Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Ψυχαγωγία, μάθηση, δοκιμές κι εκπλήξεις σε ένα εργαστήρι Πειραμάτων

Ψυχαγωγία, μάθηση, δοκιμές κι εκπλήξεις σε ένα εργαστήρι Πειραμάτων

0

Ο εκπαιδευτικός Γιώργος Έψιμος παρουσιάζει το μαγικό κόσμο των… πειραμάτων, με αφορμή το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ξεκινά στο STEM Education Ξάνθης

Μια ευκαιρία γνωριμίας των παιδιών με τις βασικές αρχές της φυσικής με βιωματικό τρόπο, και με κύριο… συστατικό τη χαρά της ανακάλυψης! Πάμε για πειράματα;

 

Δεν είναι μόνο τα χρώματα που ξεπηδούν μέσα από αδιαφανή υγρά, είναι και η έκπληξη στα βλέμματα των παιδιών που βλέπουν να γίνονται… μαγικά μπροστά τους…

Δεν είναι μόνο οι συνδετήρες που επιπλέουν στο νερό, είναι τα επιφωνήματα ικανοποίησης «το κατάφερα, κοίτα με, το κατάφερα!»…

Δεν είναι μόνο τα μπαλόνια που γίνονται… κεμπάπ αν τρυπηθούν χωρίς όμως να σκάσουν, είναι η χαρά του παιδιού όταν περήφανο το δείχνει στα έκπληκτα μάτια των γονιών του.

Αυτός είναι ο μαγικός κόσμος της φυσικής. Αυτός είναι ο κόσμος που μπορούν να ανακαλύψουν τα παιδιά μέσα από απλά και διδακτικά πειράματα που κάνουν κατανοητές όχι μόνο βασικές έννοιες των φυσικών επιστημών, αλλά και τη χαρά που χαρίζει η ανακάλυψη!

Τη φετινή χρονιά ο Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός STEM Education της Ξάνθης, εμπλουτίζει τις δραστηριότητές του και μαζί με τα εξειδικευμένα μαθήματα Ρομποτικής πολλαπλών επιπέδων, προσφέρει στους μαθητές Δημοτικού τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε εργαστήριο πειραμάτων, προκειμένου να κατανοήσουν τον τρόπο που λειτουργεί η φυσική, με βιωματικό αλλά και ψυχαγωγικό τρόπο.

Τα μαθήματα αναλαμβάνει ο εκπαιδευτικός Γιώργος Έψιμος, φυσικός με μεταπτυχιακές σπουδές στη διδακτική των φυσικών επιστημών και μέλος της ομάδας του STEM Education, με βασικό προσανατολισμό τον εμπλουτισμό των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών στις θεματικές του STEM (Επιστήμη-Τεχνολογία-Μηχανική-Μαθηματικά), ανοίγοντας τον δρόμο που οδηγεί στα επαγγέλματα του μέλλοντος. Άλλωστε, ποιος είπε ότι η φυσική, η πληροφορική ή τα μαθηματικά είναι μόνο για… ταλέντα ή «δυνατά μυαλά»;

Ο Γιώργος Έψιμος, με πολυετή εμπειρία στη λειτουργία εργαστηρίων φυσικής και παρουσίασης πειραμάτων σε παιδιά ως «Τάκης Πειραματάκης» μίλησε στο «Ε» για τον τρόπο που λειτουργεί ο εκπαιδευτικός κύκλος και τα οφέλη που αποκομίζουν οι μαθητές από τον κόσμο του εργαστηρίου.

Ο Γιώργος Έψιμος, ή και «Τάκης Πειραματάκης», αναλαμβάνει τη φετινή χρονιά το εργαστήριο πειραμάτων του STEM Education, και όπως λέει ο ίδιος «Δεν υπάρχει πείραμα που δεν πέτυχε, υπάρχει μόνο πείραμα που δεν έγινε!»

«Ε»: Τι περιλαμβάνει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Πάμε για πειράματα»;

Γ.Ε.: Είναι μία οργανωμένη σειρά μαθημάτων φυσικών επιστημών, η οποία όμως βασίζεται ως επί το πλείστον στα πειράματα. Φεύγει από την κλασική δομή που εστιάζει στο θεωρητικό τμήμα και επιλέγει να επικεντρωθεί στο εργαστήριο, στην πράξη. Οι συζητήσεις πάνω στο θεωρητικό κομμάτι της επιστήμης και στις έννοιες που χρησιμοποιεί η Φυσική ακολουθούν, προκύπτουν θα έλεγα, από τις πειραματικές δραστηριότητες (hands-on activities).

 

«Ε»: Τι πειράματα επιλέγονται;

Γ.Ε.: Επιλέγονται αυτά που ικανοποιούν αυτή τη διδακτική διαδρομή αλλά που επιπλέον ικανοποιούν το κριτήριο της απλότητας, ώστε να μπορούν να επαναλαμβάνονται στο σπίτι. Πάντα χρησιμοποιούνται απλά, φθηνά υλικά και πρωτίστως ασφαλή.

Αυτό που θέλουμε είναι ο μαθητής να φεύγει και να συνεχίζει τους πειραματισμούς στο σπίτι.

