Ανίχνευση αντιλήψεων με εργαλεία το ερωτηματολόγιο και το πείραμα
Από τις εκδόσεις Σπανίδη κυκλοφόρησε το βιβλίο του Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και απόφοιτου Φυσικής, Χρήστου Ιωαννίδη «Αντιλήψεις μαθητών Α’ Λυκείου για την έννοια της Δύναμης-Εποικοδομητική διδασκαλία μέσω ΤΠΕ» όπου αναφέρεται σε πολύτιμα εργαλεία που «ξεκλειδώνουν» τον κόσμο της Φυσικής.
Ο πρόλογος του βιβλίου αναφέρει: «Η διδακτική των Φυσικών Επιστημών ανήκει στον επιστημονικό χώρο στον οποίο με συγκεκριμένο σύστημα μάθησης εξετάζουμε, αναλύουμε προβλήματα Φυσικής και τελικά τα αξιολογούμε αν επιτεύχθηκε ο διδακτικός τους στόχος.Η διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών για να πετύχει στον στόχο της προϋποθέτει την γνώση από μέρους των εκπαιδευτικών των αρχικών αντιλήψεων των μαθητών τους. Σημαντικά διδακτικά εργαλεία των Φυσικών Επιστημών είναι τα πειράματα. Η εκτέλεση πειραμάτων Φυσικής προσδίδει θετικά αποτελέσματα στην διδακτική της στα πλαίσια του εποικοδομητισμού. Οι μαθητές, κατά την διάρκεια του πειράματος, παρουσιάζουν αυξημένο ενδιαφέρον και κρίνεται εξίσου σημαντική με τα πραγματικά πειράματα η χρήση προσομοιώσεων η οποία έχει θετική συνεισφορά στην εννοιολογική αλλαγή των αρχικών τους αντιλήψεων. Η χρήση των ΤΠΕ κινητοποιούν τους μαθητές, ενισχύουν την συνεργασία τους και την τάση για διερεύνηση των φυσικών φαινομένων. Το παρόν βιβλίο έχει ως στόχο την ανίχνευση των αντιλήψεων, με ερευνητικό εργαλείο την χρήση ερωτηματολογίου, των μαθητών της Α΄ Λυκείου για την έννοια της Δύναμης στην κίνηση και στην αλληλεπίδραση σωμάτων. Επίσης, στην επιλογή κατάλληλης διδακτικής παρέμβασης με σκοπό την γνωστική σύγκρουση όπου, χρησιμοποιήθηκαν προσομοιώσεις σε συνδυασμό με φύλλα εργασίας, επιλέχθηκε η Μάθηση μέσω Διερεύνησης. Τέλος, αποτυπώθηκαν οι εντυπώσεις του εκπαιδευτικού για την στάση των μαθητών κατά την διδακτική παρέμβαση με χρήση προσομοιώσεων μέσω ΤΠΕ.Στα παραπάνω παρατηρήθηκε ότι η χρήση προσομοιώσεων σε συνδυασμό με φύλλα εργασίας μετά την διδακτική παρέμβαση, σε πολλούς μαθητές τροποποίησε τις αρχικές τους αντιλήψεις. Η πλειοψηφία των μαθητών έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Φάνηκε ότι η παρέμβαση του εκπαιδευτικού πρέπει να λάβει υπόψη τις αρχικές ιδέες των μαθητών, ώστε να είναι επιτυχής η διδασκαλία στην έννοια της Δύναμης στην κίνηση. Αναδείχθηκε, ότι οι προσομοιώσεις υποστηρικτικά μπορούν να βελτιώσουν την διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών σε συνδυασμό με διδακτικές μεθόδους οι οποίες έχουν ως βάση τον εποικοδομητισμό».
Βιογραφικό Σημείωμα
Ο Χρήστος Ιωαννίδης γεννήθηκε στην Ξάνθη στις 8/11/1963.Είναι μόνιμος εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ 04.01(Φυσικός) με οργανική στο 3ο ΓΕΛ Ξάνθης και εν ενεργεία Διευθυντής Εκπαίδευσης Νομού Ξάνθης. Επίσης, κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο της σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, «Σπουδές στην Εκπαίδευση» με διπλωματική «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών» ΕΚΠ 63