Στο πλαίσιο ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού προγράμματος, η Αρετή Μποφίλιου και η Ελπινίκη Μουτίδου γνώρισαν το σύστημα εκπαίδευσης της υπερπόντιας γαλλικής περιοχής
Μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους για τους κατοίκους, την εκπαίδευση, τη μουσική και τον πολιτισμό που γνώρισαν
Το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Ξάνθης είχε την ευκαιρία να συμμετάσχει στην πρώτη δράση κινητικότητας, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+. Η δράση πραγματοποιήθηκε από τις 5 έως τις 12 Οκτωβρίου 2021 στη Γουαδελούπη (Γαλλία), με οργανισμό υποδοχής την NGO Kaunas Biennial (Kaunas LT-45393, Lithuania) και τίτλο «Digital Dynamic Cultural Dialogue».Με το «Ε» μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους οι δύο εκπαιδευτικοί που πλαισίωσαν την δράση, η καθηγήτρια Πληροφορικής, Αρετή Μποφιλίου και η φιλόλογος, Ελπινίκη Μουτίδου, μεταφέροντας τις εντυπώσεις που αποκόμισαν μέσα από την επίσκεψή τους στη Γουαδελούπη, καθώς μίλησαν και για τα νέα πεδία ενδιαφερόντων που «άνοιξαν» μπροστά τους.
Επισκέψεις σε εργαστήρια και επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά της Γουαδελούπης
Αρχικά, οι δύο εκπαιδευτικοί σημείωσαν πως γνώρισαν τις πολιτιστικές παραδόσεις και τους ντόπιους της Γουαδελούπης μέσα σε κλίμα φιλικό και βιωματικό ανταλλάσσοντας αμοιβαία τις εμπειρίες τους. Τόνισαν: «Το πρόγραμμα του εκπαιδευτικού σεμιναρίου δομήθηκε σε διάφορους τομείς, σε σχέση με το θέμα που διαπραγματευόταν. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν βιωματικές δράσεις και εργαστήρια σε σχέση με διάφορα πεδία της πολιτιστικής κληρονομιάς: Μουσική, χειροτεχνία, τροφή, γλώσσα και ιστορία. Μέσα από αυτές τις δράσεις οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν είχαν τη δυνατότητα να εξετάσουν και να αναλύσουν τον πολιτισμό στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο και διαρκώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό περιβάλλον και ταυτόχρονα να διερευνήσουν τρόπους, εργαλεία και μεθόδους διατήρησης και συνέχισης της πολιτιστικής κληρονομιάς, μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία και το πλαίσιο του σύγχρονου σχολείου. Μέσα σε ένα περιβάλλον μάθησης απόλυτα βιωματικό και συμμετοχικό, γνωρίσαμε τον πολιτισμό της Γουαδελούπης, ενός τόπου πολύ διαφορετικού από τον δικό μας. Ήρθαμε σε επαφή με ντόπιους καλλιτέχνες και μουσικούς, επισκεφτήκαμε σχολείο της περιοχής, όπου συμμετείχαμε σε εργαστήριο εκμάθησης της κρεολικής γλώσσας με τη χρήση της αφήγησης και της μουσικής, επισκεφτήκαμε χώρους παραδοσιακής παρασκευής της τροφής και γνωρίσαμε το φυσικό περιβάλλον με επιτόπιες επισκέψεις. Ταυτόχρονα, μας δόθηκε η δυνατότητα να μοιραστούμε και να μεταδώσουμε τις δικές μας εμπειρίες και γνώσεις, τόσο σε σχέση με την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας μας, όσο και σε σχέση με την εκπαιδευτική πραγματικότητα της Ελλάδας γενικά και του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας ειδικότερα, δημιουργώντας γέφυρες ανταλλαγής και επικοινωνίας».
Προώθηση της πολυπολιτισμικότητας με δυνατότητες προσαρμογής σε διεθνοποιημένα περιβάλλοντα εργασίας και μάθησης
Στη συνέχεια, υπογράμμισαν πως το περιεχόμενο του σεμιναρίου ήρθε σε απόλυτη αντιστοιχία με τους στόχους του σχολείου για διάχυση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Είπαν:
«Το σεμινάριο ανταποκρίθηκε πλήρως στις προσδοκίες του σχολείου, σε σχέση με την πρόταση που είχε καταθέσει και εκτιμούμε ότι έρχεται να εκπληρώσει τους στόχους που τέθηκαν, ανάμεσα στους οποίους οι πιο σημαντικοί είναι η -χρήση καλών πρακτικών και εργαλείων διατήρησης και διάχυσης της πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαιδευτική διαδικασία, ως μέσο προώθησης της διαφορετικότητας και της πολυπολιτισμικότητας στις σημερινές διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες παγκοσμιοποίησης, αλλά και η προσαρμογή σε διεθνοποιημένα περιβάλλοντα εργασίας και μάθησης».
