Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Αγροτικά Η ανακοίνωση του ΥΠΑΑΤ για την κατασκευή του αρδευτικού Ξάνθης μέσω ΣΔΙΤ

Η ανακοίνωση του ΥΠΑΑΤ για την κατασκευή του αρδευτικού Ξάνθης μέσω ΣΔΙΤ

0

Θα αρδεύει 56.000 στρέμματα Αγροτικής γης. Με το έργο δεν θα αντλούνται υπόγεια ύδατα από τις περίπου 10.000 γεωτρήσεις

Αρχές του χειμώνα αναμένεται η έγκριση για το έργο ΣΔΙΤ. Το κόστος του έργου θα προσδιοριστεί όταν εγκριθεί από την υπουργική μελέτη

Την κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ ενός από τα μεγαλύτερα αρδευτικά έργα της χώρας ανακοίνωσε από τη γέφυρα του Νέστου στους Τοξότες, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σπήλιος Λιβανός. Θα αρδεύει 56.000 στρέμματα Αγροτικής γης.

Στην ανακοίνωσή του, το ΥΠΑΑΤ αναφέρει: το έργο θα αλλάξει τη μορφή στην πεδιάδα της Ξάνθης

1. Μειώνει το κόστος παραγωγής και δίνει τη δυνατότητα για καλλιέργεια νέων προϊόντων

2. Προστατεύει το περιβάλλον καθώς δεν θα αντλούνται υπόγεια ύδατα από τις περίπου 10.000 γεωτρήσεις

3. Στηρίζει την Αγροτική παραγωγή και το σύνολο της οικονομίας

4. Κρατά τον αγροτικό πληθυσμό στην περιφέρεια

Το έργο στους Τοξότες είναι το μεγαλύτερο μιας σειράς αρδευτικών έργων ύψους 1 δισ. ευρώ που θα γίνουν μέσω ΣΔΙΤ και θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ο κ. Λιβανός ανακοίνωσε το έργο έχοντας στο πλευρό του εκτός από τον υφυπουργό κ. Γιάννη Οικονόμου και τους ΓΓ Χριστιάνα Καλογήρου και Δημήτρη Παπαγιαννίδη, τον περιφερειάρχη κ. Χρ. Μέτιο, τον βουλευτή Ξάνθης της ΝΔ κ. Σπύρο Τσιλιγγίρη και τον Δήμαρχο Τοπείρου κ. Θωμά Μίχογλου.

Σε δηλώσεις του, ο ΥΠΑΑΤ απέδωσε εύσημα σε όλους όσους έχουν αγωνιστεί μέχρι σήμερα για την υλοποίηση του εξαιρετικά σημαντικού αυτού αρδευτικού έργου.

Ο ΥΠΑΑΤ κ. Σπήλιος Λιβανός τόνισε :

«Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας, με τον υφυπουργό Γιάννη Οικονόμου στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η εντολή του Πρωθυπουργού ήταν σαφής : Να απεγκλωβιστεί το συντομότερο δυνατό το έργο αυτό από προβλήματα και να ολοκληρωθεί μέσα στη διάρκεια της δικής μας θητείας. Θέλω να τονίσω ότι όπως και οι προκάτοχοί μας, ο Μάκης Βορίδης και ο Κώστας Σκρέκας, είμαστε σε συνεχή συνεργασία με τον περιφερειάρχη κ. Μέτιο, με τον δήμαρχο ο οποίος ουσιαστικά είναι και ο οικοδεσπότης μας εδώ σήμερα και βεβαίως με τον Σπύρο τον Τσιλιγγίρη που έρχεται και ξανά έρχεται για να συνεργαστούμε για να μπορέσουμε να τρέξουμε πιο γρήγορα το σημαντικό αυτό έργο.

Θα μου επιτρέψετε να μνημονεύσω και τον προκάτοχο του κ. Μέτιου, τον Γιώργο Παυλίδη που επίσης οραματίστηκε και μόχθησε για να φτάσουμε ως εδώ, όπως επίσης και τον καλό φίλο, πρώην συνάδελφο στη Βουλή και προκάτοχό μου στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων τον Αλέξη τον Κοντό ο οποίος συνέβαλε τα μέγιστα και εκείνος για να φτάσουμε σήμερα μέχρι εδώ.

