Το νέο του βιβλίο «Αρθροπαιδεία. Άρθρα περί παιδείας» παρουσίασε ο συγγραφέας στο ΙΘΤΠ το απόγευμα της Παρασκευής
Σκέψεις, προβληματισμοί περί παιδείας από το «χθες» στο «σήμερα» με φόντο τη συμβολική φιγούρα του δημιουργού- «αθλητή»…
Το Εργαστήριο Γλωσσολογίας +Μόρφωση, οι Εκδόσεις ΣΠΑΝΙΔΗ, το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης και ο Σύλλογος Φίλων Ι.Θ.Τ.Π. «σύστησαν» στο φιλαναγνωστικό κοινό της Ξάνθης το βιβλίο του κ. Θωμά Βουγιουκλή «Αρθροπαιδεία. Άρθρα περί παιδείας» το απόγευμα της Παρασκευής. Μεταξύ άλλων, το παρών έδωσαν ως εκπρόσωπος του δήμου Ξάνθης, ο κ. Χάρης Διαφωνίδης και ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Νομού Ξάνθης, Νίκος Γρηγοριάδης.
Ο κ. Μιχάλης Σπανίδης απηύθυνε ένα σύντομο χαιρετισμό τονίζοντας την χαρά του, μιας και ανέλαβε να παρουσιάσει το βιβλίο ενός ανθρώπου που τόλμησε να «αναμετρηθεί» με την εποχή του. Επιπροσθέτως, τόνισε πως η κάθε σελίδα «γεννά» μία αντίδραση, ένα γέλιο, μία επίσκεψη στη βιβλιοθήκη του Θωμά Βουγιουκλή.
Μάθημα σωστής εκπαίδευσης με επιμονή στη γνώση παραδίδει ο Θωμάς Βουγιουκλής
Στη συνέχεια, ο Καθηγητής της Ιστορίας της Εκπαίδευσης του ΔΠΘ και Πρόεδρος ΠΤΔΕ, Αθανάσιος Καραφύλλης, υπογράμμισε: «ο Θωμάς ο Βουγιουκλής μιλά για τη σωστή εκπαίδευση σε έναν κόσμο που καταγράφει ραγδαίες μεταβολές τόσο σε αυτό το πεδίο, όσο και στο κομμάτι της παροχής κι αξιολόγησης γνώσεων. Δηλαδή, βλέπει πολύ μεγάλες αλλαγές στην εκπαίδευση που συντελούνται με μεγάλη ταχύτητα. Ξαφνικά ξεπροβάλλουν διάφοροι ηγέτες και μιλούν για καθοριστικές αλλαγές .Αναφορικά με το γλωσσικό ζήτημα θεωρεί πως δεν είναι κακό να χρησιμοποιούμε ταυτόχρονα λέξεις από τη δημοτική και την καθαρεύουσα. Συμπληρωματικά, καταπιάνεται με τους όρους αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση των ΑΕΙ, μιας και έχουν δοθεί με μία απαξίωση προς την πανεπιστημιακή κοινότητα. Αναφέρεται στη δια βίου επιμόρφωση, μιλά για ρομαντική αυτομόρφωση, δηλαδή για τους ανθρώπους που θέλουν όντως να επιμορφώνονται. Διαπιστώνει πως οι μη κατανοούντες την παιδεία πληθαίνουν! Στρέφεται στα κρατικά πανεπιστήμια και προκρίνει την αναβάθμιση σπουδών, περιστολή δαπανών για ανταγωνιστικότητα, ανάδειξη του κοινωνικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης και προπαντός αποδόμηση του ωφελιμιστικού της χαρακτήρα. Με λίγα λόγια διεισδύει στην ουσία του προβλήματος. Επιπλέον, αναφορικά με τους μεταπτυχιακούς κύκλους τονίζει πως αν θέλουμε να μιλάμε για σοβαρές μεταπτυχιακές σπουδές αυτές δεν μπορεί να είναι κάτω από δύο χρόνια. Τα πανεπιστήμιά μας σήμερα χρηματοδοτούνται από τις οικονομίες των γονιών που πληρώνουν τα δίδακτρα των παιδιών. Τέλος, προβληματίζεται για την παιδεία μέσω των ανθρωπιστικών σπουδών σε σχέση και με την επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά συνάμα διατυπώνει και μία καινοτόμα πρόταση: ‘’Ανοιχτές και δημόσιες οι σχετικές με την παιδεία επιστήμες για όλους τους πολίτες’’».
