Κίνηση στα κρεοπωλεία της Ξάνθης– Η καραντίνα… καραντίνα αλλά και η τσικνοπέμπτη
θέλει την τσίκνα της έστω και στο μπαλκόνι
Επί ποδός η Αστυνομία – Απαγορεύεται δια προστίμου ο συγχρωτισμός και τα γλέντια.
Με …τζάρο η Τσικνοπέμπτη στα Άβδηρα προ κορωνοϊού
Διαφορετική θα είναι φέτος η Τσικνοπέμπτη αφού ο κορωνοϊός επιμένει να παραμένει και
μαζί του και τα συνηθισμένα μέτρα που μπορεί για την Ξάνθη που ανήκει προς το παρόν
στις «καθαρές» περιοχές να μην είναι το καθολικό lockdown του περσινού Μαρτίου
ωστόσο οι απαγορεύσεις μετακίνησης και συνωστισμού ισχύουν, γεγονός που σημαίνει ότι
η φετινή Τσινοπέμπτη θα γιορταστεί στα μπαλκόνια ή σε αυλές σε πολύ οικογενειακό
κύκλο.
Κίνηση στα κρεοπωλεία – Η καραντίνα… καραντίνα αλλά και η τσικνοπέμπτη θέλει της
τσίκνα της έστω και στο μπαλκόνι
Αυτό όμως δεν φαίνεται να πτοεί τους Ξανθιώτες που από χθες το πρωί έκαναν ουρές στα
κρεοπωλεία της γειτονιά τους αλλά και τη Δημοτικής αγοράς και των μάρκετ για να
προμηθευτούν τα απαραίτητα κοψίδια για να τηρήσουν το έθιμο καθόσον, το μάθαμε
πλέον, ότι και η καραντίνα θέλει την καλοπέρασή της και η Τσικνοπέμπτη την τσίκνα της!
Επί ποδός η Αστυνομία – Απαγορεύεται δια προστίμου ο συγχρωτισμός και τα γλέντια
Προσοχή και υπομονή συστήνει ο αστυνομικός Διευθυντής Ξάνθης κ. Πασχάλης Γιώρης
επισημαίνοντας : «Δε θα τηρηθεί φέτος το έθιμο. Τα περιοριστικά μέτρα ισχύουν κανονικά
και για την Τσικνοπέμπτη. Ο κόσμος πρέπει να δείξει ιδιαίτερη προσοχή… να βγαίνει να
περπατήσει στη φύση, αλλά μακριά από συνωστισμό και κοινωνικές εκδηλώσεις. Να μη το
χαλάσουμε τώρα» και προειδοποιεί: «θα υπάρχουν εντατικοί αστυνομικοί έλεγχοι».
Μιλώντας δε για την γενική εικόνα της πανδημίας: « Δυστυχώς η περιοχή μας γνώρισε
νωρίς την έξαρση της πανδημίας, ωστόσο αυτό αποτέλεσε ευκαιρία για να εμπεδωθούν τα
μέτρα από τον κόσμο. Σε γενικές γραμμές υπάρχει ικανοποιητικό επίπεδο συμμόρφωσης.
Είναι φυσιολογικό ότι επήλθε κούραση για όλους, ωστόσο πρέπει να κάνουμε λίγη
υπομονή ακόμη».
Ανακοίνωση της Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης
“Ενημερώνουμε τους πολίτες ότι σήμερα Πέμπτη (4-3-2021), στην περιφέρεια
Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης θα ληφθούν αυξημένα αστυνομικά μέτρα και
θα πραγματοποιούνται συνεχείς και εντατικοί έλεγχοι για την εφαρμογή των
αποφάσεων για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού.
Παρακαλούμε τους πολίτες να τηρήσουν τα υγειονομικά μέτρα, δείχνοντας
υπεύθυνη στάση στην προστασία της δημόσιας υγείας”.
Τσικνοπέμπτη: Τι γιορτάζουμε, γιατί τσικνίζουμε
Η Τσικνοπέμπτη είναι η πιο ξεχωριστή ημέρα της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου (που
είναι γνωστή και ως «Κρεατινή»), κατά την οποία, σύμφωνα με το έθιμο, στα σπίτια ψήνουν
κρέας στη σχάρα, γεμίζοντας τον αέρα με τη μυρωδιά της «τσίκνας».
Η προέλευση αυτού του παράξενου εθίμου χάνεται στα βάθη του χρόνου, ωστόσο φαίνεται
να συνδέεται με τις βακχικές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων, που θεωρούσαν
το φαγοπότι και το γλέντι ιεροτελεστία για την καλή ευφορία της γης την άνοιξη.
Επίσης η Τσικνοπέμπτη αποτελεί, ουσιαστικά, την απαρχή των εκδηλώσεων για την
Αποκριά, αφού την επόμενη εβδομάδα ακολουθούν το Καρναβάλι και η Καθαρά Δευτέρα.
Η ημέρα της Πέμπτης επιλέχθηκε, σύμφωνα με την ορθόδοξη παράδοση, διότι η Τετάρτη
και η Παρασκευή είναι σημαντικές ημέρες νηστείας.
Με …τζάρο η Τσικνοπέμπτη στα Άβδηρα προ κορωνοϊού
Στα Άβδηρα κάθε χρόνο εκτός από φέτος αναβιώνει το έθιμο του τζάρου από τον
Πολιτιστικό και Χορευτικό Σύλλογο Αβδηριτών. Πολύ παλαιότερα οι φωτιές , οι τζάροι,
ανάβονταν τρεις φορές στην περίοδο του καρναβαλιού και κάθε Πέμπτη ήταν
Τσικνοπέμπτη και κάθε μαχαλάς είχε και τζάρο…
Πρόκειται για ένα πανάρχαιο έθιμο καθώς το άναμμα και πήδημα της φωτιάς
όπως υποστηρίζει η Λαογραφία, στηρίζεται στη μαγική δύναμη της φωτιάς κι έχει σχέση με
τη μετάβαση από τη χειμωνιάτικη στην ανοιξιάτικη περίοδο. Η φωτιά, όπως πίστευαν
παλιά, έδιωχνε τα κακά πνεύματα και γινόταν ένα είδος καθαρμού , για τη νέα παραγωγική
περίοδο, γιατί οι αποκριές συμπίπτουν με το τέλος του χειμώνα και την αρχή της άνοιξης,
όπου η φύση αναζωογονείται και ανασταίνεται.
Ακόμα και το πήδημα της φωτιάς από τους συγκεντρωμένους είχε συμβολικό χαρακτήρα.
Οι αρχαίοι πίστευαν ότι όλα τα κακά και δυσάρεστα, ( τα κακούσουρα , κατά τους
σύγχρονους Αβδηρίτες ) καθώς περνούν μέσα από τη φωτιά, εξαφανίζονται και δίνουν τη
θέση τους σε άλλα ευχάριστα γεγονότα.