Ουσιαστικά ολοκληρώθηκε το πρώτο τμήμα της διαδρομής, δηλαδή δουλέψαμε στο υπουργείο προκηρύχθηκε να διαγωνισμός για έναν σύμβουλο οποίος έφτιαξε την πρώτη οικονομική τεχνική μελέτη, η οποία ολοκληρώθηκε και με την καθοδήγηση των υπηρεσιών του υπουργείου μας – με την ευκαιρία θέλω να ευχαριστήσω βεβαίως και αυτούς διότι χωρίς τους υπαλλήλους του υπουργείου τίποτα δεν προχωράει – έχει αποσταλεί στην γενική Γραμματεία ΑΣΔΥ, προκειμένου η Διυπουργική Επιτροπή για τα έργα αυτά, να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο.

Το τρίτο επίπεδο είναι η δημοπράτηση του έργου και το επόμενο είναι το ξεκίνημα και η υλοποίησή του.

Εύχομαι σ’ αυτό το επόμενο στάδιο να γίνει γρήγορα και θα γίνει, καθώς όπως ήδη είπα, ο πρωθυπουργός έχει θέσει ως προτεραιότητα την ολοκλήρωσή του για την ανάπτυξη της περιοχής.

Αυτή τη στιγμή, από τα νερά του ποταμού που έρχονται στη χώρα μας, το 50% καταλήγει στη θάλασσα, με συνέπεια να έχουμε σημαντική απώλεια υδάτινων πόρων. Ένα άλλο κομμάτι του ποταμού, υδροδοτεί περίπου 25 – 30.000 καλλιεργήσιμα στρέμματα στην περιοχή της Καβάλας.

Εδώ, θα δημιουργηθεί το καινούργιο σύγχρονο αρδευτικό σύστημα μέσα από αυτό το έργο το οποίο θα αρδεύσει περίπου 56.000 στρέμματα καλλιεργήσιμης γης.

Με την ολοκλήρωση του έργου θα ωφεληθούν ιδιαίτερα οι αγρότες μας, οι οποίοι θα έχουν χαμηλότερο κόστος παραγωγής αλλά και τη δυνατότητα να παραγάγουν μεγαλύτερη και καλύτερη ποιότητα προϊόντων. Κερδισμένο, όμως, θα είναι και το περιβάλλον γιατί θα σταματήσουμε να δημιουργούμε προβλήματα στον υδροφόρο ορίζοντα με τις συνεχείς άντλησης υπογείων υδάτων μέσα από τις γεωτρήσεις. Και βεβαίως, θα ωφεληθεί η οικονομία της περιοχής αλλά και η εθνική μας οικονομία από το σύνολο της ανάπτυξης που θα προέλθει.

Άρα, πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο, το οποίο εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της μεγάλης προσπάθειας που κάνουμε – και που όμοια της δεν έχει δει η χώρα τα τελευταία 50 χρόνια.

Τα προηγούμενα χρόνια, δημιουργήθηκαν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι. Η δική μας φιλοδοξία, με τη βοήθεια του 1 δις ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι θα υλοποιήσουμε έργα που θα συμβάλουν δραστικά στην ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα».

Ο αρμόδιος για το έργο υφυπουργός ΥΠΑΑΤ κ. Γιάννης Οικονόμου, δήλωσε, μεταξύ άλλων :

«Oι παρεμβάσεις αυτές είναι κορυφαία προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Το νερό είναι ο πιο πολύτιμος φυσικός πόρος για τη γεωργία και η σημασία του έχει πολλές διαστάσεις, όπως το κόστος παραγωγής, η ποιότητα των προϊόντων, η αξία των χωραφιών και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Στο Υπουργείο σε συνεργασία με το Γενικό Γραμματέα κ Παπαγιαννιδη, την κυρία Καλογήρου και όλους τους εμπλεκόμενους εκπονούμε ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο για να ξεκολλήσουμε επενδύσεις που για διάφορους λόγους «λιμνάνζουν» και δεν έχουν την εξέλιξη που προσδοκούμε σε αρδευτικά, αλλά και να δημιουργήσουμε μια νέα γενιά μικρών, μεσαίων και μεγάλων έργων.

