Με 6,26% στα δημοτικά και 13,3% στα γυμνάσια – Αρνητική πρωτιά στην περιφέρειά μας
Ακολουθούν Ροδόπη και Έβρος με επίσης υψηλή διαρροή μαθητών από την υποχρεωτική εκπαίδευση – Τι λένε οι Διευθυντές εκπαίδευσης Ξάνθης
Μια ακόμη αρνητική πρωτιά έχει ο νομός μας σ’ όλη την επικράτεια. Έχει το υψηλότερο ποσοστό μαθητικής διαρροής από την υποχρεωτική εκπαίδευση. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που διενεργήθηκε το 2019 και αφορά την γενιά μαθητών – μαθητριών 2014-2015. Η έρευνα αποτέλεσε θέμα συζήτησης στην πρόσφατη ημερίδα της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος. Αυτό σε συνδυασμό με μια ακόμη οικονομική αρνητική πρωτιά που έχουμε, ως νομός με το χαμηλότερο ΑΕΠ, δημιουργεί ένα προφίλ μορφωτικής και αναπτυξιακής υστέρησης.
Τι λένε τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας
Στο σύνολο των 58 περιοχών (νομών), στους 16 νομούς για την τριετία Α΄- Γ΄ και στους 16 νομούς για την τριετία Δ΄- Στ΄, παρουσιάζεται μαθητική διαρροή υψηλότερη από τον γενικό μέσο όρο.
Η υψηλότερη διαρροή τόσο στις τάξεις Α΄ – Γ΄ όσο και στις τάξεις Δ΄ – Στ΄, εμφανίζεται στους νομούς Δυτικής Αττικής και Ξάνθης, ενώ επίσης υψηλή διαρροή καταγράφεται στους νομούς Ηλείας και Καρδίτσας στην τριετία Α΄- Γ΄ και Ηλείας για την τριετία Δ΄- Στ΄. Τα χαμηλότερα ποσοστά διαρροής στην επικράτεια παρατηρούνται στους νομούς Σάμου, Άρτας, Κοζάνης και Γρεβενών για την τριετία Α΄- Γ΄, με μηδενικό ποσοστό στην περίπτωση της Σάμου, και αντίστοιχα Γρεβενών, Ευρυτανίας, Καστοριάς, Λευκάδας και Πρέβεζας που όλοι εμφανίζουν μηδενικό ποσοστό διαρροής στην τριετία Δ΄- Στ΄, ενώ ακολουθούν οι νομοί Κοζάνης και Ημαθίας.
6,26% στα δημοτικά και 13,3% στα γυμνάσια – Αρνητική πρωτιά στην περιφέρειά μας
Ειδικότερα ο νομός μας είναι δεύτερος σε ποσοστό μαθητικής διαρροής στις τρεις πρώτες τάξεις των δημοτικών με 6,26% και 5,41 στις τρεις τελευταίες τάξεις. Εδώ την πρωτιά έχει η Δυτική Αττική με 6,72 και 6,04 αντίστοιχα. Ακολουθεί η Ροδόπη με 2,90 και 3,70 και ο Έβρος με 1,90 και 3,32. Ο μέσος όρος είναι 1,8 και 1,5 πανελλαδικά.
Σε επίπεδο περιφέρειας η ΑΜΘ είναι πρώτη στη διαρροή στα δημοτικά με 2,83 και 2,81 για τις τρείς τελευταίες τάξεις με μέσο όρο στο 1,54.
Τα σκήπτρα της μαθητικής διαρροής κρατά ο νομός μας στα Γυμνάσια με 13,3% ενώ το σύνολο επικράτειας είναι 4,6%. Ακολουθεί η Ροδόπη με 11,7% και η Δυτική Αττική με 11,6 και ο Έβρος με 11,3%. Έτσι και σε επίπεδο περιφέρειας της μαθητικής διαρροής στα γυμνάσια η ΑΜΘ έχει πρωτιά με 8,8%, ακολουθεί η Δυτική Ελλάδα με 5,8, η Θεσσαλίας με 5,0% με μέσο όρο 4,6.
Τέλος η μαθητική διαρροή στα Λύκεια στην Ξάνθη είναι αρκετά μειωμένη και κοντά στον μέσο όρο. Ήτοι 1,95% με μέσο όρο στο 1,7%. Εδώ πρωτοστατεί η Δυτική Αττική με 2,91% και ακολουθεί η Ροδόπη με 2,1.
Τι λένε οι Διευθυντές εκπαίδευσης Ξάνθης
Η αιτία των δυσμενών επιδόσεων του νομού μας σ’ ότι αφορά τους δείκτες εκπαίδευσης εντοπίζεται στον οικισμό των Ρομά του Δροσερού κι αυτό είναι μια πραγματικότητα, χωρίς καμία πρόθεση στοχοποίησης. Το ίδιο συμβαίνει και στους άλλους νομούς όπως στην Ροδόπη και τον Έβρο που επίσης υπάρχουν οικισμοί Ρομά όπως και στην Δυτική Αττική. Κληθείσα να σχολιάσει η Διευθύντρια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κα Εύη Στυλιανίδου ανέφερε: «Στην διάρκεια των ετών και με τις προσπάθειες ένταξης των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία και ενσωμάτωσης σε σχολεία της πόλης, υπάρχει μια μικρή βελτίωση στην μαθητική διαρροή στα σχολεία του Δροσερού. Ωστόσο το πρόβλημα παραμένει. Εμείς απ’ την πλευρά μας προσπαθούμε να ενισχύσουμε τα σχολεία αλλά και με ενημερωτικές δράσεις να εμπεδωθεί ως άποψη η χρησιμότητα της εκπαίδευσης. Στην φάση αυτή υλοποιείται ένα ερευνητικό πρόγραμμα από το ΕΚΠΑ και το ΔΠΘ για την ενίσχυση των ευπαθών ομάδων, όπου ανήκουν οι Ρομά».
Για το ίδιο θέμα ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Χρήστος Ιωαννίδης σημείωσε: «Ως εκπαιδευτική κοινότητα κάνουμε μεγάλο αγώνα για να εντάξουμε παιδιά στην εκπαίδευση. Υπάρχουν και κοινωνικοί λόγοι που εγκαταλείπουν νωρίς το σχολείο. Συνήθως στις κοινότητες αυτές παντρεύονται σε πολύ μικρές ηλικίες και δεν συνεχίζουν το σχολείο. Η πολιτεία έχει θεσπίσει κάποια μέτρα όπως κάποια επιδόματα που απαιτούν Βεβαιώσεις φοίτησης αλλά δεν αρκούν. Η μαθητική διαρροή συνεχίζει να είναι μεγάλη».
Τόσο ο κ. Ιωαννίδης όσο και η κα Στυλιανίδου τόνισαν πως δεν τίθεται θέμα μαθητικής διαρροής στα παιδιά της μειονότητας για την υποχρεωτική εκπαίδευση.
Μαριάννα Ξανθοπούλου