Έσπευσαν οι ξανθιώτες για να πάρουν τις παραγγελίες τους – «Άνθρακες ο θησαυρός»
για κάποιους οι προσφορές των e – shops
Καταγγελίες στον Συνήγορο του Καταναλωτή
Οι Ξανθιώτες γιόρτασαν θεαματικά την χθεσινή Black Friday μόνο που λόγω του Lockdown
στα εμπορικά καταστήματα ψώνισαν ηλεκτρονικά από τις προσφορές των e –shops.
Μάλιστα οι προσφορές έχουν ξεκινήσει από την αρχή της εβδομάδας και ουσιαστικά η
τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου άτυπα λειτουργεί ως Black week.
«Χρυσές» δουλειές έκαναν οι courier αυτές τις μέρες
Χρυσές δουλειές έκαναν όλη αυτή την εβδομάδα οι ταχυμεταφορές, όπου και
σχηματίζονταν ουρές από πολίτες που έσπευδαν να πάρουν τις παραγγελίες τους. Προ
κορονοϊού βλέπαμε ουρές σε καταστήματα τώρα σε εταιρείες ταχυμεταφορών!
Άνθρακες ο θησαυρός για κάποιους
Ωστόσο υπάρχει μεγάλη αναστάτωση στους καταναλωτές, μετά από καταγγελίες που έχουν
γίνει, για τιμές ασανσέρ αλλά και για ψευδή διαθεσιμότητα των προϊόντων. Ειδικά σε
εταιρείες ηλεκτρονικών ειδών μπορεί κανείς να δει μέσα από τις σελίδες τους στα social
media, σοβαρότατες καταγγελίες καταναλωτών για τιμές σε είδη που ενώ πριν το lockdown
είχαν μπει, εμφανίζονται λίγες μέρες μετά ακόμα και με 50% αύξηση τιμής.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή επιβεβαίωσε ότι έχουν γίνει πάρα πολλές καταγγελίες και
για πολύ μεγάλα καταστήματα με ηλεκτρονικά είδη, αλλά και για πολλά e-shops που δεν
είναι τόσο γνωστά.
Οι καταγγελίες αφορούν κυρίως την διαθεσιμότητα του προϊόντος. Για παράδειγμα, πολλά
καταστήματα δηλώνουν ότι τα προϊόντα τους βρίσκονται σε διαθεσιμότητα και ότι είναι
ετοιμοπαράδοτα σε 1 έως 3 εργάσιμες ημέρες, ενώ στην πραγματικότητα έχουν εξαντληθεί.
Ο καταναλωτής δεν ενημερώνεται άμεσα για την διαθεσιμότητα του προϊόντος που έχει
παραγγείλει, με αποτέλεσμα να περιμένει να παραλάβει ακόμα και 1 μήνα, ενώ όταν
ολοκλήρωσε την παραγγελία το κατάστημα του υποσχόταν ότι θα την λάβει σε 3 εργάσιμες.
Εκεί δημιουργείται μεγάλο πρόβλημα, καθώς ο καταναλωτής μπορεί να έχασε την
προσφορά από κάποιο άλλο κατάστημα που όντως να το είχε άμεσα διαθέσιμο.
Η κατάληξη συνήθως είναι, ότι ο καταναλωτής ακυρώνει την παραγγελία του για να του
γίνει επιστροφή χρημάτων και έτσι χάνει την προσφορά, ή καταλήγει να παραλαμβάνει
μετά από αρκετό καιρό μένοντας δυσαρεστημένος.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή επισημαίνει ότι πολλές φορές έχει τύχει να μην παραλάβει
κάποιος ποτέ την παραγγελία του για αυτό και οι ηλεκτρονικές αγορές θέλουν προσοχή.
Αναλυτικά τι επισημαίνει η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» για τις
ηλεκτρονικές αγορές
• Η διαφημιστική προβολή ενός προμηθευτή από το Διαδίκτυο ή και από μέσο κοινωνικής
δικτύωσης ΔΕΝ αποτελεί εχέγγυο για την αξιοπιστία ή και την ίδια την ύπαρξη της
επιχείρησης. Αρκετά εμφανιζόμενα στο Διαδίκτυο ως ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops)
δεν είναι στην πραγματικότητα νόμιμες επιχειρήσεις, οι δε φερόμενες ως εμπορικές –
διαφημιστικές σελίδες σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν ανταποκρίνονται πάντοτε σε
πραγματικά φυσικά ή ηλεκτρονικά καταστήματα.
• Μια νόμιμη επιχείρηση πρέπει να διαθέτει επωνυμία, έδρα, λοιπά στοιχεία
νομικού/φυσικού προσώπου, νόμιμο εκπρόσωπο, τηλέφωνο ή ταχυδρομική – φυσική
διεύθυνση επικοινωνίας.
• Επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω πληροφορίες των προμηθευτών είναι εμφανείς στις
επίσημες ιστοσελίδες και τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) των νομίμων
επιχειρήσεων. Η παρουσία των πληροφοριών αυτών αποτελεί δείγμα αξιοπιστίας, η δε
απουσία τους θα πρέπει να γεννά υποψίες στον καταναλωτή.
• Η ύπαρξη μόνο μιας ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και ενός κινητού τηλεφώνου σε
ιστοσελίδα ή σελίδα μέσου κοινωνικής δικτύωσης, που εμφανίζεται ως e-shop, δεν αρκεί.
Αντίθετα, θα πρέπει να λειτουργεί αποτρεπτικά για τον καταναλωτή, προς τον οποίο
συστήνεται, σε τέτοια περίπτωση, να μην προβαίνει σε συναλλαγές.