Περισσότεροι δικαιούχοι και μεγαλύτερα ποσά στα σχέδια του οικονομικού επιτελείου
Η αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 1,16 δισ. ευρώ για τον Μάιο και 2,9 δισ. ευρώ για το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου δημιουργεί τα περιθώρια για την επανάληψη του μέτρου της επιδότησης των καυσίμων και της προσαρμογής της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης.
Πηγές του ΥΠΟΙΚ τόνιζαν ότι από την υπέρβαση των 1,16 δισ. ευρώ των εσόδων, τα 800 εκατ. ευρώ είναι έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ και τα υπόλοιπα 360 εκατ. ευρώ καθαρή υπέρβαση από άλλες πηγές φορολογικών εσόδων. Υπολογίζεται δε ότι περίπου 690 εκατ. ευρώ αφορούν περιπτώσεις εφάπαξ εξόφλησης του φόρου. Γι’ αυτό και η οριστικοποίηση της νέας παρέμβασης για τα καύσιμα θα γίνει μόλις υπάρξει μια πιο σαφής εικόνα και για την πορεία των φορολογικών εσόδων του Ιουνίου.
Αναλυτικότερα με βάση τα προσωρινά στοιχεία της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού τα έσοδα από φόρους για το πεντάμηνο Ιανουαρίου ανήλθαν σε 20.680 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2.910 εκατ. ευρώ ή 16,4% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022. Η υπερεκτέλεση αυτή οφείλεται στην παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2022, στην καλύτερη απόδοση των φόρων του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2022, στην καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους, καθώς και στην είσπραξη της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ που είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί τον μήνα Σεπτέμβριο.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 2.180 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 574 εκατ. ευρώ από τον στόχο (1.606 εκατ. ευρώ).
Τα συνολικά έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 1.106 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 464 εκατ. ευρώ από τον στόχο (1.570 εκατ. ευρώ).
Οι δαπάνες του κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2022 ανήλθαν στα 26.352 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 549 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (26.901 εκατ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022.
Η αύξηση των εσόδων σε συνδυασμό με την υστέρηση δαπανών διαμόρφωσαν πρωτογενές έλλειμμα χαμηλότερο κατά 2,43 δισ. στα 1.485 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 3.913 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 8.139 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2021.
Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Οικονομικών προσανατολίζεται αυτήν τη φορά να επιδοτηθούν περισσότεροι και με περισσότερα χρήματα στην επανάληψη του μέτρου για το διάστημα από τον Ιούλιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο για την αγορά καυσίμων. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές του ΥΠΟΙΚ θα αυξηθεί το εισοδηματικό κριτήριο από τα 30.000 που είναι τώρα, αλλά και θα αυξηθεί και η επιδότηση ανάλογα με το είδος του τροχοφόρου και τις περιοχές στις οποίες κινείται.