 

«Ε»: Τι είναι αυτό που ενθουσιάζει τα παιδιά στα πειράματα;

Γ.Ε.: Ο μαθητής θα ενθουσιαστεί με τη ίδια τη διερευνητική διαδικασία. Με την έμφυτη ικανότητα που έχει κάθε παιδί, να εξερευνά και να πειραματίζεται. Αυτό φάνηκε και στα μαθήματα που κάναμε το καλοκαίρι. Οι μαθητές συχνά ξεχνιούνται στο χρόνο και απολαμβάνουν την διαδικασία της εξερεύνησης. Ενθουσιάζονται βέβαια και από το αποτέλεσμα. Όταν εμφανίζονται χρώματα από το πουθενά, όταν κάνουν ένα συνδετήρα να επιπλέει στο νερό, όταν ισορροπούν στη μύτη από ένα ξυλάκι δεκαπέντε διαφορετικά αντικείμενα.

 

«Ε»: Το “Πάμε για πειράματα” αφορά μόνο μαθητές που θέλουν να ακολουθήσουν κάποια κατεύθυνση θετικής επιστήμης στο μέλλον;

Γ.Ε.: Όχι καθόλου. Τα μαθήματα στο εργαστήριο είναι και μαθήματα αυτοπεποίθησης. Μέσα από την προσπάθεια, τις δοκιμές και την όποια επιτυχία κάθε παιδί αντλεί σιγουριά για τον εαυτό του. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το παιδί θα επικεντρωθεί στη φυσική. Είτε το παιδί ασχοληθεί τελικά με τη φυσική, είτε πχ. με το μπαλέτο ή τον αθλητισμό, θα χρειαστεί τη δεξιότητα του να δοκιμάζει, να κάνει λάθη αλλά να συνεχίζει, και θα γνωρίσει την απόλαυση και την αυτοπεποίθηση που χαρίζει κάθε κατάκτηση.

Όποιος ασχοληθεί, κάτι θα καταφέρει. Δεν υπάρχει πείραμα που δεν πέτυχε, υπάρχει μόνο πείραμα που δεν έγινε!

 

«Ε»: Κάθε πότε θα πραγματοποιούνται τα μαθήματα;

Γ.Ε.: Τα μαθήματα θα πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση μία φορά και θα διαρκούν 1,5 ώρα. Απευθύνονται σε ηλικίες 8-12 και ανταποκρίνονται σε όλη την ύλη φυσικών επιστημών του Δημοτικού, η οποία αποτελεί και προπομπό αυτής του Γυμνασίου.

 

STEM Education Ξάνθης: Βιωματική μάθηση τεχνολογίας και επιστήμης με καινοτομία και μεράκι

 

Το STEM Education είναι ένας μη κερδοσκοπικός φορέας, με έδρα την Αθήνα. Το δραστήριο παράρτημα της Ξάνθης ξεκίνησε δυναμικά τη λειτουργία του από το 2019 και πλέον έχει δημιουργήσει μία δημιουργική ομάδα με δράσεις εντός των εγκαταστάσεών του και εκτός σε συνεργασία με φορείς της περιοχής σε όλη την ΑΜΘ και συλλόγους γονέων και κηδεμόνων.

Κεντρική φιλοσοφία αποτελεί η ανάδειξη του βασικού τρόπου μάθησης στις θεματικές του STEM, με προμετωπίδα τη Ρομποτική για κάθε ηλικία.

Όπως εξηγεί στο «Ε» ο επιστημονικός υπεύθυνος του STEM Education Ξάνθης, Νίκος Σαζακλίδης αυτή η βιωματική μάθηση επιτυγχάνεται μέσα από τον τρόπο που ο ίδιος ο φορέας λειτουργεί. Με ευρηματικό τρόπο ο μαθητής μυείται σε διαδρομές επιστήμης και τεχνολογίας, ενώ παράλληλα υπάρχει σύνδεση με το σχολείο για την εμπέδωση και επέκταση της σχολικής ύλης σε πιο πρακτική βάση.

«Από νηπιαγωγείο έως και τους φοιτητές, οι συμμετέχοντες εμπιστεύονται το STEM Education Ξάνθης παρά τις δύσκολες συνθήκες», σημειώνει ο Νίκος Σαζακλίδης, εξηγώντας ότι αυτή η σχέση καλλιεργήθηκε, μέσα από την εξωστρέφεια του STEM Education και της προθυμίας των μελών του να συνεργαστούν με άλλους φορείς για τη διάδοση της Ρομποτικής. «Στο STEM Education η διδασκαλία γίνεται με μεράκι και αγάπη για την επιστήμη», αναφέρει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι κεντρικός στόχος και προστιθέμενη αξία των μαθημάτων είναι να κάνουν τους μαθητές να μην είναι απλά ‘καταναλωτές’, αλλά να δημιουργούν τεχνολογία. Με αυτό τον τρόπο έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μία δυναμική εκπαιδευτική αρτηρία μάθησης, καινοτομίας και επιστήμης.

Ο επιστημονικός υπεύθυνος του Stem Education Ξάνθης, Νίκος Σαζακλίδης, παρουσιάζει τη φιλοσοφία του φορέα. «Με βιωματική μάθηση οι μαθητές, δεν είναι απλά ‘καταναλωτές’, αλλά δημιουργούν τεχνολογία»

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Παράταση κρατικών αγροτικών ενισχύσεων λόγω πολέμου Ουκρανίας προτείνει η Κομισιόν

Κατά την τελευταία σύνοδό του, που πραγματοποιήθηκε στις 21 και 22 Μαρτίου 2024, το Ευρωπα…