Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Εκδηλώσεις ‘’Definitions I: How to Built a Home’’: Ο βίαιος ξεριζωμός στο χθες και το σήμερα

‘’Definitions I: How to Built a Home’’: Ο βίαιος ξεριζωμός στο χθες και το σήμερα

0

Μία έκθεση εμποτισμένη με «κρυφά» νοήματα και συμβολισμούς παρουσιάζει το Σάββατο η Αθηνά Κανελλοπούλου στην αυλή με τα Χαμάμ του Μουσείου

Θα προβληθούν συνολικά τρία έργα με σκοπό τη διάδραση και την επικοινωνία με το κοινό στο πλαίσιο των φετινών Γιορτών Παλιάς Πόλης

Την ατομική της Έκθεση με τίτλο ‘’Definitions I: How to Built a Home’’ ετοιμάζεται να «συστήσει» η Αθηνά Κανελλοπούλου ενταγμένη στο πλαίσιο των Γιορτών της Παλιάς Πόλης 2022 με την υποστήριξη της ΦΕΞ και του Κέντρου Πολιτισμού Δήμου Ξάνθης υπό την επιμέλεια του Θεωρητικού & Ιστορικού Τέχνης Χαϊρή Εμπλιούκ, στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο της Ξάνθης και στην Αυλή με τα Χαμάμ.

Λόγος γίνεται για μια  εικαστική εγκατάσταση και βιντεοπροβολές που θα παρουσιαστούν στην Αυλή με τα Χαμάμ και στο Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης καθ’ όλη τη διάρκεια του φεστιβάλ με τα εγκαίνια να προγραμματίζονται για τις 3/9 από τις 21:00 έως τις 23:30.

Η Αθηνά Κανελλοπούλου, αξιοποιώντας το ερευνητικό αρχειακό υλικό που ξεκίνησε να συγκεντρώνει στο πλαίσιο της Athens Biennale 5to6: Omonoia, δημιουργεί μια εγκατάσταση παραθέτοντας οπτικοακουστικές μαρτυρίες μεταναστών και προσφύγων και πραγματοποιώντας συνάμα μια συμμετοχική performance για συγκέντρωση νέου αρχειακού υλικού.

«Αναδεικνύω τις οπτικοακουστικές μαρτυρίες μεταναστών με τη συμπληρωματική δράση μίας συμμετοχικής performance», σημειώνει η Αθηνά Κανελλοπούλου

Η ίδια η κα Κανελλοπούλου μιλώντας στο ‘’Ε’’, προσθέτει: «Η έκθεση θα παρουσιαστεί το Σάββατο, αν και υπάρχει η πιθανότητα για άτυπη παρουσίαση την Παρασκευή, τύπου VIP, για όσους χρειάζονται χρόνο να συζητήσουμε κάτι».

Εικαστική εγκατάσταση και βιντεοπροβολή με θέμα τον «βίαιο» ξεριζωμό από την πατρίδα

Σχετικά η ίδια επισημαίνει: «Ουσιαστικά πρόκειται για μία εικαστική εγκατάσταση και βιντεοπροβολή χωρισμένη σε τρία μέρη. Κατά τον γενικό τίτλο:’’Definitions I :How to Build a Home» δεν αφορά την ίδια τη δομή του σπιτιού, αλλά συναισθήματα που χρειάζονται για να θεωρήσεις ότι έχεις ένα σπίτι. Η μεγάλη βιντεοπροβολή αφορά τον ξεριζωμό και τον βίαιο τρόπο που ένας άνθρωπος αποχωρίζεται ό,τι μπορεί να έχει, ό,τι μπορεί να κουβαλάει σαν στοιχεία της κουλτούρας του με σκοπό να μπορέσει μελλοντικά να ενσωματωθεί κάπου αλλού. Μιλά για τη μετανάστευση σε ένα γενικότερο πλαίσιο. Έχω τα προικιά από τις γιαγιάδες μου που είναι Μικρασιάτισσες. Άρα, υπάρχει μία εννοιολογική βάση. Συνεπώς ενθαρρύνει τον προβληματισμό για το ζήτημα της μετανάστευσης και πώς αυτό αποτυπώνεται εν γένει με αφορμή πάντα τον βίαιο ξεριζωμό της Μικρασιατικής συμφοράς. Αυτή είναι, λοιπόν η μεγάλη βιντεοπροβολή, «Βαλίτσα» και είναι βιντεοπερφόρμανς. Τοποθετώ βίαια σε μία βαλίτσα τα πράγματά μου ,θεωρητικά είναι δώρα των γιαγιάδων μου, κάτι σαν προίκα. Τα πετάω από ύψος ,υφάσματα και μαχαιροπήρουνα, οικιακά αντικείμενα. Όταν πέσουν όλα κατεβαίνω και τοποθετώ όσα έχουν βγει εκτός βαλίτσας και μπαίνω κι εγώ στη βαλίτσα. Επιδιώκω να προβάλλω το στοιχείο του βίαιου ξεριζωμού, της απότομης μετακίνησης».

Τρία έργα με συμβολικό χαρακτήρα «πλούσια» σε οπτικοακουστικό υλικό

Σε μία απόπειρά της να ερμηνεύσει τους συμβολισμούς στα δύο άλλα έργα, τονίζει: «Στη συνέχεια, απομένουν άλλα δύο έργα. Στα χαμάμ έχει στηθεί μία πενταπλή βιντεοπροβολή που ξεκίνησα να δουλεύω στο Athens Biennale 5 to 6:Omonia.Ουσιαστικά πρόκειται για οπτικοακουστικές μαρτυρίες μεταναστών από όσα παραπάνω κράτη μπορούσα να συγκεντρώσω, όπως και προσφύγων. Μου δίνουν πέντε συγκεκριμένες λέξεις που ζητάω, σε περίπτωση, όμως που κάποιος άνθρωπος τις στερηθεί, οδηγείται στη μετανάστευση. Τέλος, στο γυναικείο χαμάμ έχουμε μία έξτρα εγκατάσταση με καθρέφτες και μεταλλικές βάρκες που ουσιαστικά αναφέρεται σε έναν από τους τρόπους μετανάστευσης. Η μεταλλική βάρκα έχει μία ποιητική μεταφορά. Μέταλλο σαν αυτό που κατασκευάζαμε στο δημοτικο,origami,ένα μέσο που δεν σε βοηθάει στην πράξη, συμβολίζει τη δυσκολία, δυσχέρεια που έπεται».

Χρύσα Κιατίπη

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Εκδηλώσεις
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Καπετάν Γεώργης Δημητρίου ο Ξάνθιος- Ένας αγωνιστής του 1821

Έρευνα στα Γενικά Αρχεία του Κράτους Ένας από τους σημαντικότερους σταθμούς στην Ελληνική …