Μαθητές στη Λιθουανία στο επόμενο βήμα υλοποίησης του προγράμματος
Έπειτα, επεσήμαναν: «Ως εκ τούτου, δημιουργήθηκαν ικανές συνθήκες για τη διάχυση των εμπειριών που αποκτήθηκαν στο πλαίσιο του σχολείου και της τοπικής κοινωνίας. Ήδη οι γνώσεις και τα εργαλεία που αποκτήθηκαν βρίσκουν εφαρμογή στους διάφορους γραμματισμούς του σχολείου μας και θα γίνει προσπάθεια να διαχυθούν και στους ωρομίσθιους εκπαιδευτές που αναμένονται να στελεχώσουν το σχολείο το επόμενο διάστημα, ώστε να εξασφαλιστεί η ενεργή εμπλοκή τους».
«Το σχέδιο θα ολοκληρωθεί με μια δεύτερη δράση κινητικότητας, που θα πραγματοποιηθεί στη Λιθουανία την προσεχή εκπαιδευτική χρονιά, αυτή τη φορά με συμμετοχή άλλων εκπαιδευτικών του σχολείου».
Ε. Μουτίδου: «Μέσα από τη βιωματική μάθηση κατάφερα να γνωρίσω πολλά περισσότερα από αυτά που είχα διαβάσει για τη Γουαδελούπη»
Τέλος, οι δύο εκπαιδευτικοί μοιράστηκαν τα σημεία-ορόσημα της επίσκεψης από τη δική τους σκοπιά η καθεμία. Η κα Μουτίδου σημείωσε: «Το σεμινάριο στη Γουαδελούπη ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για μένα από την αρχή. Πρώτα απ’ όλα, τα μαθήματα σ’ αυτό που ονομάζουμε ανοιχτή τάξη: σ’ ένα ευχάριστο περιβάλλον, μέσα στα δέντρα και δίπλα στη θάλασσα. Έπειτα, μια θετική διάθεση απέναντι σ’ αυτό που κάνουν, από όλους τους ανθρώπους που εμπλέκονται στα εργαστήρια και στις βιωματικές δράσεις. Ό,τι είχα διαβάσει για τη Γουαδελούπη, τους ανθρώπους της και τον πολιτισμό τους δεν ήταν τίποτα μπροστά σ’ αυτά που έμαθα βιωματικά κι αυτό ενδυναμώνει την ήδη υπάρχουσα σε μένα πεποίθηση ότι η διαδικασία της μάθησης πρέπει να είναι βιωματική και συμμετοχική, προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική και να εξασφαλίζει τη συνέχειά της. Κι αυτό αποκτά βαρύνουσα σημασία για τους εκπαιδευτικούς, όπως εμείς στο ΣΔΕ, που δουλεύουμε με ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες. Κανείς δεν θέλει να μάθει αν βαριέται. Κάνεις δεν θέλει να συνεχίσει να μαθαίνει, αν δεν συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία. αυτό το σεμινάριο είναι απόδειξη ότι η μάθηση μπορεί και πρέπει να είναι ζωντανή και ευχάριστη. Γύρισα στο σχολείο μου στην Ξάνθη με πιο πολλά εφόδια, με ενδυναμωμένη την πίστη μου σε μια εκπαιδευτική διαδικασία που ενθαρρύνει την ελεύθερη έκφραση, τη συμμετοχή και την εμπειρία»
Α. Μποφιλίου: «Η χρήση της μουσικής με εντυπωσίασε και με γέμισε αισιοδοξία»
«Η συμμετοχή σε τέτοιου είδους σεμινάρια Erasmus+ σε γεμίζει με αισιοδοξία, ιδέες και όρεξη για την καθημερινή διδακτική πράξη. Αυτό μου μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ήταν η χρήση της μουσικής που λείπει παντελώς από τα σχολεία μας, ένα στοιχείο που μπορεί να κάνει πάλι ελκυστικά τα σχολεία!», κατέληξε η κα Μποφίλιου.
Χρύσα Κιατίπη