Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Αφιερώματα Χελιδόνι της αγάπης (Hirondelle amour )

Χελιδόνι της αγάπης (Hirondelle amour )

0

Προπομπός της άνοιξης,

ευφορίας κάλλος,

ευδαιμονία στην καρδιά

ανθοσκορπεί η πλάση.

Αναγεννάται ο λογισμός

διώχνει τις μαύρες σκέψεις,

κατάφωρα τα χρώματα

η θλίψη δε χωράει.

Ατέλειωτη είναι η χαρά

άφατη ευστοργία.

 

Χελιδόνι της άνοιξης,

αγάπη εμφωλεύει.

Φυλλοφόρα λούλουδα

αρώματα ευωδιάζουν,

καθένα με τη χάρη του,

που την ψυχή ευφραίνουν.

Άνθρωποι κίτρινοι, λευκοί,

έγχρωμοι, τι κι αν είναι;

Αρκεί στο βλέμμα ρατσισμός

να μην μπορεί να εισέλθει…

Αναστασία Νατάσα Μακρή


Σαν σήμερα, 20/4/1893, γεννήθηκε ο  Χουάν Μιρό, Ισπανός (Καταλανός) ζωγράφος και γλύπτης, (στα καταλανικά αποδίδεται Zουάν ή Zοάν Μιρό) στη Βαρκελώνη και απεβίωσε στην Πάλμα (Μαγιόρκα), 25 Δεκεμβρίου 1983. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους υπερρεαλιστές καλλιτέχνες του 20ού αιώνα.

Το 1975 δημιουργήθηκε το Ίδρυμα Ζουάν Μιρό στο Κέντρο Σπουδών Σύγχρονης Τέχνης στη Βαρκελώνη. Ο ίδιος ο Μιρό δώρισε στο ίδρυμα περίπου 5000 σχέδιά του.

Ο υπερρεαλισμός ή  σουρρεαλισμός, από τις γαλλικές λέξεις sur (επάνω, επί) και réalisme (ρεαλισμός, πραγματικότητα), στα ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί ως «πάνω ή πέρα από την πραγματικότητα», ήταν ένα κίνημα που αναπτύχθηκε κυρίως στο χώρο της λογοτεχνίας αλλά εξελίχθηκε σε ένα ευρύτερο καλλιτεχνικό και πολιτικό ρεύμα. Άνθισε στη Γαλλία  αρχές του 20ου αι., κατά την περίοδο μεταξύ του Α’ και Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Σαν επαναστατικό κίνημα, ο υπερρεαλισμός, επιδίωξε πολλές ριζοσπαστικές αλλαγές στο χώρο της τέχνης και της σκέψης.

Τα μέλη του αντέδρασαν  στη βαθιά κρίση του Δυτικού πολιτισμού, προτείνοντας μία ευρύτερη αναθεώρηση των αξιών, σε κάθε πτυχή της ανθρώπινης ζωής, στηριζόμενοι στις ψυχαναλυτικές θεωρίες του Φρόυντ και στα πολιτικά ιδεώδη του Μαρξισμού. Προέβαλαν τον «αυτοματισμό», επιδιώκοντας τη διερεύνηση του ασυνειδήτου, την απελευθέρωση της φαντασίας «με την απουσία κάθε ελέγχου από τη λογική» και διακηρύττοντας τον απόλυτο μη κομφορμισμό.

Τίτλος πίνακα: “Χελιδόνι της αγάπης” – “Hirondelle amour” 1933-34, Περίοδος: Υπερρεαλισμός

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αφιερώματα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Βιβλιοπρόταση του Σαββάτου: «Αίμος – Διαδρομές στα Βαλκάνια» του Θοδωρή Νικολάου

Τι είναι τα Βαλκάνια, όμως ; Φυλές, θρησκείες, εθνότητες, συνήθειες και ήθη παράγουν ένα γ…