«Ανοιχτές» επιστήμες και «ενδυνάμωση» του κοινωνικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης
Ακολούθως, η φιλόλογος-συγγραφέας, Ελένη Ανδρέου, σε μία απόπειρα να προσεγγίσει το πολυσχιδές έργο του κ. Θωμά Βουγιουκλή, στάθηκε στα ακόλουθα: «Από το 1980 ως το 2020 έχει εκδώσει 11 ποιητικές συλλογές. Επίσης, είναι αδύνατο να παραλείψουμε και το θεατρικό του επιτραπέζιο σε 7 λογικές που εκδόθηκε μέσα στο 2022.Το σημερινό βιβλίο αποτελεί έκδοση του 2018, προσεγμένο, όμορφο με θέμα μία φωτογραφία ενός νέου που μετέχει σε αγώνα δρόμου μετ’ εμποδίων. Εύστοχος συμβολισμός για ένα βιβλίο με αναφορά στην παιδεία. Ο έφηβος είναι ο ίδιος ο Θωμάς. Το βιβλίο περιλαμβάνει 23 εργασίες του κ. Βουγιουκλή. Αξιοσημείωτο είναι πως η διάκριση γίνεται σε πέντε ομάδες:
1.Εργασίες που αναφέρονται γενικά στην εκπαίδευση.
2.Εργασίες που αφορούν την ανώτερη, ανώτατη και τεχνολογική εκπαίδευση.
3.Εργασίες που εμπεριέχουν κρίσεις και προτάσεις για τον νόμο Διαμαντοπούλου.
4.Εργασίες αμιγώς επιστημονικές στον τομέα της επιστήμης που υπηρετεί ο κ.Βουγιουκλής, στα μαθηματικά.
5.Εργασίες που αναφέρονται σε ζητήματα της γλώσσας και της γραφής.
-Υπάρχουν, ωστόσο και δύο ακατάτακτες εργασίες υπό την έννοια της μοναδικότητάς τους».
Προς επίρρωση, υπογράμμισε: «Προτείνει οι αλλαγές στην εκπαίδευση, η παροχή των γνώσεων να γίνονται σταδιακά με σαφή προσήλωση στον στόχο. Επικρίνει τον χρησιμοθηρικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Οι επιστήμες πρέπει να είναι ‘’ανοιχτές’’ σε όλους. Ακόμη, αποβλέπει στην ανάδειξη του κοινωνικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης μέσω των ανθρωπιστικών επιστημών. Δεν λησμονεί να προτείνει την εφαρμογή μαθηματικών μοντέλων. Θα ήθελα να σημειώσω ότι τα άρθρα του κ. Βουγιουκλή είναι σύντομα. Συχνά ο παιγνιώδης ρυθμός του μεταπίπτει σε θυμό, σε ‘’σκληρή’’ διατύπωση. Η μοντελοποίηση κατορθώνει να φέρει σε επαφή τα μαθηματικά με την ποίηση των μαθηματικών. Τα καθαρά μαθηματικά για τον κ. Βουγιουκλή είναι ένα μοναχικό παιχνίδι για μεγάλους και μάλιστα ιδιόμορφους. Την προσπάθεια ανακάλυψης ενός τέλειου μαθηματικού μοντέλου την ονομάζει πρόσκαιρη, αλλά πλήρη ευτυχία. Σημασία έχει ότι δεν αδρανούν, ανησυχούν, θέτουν ερωτήματα, επισημαίνουν προβλήματα, παράγουν σκέψη και μας καλούν να συμμετέχουμε σε διάλογο με αναφορά στο μέλλον μεταλαμβάνοντας την γνώση της ωραιότητας και την ωραιότητα της γνώσης. Το ζευγάρι αυτό εφαρμόζει σε όλη του την ζωή το ‘’cogito ergo sum’’, σκέφτομαι, άρα υπάρχω».