Από τις προτεραιότητές μας δεν θα μπορούσε να λείπει η Θράκη και το συγκεκριμένο έργο, το οποίο ευρίσκετο σε πολύ υψηλό βαθμό ωριμότητας. Ένα πολύ μεγάλο έργο δεν ανήκει μόνο στους ανθρώπους που τα σχεδιάζουν και αναλαμβάνουν να το προχωρήσουν τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Είναι μια συλλογική προσπάθεια. Άλλος το συλλαμβάνει ως σχέδιο, άλλος κάνει τις μελέτες, άλλος δεσμεύει τα χρήματα και άλλος το επεκτείνει, αξιοποιώντας τα χρηματοδοτικά εργαλεία που είναι διαθέσιμα. Σε αυτή τη φάση έχουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία για να προχωρήσουμε μια κατάσταση που είχε φτάσει σε ένα ορισμένο σημείο.

Το έργο αυτό είναι ένα από τα τρία πρώτα ΣΔΙΤ που έχουμε καταθέσει, νομίζω ότι αρχές του χειμώνα θα πάρει την έγκριση, ακολουθούν διάφορα στάδια ωρίμασης. Εμείς από τη δική μας πλευρά, θα κάνουμε ό,τι απαιτείται για να προχωράει γρήγορα γιατί πιστεύουμε ότι είναι μια σπουδαία παρακαταθήκη για τον πρωτογενή τομέα στη χώρα μας.

Όλοι γνωρίζουν πόσο σημαντικό είναι να ποτίζει φθηνότερα κάποιος, πόσο σημαντικό είναι από 80-90 ευρώ το στρέμμα το κόστος να πέσει στα 20-25 ευρώ. Προσφέρονται δυνατότητες ως προς την ταχύτητα, την ποιότητα, την αύξηση της καλλιεργήσιμης γης. (…) Το κόστος του έργου θα προσδιοριστεί όταν εγκριθεί από την υπουργική μελέτη, θα γίνει με ΣΔΙΤ. Δεν θα υπάρχει συμμετοχή των αγροτών στο κόστος κατασκευής του έργου, αυτό θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και το Ελληνικό Δημόσιο».

Η Γ.Γ. του ΥΠΑΤΤ κ. Χριστιάνα Καλογήρου, δήλωσε μεταξύ άλλων :

«Tο έργο στους Τοξότες θα συμβάλλει και στην αντιμετώπιση του δημογραφικού που αντιμετωπίζει η περιοχή, καθώς όταν υπάρχει νερό υπάρχει μειωμένο κόστος παραγωγής και οι αγρότες μένουν στην γη τους».

Ο ΓΓ Ενωσιακών Πόρων κ. Δημήτρης Παπαγιαννίδης, δήλωσε μεταξύ άλλων :

«Το έργο καθυστέρησε λόγω της λανθασμένης αντίληψης που είχαν κάποιοι μη αγρότες οι οποίοι προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας με το σκεπτικό ότι δήθεν θα επηρεαστεί το δέλτα του Νέστου. Το ΣτΕ, με την απόρριψη της προσφυγής δημιούργησε νομολογία και για άλλα έργα. Από το 1,5 δις κυβικά μέτρα που κατεβαίνουν στο Νέστο, μόνο 200 εκατ. κυβικά μέτρα θα χρησιμοποιηθούν για την άρδευση των 56.000 στρεμμάτων της περιοχής. Λόγω του αρδευτικού δικτύου που θα αναπτυχθεί στην πράξη θα καταργηθούν περίπου 10.000 γεωτρήσεις, που σήμερα επηρεάζουν τον υδροφόρο ορίζοντα με ορατό τον κίνδυνο- αν συνεχίσουν να λειτουργούν- υφαλμήρισης των εδαφών της περιοχής και επηρεασμού της Βιστονίδας».

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αγροτικά
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Η «μάχη» για τα ψάρια στο Θρακικό Πέλαγος

Ολοκληρώθηκε η…απόβαση των τουρκικών γρι – γρι που σάρωναν όλο τον χειμώνα τα αφρόψαρα Ο μ…