Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Αφιερώματα Σαν σήμερα, 9 Ιουλίου 1441, απεβίωσε ο Φλαμανδός ζωγράφος Γιαν βαν Άικ

Σαν σήμερα, 9 Ιουλίου 1441, απεβίωσε ο Φλαμανδός ζωγράφος Γιαν βαν Άικ

1

Lucca Madonna

Μάνα,

πάντα εκεί,

πάντα παντού,

όπου σε ψάχνω είσαι,

στα τρίσβαθα του είναι μου,

στα μαύρα μου σκοτάδια,

στις λαιμητόμους της φυγής

στ’ άστεγα όνειρά μου,

στους εφιάλτες που μοχθούν

να φράξουν τα φτερά μου,

και στις σειρήνες που άδουνε

και τη χαρά μου κλέβουν.

Μάνα, εσύ,

μάνα παντού,

πρώτη ανάσα, μάνα,

στο τελευταίο ανασασμό,

μάνα,

γλυκιά μου,

μάνα…

Αναστασία (Νατάσα) Μακρή


Ο Γιαν βαν Άικ (φλ. Jan van Eyck, ορθή προφορά Γιαν φαν Έικ, 1390 – 9 Ιουλίου 1441) ήταν Φλαμανδός ζωγράφος της εποχής της Αναγέννησης. Είναι γνωστός για τις προσωπογραφίες καθώς και για τις μικρογραφίες του, πολλές από τις οποίες κοσμούν μια πλειάδα ανακτόρων και εκκλησιών της Ευρώπης. Έδρασε κυρίως στην πόλη Μπρυζ του σημερινού Βελγίου και θεωρείται ένας από τους πρωτεργάτες της λεγόμενης Φλαμανδικής ζωγραφικής.  Οι τεχνικές που χρησιμοποίησε και επινόησε επηρέασαν μεγάλο αριθμό μετέπειτα καλλιτεχνών.

Υπήρξε ένας από τους πρώτους ζωγράφους που υπέγραφαν τα έργα τους, αντίθετα με ότι συνηθιζόταν στην εποχή του και χρονολογούσε τις κορνίζες τους. Πίνακας και κορνίζα ήταν αδιαίρετα έργα τέχνης και παρότι η κορνίζα ήταν προϊόν διαφορετικού τεχνίτη, συχνά θεωρούνταν ισότιμης τέχνης ως προς το ζωγραφικό έργο. Η υπογραφή του “ALS IK KAN” (όπως μπορώ) προέρχεται από τη φλαμανδική ρήση “όπως μπορώ”, όχι “όπως θα μπορούσα”, σ’ αυτήν οφείλεται εν πολλοίς η φήμη του, αλλά και η σχετικά αδιαμφισβήτητη ταυτότητα των έργων του, μεταξύ των καλλιτεχνών της λεγόμενης Φλαμανδικής Σχολής.

Τίτλος πίνακα: “Lucca Madonna”. Είναι μια ελαιογραφία ζωγραφισμένη το 1436-37, 65,7 x 49,6 cm.

Δείχνει τη Μαρία καθισμένη σε έναν ξύλινο θρόνο και στεμμένη από ένα κουβούκλιο, που θηλάζει το βρέφος (Χριστό) . Η ξυλουργική του υποδηλώνει ότι ήταν κάποτε το εσωτερικό πάνελ ενός τρίπτυχου, ενώ το μικρό του μέγεθος δείχνει ότι προοριζόταν για ιδιωτική συλλογή.

Είναι ένα από τα πιο πρόσφατα έργα του Jan van Eyck. Η Παναγία έχει αναγνωριστεί ως πορτρέτο της γυναίκας του ζωγράφου, της Μαργαρίθας , της οποίας ο van Eyck έκανε επίσης και κοσμικό πορτρέτο.

Ο πίνακας είναι στη συλλογή του Μουσείου Σταίντελ (Städel), στη Φρανκφούρτη .

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αφιερώματα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Βιβλιοπρόταση του Σαββάτου: «Αίμος – Διαδρομές στα Βαλκάνια» του Θοδωρή Νικολάου

Τι είναι τα Βαλκάνια, όμως ; Φυλές, θρησκείες, εθνότητες, συνήθειες και ήθη παράγουν ένα γ…