Μία αρμονική συνύπαρξη επιστήμης- τέχνης-πολιτικής στην σκέψη του κ. Θ.Βουγιουκλή
Καταληκτικά, ο φιλόλογος-συγγραφέας, κ. Θανάσης Μουσόπουλος, κατέληξε:
«Επιστήμονας –λογοτέχνης-ενεργός πολίτης, ως δρων πολίτης ο Θωμάς .Με δράση όχι μόνο στην επιστήμη, αλλά και στην κοινωνία .Η επιστήμη, η τέχνη και η πολιτική είναι τρεις ξεχωριστοί και αυτόνομοι χώροι, λειτουργούν με τους δικούς τους νόμους. Ο Θωμάς Βουγιουκλής ασχολείται και με τους τρεις αυτούς κόσμους χωρίς να τους προδίδει, δεν αφομοιώνεται από κάποιον αποκλειστικά. Φρονεί, δηλαδή ότι και οι τρεις κόσμοι του είναι απαραίτητοι για να διατηρήσει την ισορροπία του. Φρονώ ότι τα καταφέρνει περίφημα. Πλούσιο είναι το λογοτεχνικό του έργο. Η ποιητική του ευαισθησία ‘’παντρεύει’’ την τεχνολογία με τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα. Ποίηση και μαθηματικά, τέχνη και επιστήμη συνυπάρχουν και συχνά συμπλέκονται. Όλα μαζί συναποτελούν την παιδεία. Έχει πάνω από 160 ερευνητικές εργασίες σε διεθνή περιοδικά και πάνω από 3.000 διεθνείς αναφορές σε αυτές. Συμμετείχε σε πλήθος συνεδρίων σε Ελλάδα και εξωτερικό και ανέδειξε τον Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή. Όσον αφορά το παρόν βιβλίο πρόκειται για 23 άρθρα. Ο συγγραφέας στις εισαγωγικές του σημειώσεις αναφέρει ότι στα άρθρα του προσπαθεί πάντα να καταθέτει προτάσεις και όχι να ασκεί κριτική. Χαρακτηριστικά, στα πρώτα του άρθρα ομολογεί πως διαφαίνεται ίσως η ελπίδα κάποιος να τα διαβάσει και να τα εφαρμόσει. Στα μεταγενέστερα γράφει τις προτάσεις του, αρκεί για να βρίσκονται. Ο Θωμάς μιλά ως δάσκαλος, ως ποιητής και μαθηματικός. Βάζοντας, όμως στο εξώφυλλο του βιβλίου του μία φωτογραφία του ως αθλητή άλματος εμποδίων υπονοεί τον αγώνα που καταβάλλει όποιος νιώθει την ανάγκη μικρής ή μεγάλης αλλαγής σε όλα τα επίπεδα-πάντρεμα ποίησης και μαθηματικών ,επιστήμης-ζωής».
Ο ίδιος ο Θωμάς Βουγιουκλής παίρνοντας το λόγο στο τέλος, ευχαρίστησε τους ομιλητές και υπέγραψε αντίτυπα των βιβλίων του.
Χαρακτηριστικά που διακρίνουν τον συγγραφέα και την γραφή του (κατά την Ελένη Ανδρέου)
1.Ευρύ γνωστικό πεδίο που καθιστά δυνατή την επιστημονική θεώρηση των δομημένων θεμάτων.
2.Ανθρωποκεντρισμός.
3.Φιλοσοφική διάθεση και γνώση.
4.Σαφής πολιτική και κοινωνική σκέψη, τοποθέτηση με επίκεντρο το δημόσιο συμφέρον.
5.Σεμνότητα,αλλά και παιγνιώδες του ύφους, παντελή απουσία σοβαροφάνειας.
6.Καθαρός λόγος διατυπωμένος με σαφήνεια και οργανωμένος με επιστημονική μεθοδικότητα και ακρίβεια.
Όλα αυτά καθιστούν προσιτό το βιβλίο αυτό σε κάθε αναγνώστη που δεν χρειάζεται να έχει επιστημονικές γνώσεις για να το κατανοήσει. Ο επιστήμονας, Θωμάς Βουγιουκλής δεν μπορεί να απεκδυθεί τον χαρακτήρα του λογοτέχνη γράφοντας αποκλειστικά και μόνο επιστημονικά.
Χρύσα Κιατίπη