Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Αφιερώματα Σαν σήμερα, 3 Ιουλίου 1922, γεννήθηκε ο Ολλανδός ζωγράφος Γκιγιώμ Κορνέλις βαν Μπέβερλοο

Σαν σήμερα, 3 Ιουλίου 1922, γεννήθηκε ο Ολλανδός ζωγράφος Γκιγιώμ Κορνέλις βαν Μπέβερλοο

1

Σύνθεση με φιγούρες

Προχωρώ κι ορίζω.

Γνωρίζω.

Το μέλλον καθορίζω.

Με σκέψη;

Με επίγνωση;

Μ’ αποδοχή;

Με ρήξη;

Μ’ απόγνωση,

εγκαρτέρηση,

οργή;

Μ’ αναμέτρηση,

χειραγώγηση

ή ίσως άφεση;

Ποιος κυβερνά το όνειρο;

Ποιος πλέκει την ελπίδα;

Ποιος την αγάπη γεύεται

και ποιος την ευνουχίζει;

Ποιος στη φιλία χαίρεται

και ποιος τη βαυκαλίζει;

Φιγούρες πάνε κι έρχονται.

Ποια αξίζει για να μείνει;

Αναστασία (Νατάσα) Μακρή


Ο Γκιγιώμ Κορνέλις βαν Μπέβερλοο ( 3 Ιουλίου 1922 – 5 Σεπτεμβρίου 2010), γνωστός με το ψευδώνυμο Κορνέιγ, ήταν Ολλανδός ζωγράφος και χαράκτης, που γεννήθηκε στη Λιέγη του Βελγίου στις 3 Ιουλίου 1922.

Ο Κορνέιγ σπούδασε ζωγραφική στην Ακαδημία Τέχνης του Άμστερνταμ. Είναι ένας από τους συνιδρυτές του πρωτοποριακού κινήματος Κόμπρα (COBRA), που αναπτύχθηκε από μια ομάδα εξπρεσιονιστών ζωγράφων.

Ο Κορνέιγ επηρεάστηκε σημαντικά από την πρωτόγονη αφρικανική τέχνη. Ένα μεγάλο μέρος της θεματικής των έργων του είναι γυμνές γυναικείες φιγούρες μαζί με γάτες ή πτηνά.

Το Corneille έχει συνδεθεί με την ιδέα του Klee να βρει έναν μόνο τύπο που να περιλαμβάνει τον άνθρωπο, το θηρίο, τα φυτά, τη γη, τη φωτιά, το νερό και τον αέρα. Τα έργα του περιλαμβάνουν ορισμένες επαναλαμβανόμενες εξωτικές συμβολικές μορφές από τα ταξίδια του στο εξωτερικό.

Για τον Κορνέιγ το σώμα της γυναίκας είναι πηγή μυστηρίου και επιθυμίας και ανέπτυξε ένα πυκνό οπτικό λεξιλόγιο εικονιδίων και συμβόλων που αντικατοπτρίζει τις πολλές έννοιες που η γυναίκα περιείχε γι’ αυτόν.

Ως συνιδρυτής της φημισμένης πειραματικής ομάδας καλλιτεχνών CoBrA – ένα από τα σημαντικά ευρωπαϊκά κινήματα τέχνης του 20ου αιώνα, η Κορνέιλ έγινε ο κορυφαίος αφηρημένος εξπρεσιονιστής ζωγράφος.

Η COBRA (αλλιώς CoBrA ή Cobra) είναι γνωστή διεθνής καλλιτεχνική ομάδα που δημιουργήθηκε στο Παρίσι το Νοέμβριο του 1948 και υπήρξε ενεργή μέχρι το 1951. Ιδρυτές και κύριοι εκπρόσωποί της ήταν ο Άσγκερ Γιόρν, ο Κριστιάν Ντοτρεμόν και ο Κόνσταντ. Το όνομα της ομάδας προέκυψε από τα αρχικά γράμματα των πόλεων καταγωγής των ιδρυτών της: Κοπεγχάγη, Βρυξέλλες και Άμστερνταμ. Προήλθε από το υπερρεαλιστικό κίνημα.

Επηρεασμένη από τις μαρξιστικές ιδέες, αναζήτησε μέσα από πειραματικές μεθόδους νέες διαδρομές καλλιτεχνικής έκφρασης, προς μια νέα «λαϊκή τέχνη», δίνοντας έμφαση στον αυθορμητισμό και εμπνεόμενη από την παιδική ζωγραφική ή πρωτόγονες μορφές τέχνης. Αν και βραχύβια ως ομάδα, τα μέλη της ολοκλήρωσαν αρκετές εκθέσεις, άλλα συλλογικά εγχειρήματα, καθώς και δημοσιεύσεις. Το Νοέμβριο του 1949 μετονομάστηκε σε Διεθνής των Πειραματικών Καλλιτεχνών  λόγω του διεθνή χαρακτήρα που αποκτούσε, με συμμετοχή καλλιτεχνών διαφόρων εθνικοτήτων. Παρά την ποικιλομορφία της ομάδας, αναπτύχθηκε τελικά στους κόλπους της ένα αναγνωρίσιμο ύφος, όπως χαρακτηριστικά αποτυπώθηκε και διαμορφώθηκε μέσα από το έργο των Γιορν, Αλετσίνσκι και Άπελ.

Τίτλος πίνακα: “Composición con figuras“, 1971 “Σύνθεση με φιγούρες”

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αφιερώματα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Βιβλιοπρόταση του Σαββάτου: «Αίμος – Διαδρομές στα Βαλκάνια» του Θοδωρή Νικολάου

Τι είναι τα Βαλκάνια, όμως ; Φυλές, θρησκείες, εθνότητες, συνήθειες και ήθη παράγουν ένα γ…