (νέα αρμοδιότητα από 24.03.2022-ημερ. έναρξης ισχύος άρθρου 37 Ν.4915/22) (παρ.1 άρθρο 72 Ν.3852/10, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 3 του Ν.4623/19 και τροποποιήθηκε με την περίπτ. α’ της παρ. 9 του άρθρου 10 του N.4625/19, με τις περίπτ. γ’ και δ’ της παρ.1 του άρθρου 177 του Ν.4635/19 και την παρ.4α του άρθρου 10 του Ν.4674/20 και την παρ.2 του άρθρου 117 του Ν.4674/2020 και την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4735/20 και τις παρ. 1-3 του άρθρου 38 του Ν.4795/21 και την παρ.1 του άρθρου 65 του Ν.4795/21 και την παρ.1 του άρθρου 55 του Ν.4811/2021 και το άρθρο 50 του Ν.4873/2021 και το άρθρο 37 του Ν.4915/2022).

Μαριάννα Ξανθοπούλου

mxanthopoulou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

H έκθεση του State Department «καίει» την κυβέρνηση για παραβίαση ανθρώπινων δικαιωμάτων

Σε 46 σελίδες και περίπου 10.000 λέξεις το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, κάνει και εκτενή αναφορά σε …