Πρόγραμμα ενίσχυσης της επικοινωνίας των παιδιών με νοητική υστέρηση, που εφαρμόζεται με θετικά αποτελέσματα από το ΑΠΘ, θα ξεκινήσει με το νέο σχολικό έτος στην Ξάνθη
Η εφαρμογή του προγράμματος αποφασίστηκε στο πλαίσιο ημερίδας με θέμα: «Ανάπτυξη δεξιοτήτων για τη διαχείριση των σεξουαλικών αναγκών σε εφήβους και νέους με νοητική ανεπάρκεια»
Η δυνατότητα να πραγματοποιηθεί μια μεγάλη και ουσιαστική συζήτηση, αλλά και να παρουσιαστούν προτάσεις και λύσεις δόθηκε, στην εκδήλωση που διοργάνωσαν την προηγούμενη εβδομάδα το ΕΕΕΕΚ Γενισέας με το σύλλογο «Οι φίλοι του Ψυχολογικού Κέντρου Ξάνθης» στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης με θέμα: «Ανάπτυξη δεξιοτήτων για τη διαχείριση των σεξουαλικών αναγκών σε εφήβους και νέους με νοητική ανεπάρκεια».
Βασικός στόχος την ημερίδας ήταν η ευαισθητοποίηση, η πληροφόρηση και η εκπαίδευση όσων ζουν ή και εργάζονται με ΑμεΑ (οικογένεια, φίλοι, ειδ. παιδαγωγοί, ψυχολόγοι, ψυχίατροι, κοινωνικοί λειτουργοί, κοινωνιολόγοι, στελέχη της εκπαίδευσης, νοσηλευτές, φοιτητές κτλ ) μέσω των προσκεκλημένων ομιλητών κ. Μπάρμπα Γεώργιο, επίκουρου καθηγητή ειδικής εκπαίδευσης Α.Π.Θ και του κ. Σιδερά Δημητρίου, ψυχολόγου ΤΕΠΑΕ του Α.Π.Θ. Η εκδήλωση διοργανώθηκε ως συνέχεια σε ημερίδα με αντίστοιχο θέμα που είχε πραγματοποιήσει τρία χρόνια πριν το ΕΕΕΕΚ Γενισέας.
Όπως επισημάνθηκε στο πλαίσιο της ημερίδας, κατά την ανάπτυξη του ατόμου, η βιολογική ωρίμανση συμβαίνει σε όλα τα άτομα. Εφόσον βιολογικά η ωρίμανση είναι ίδια, οι σεξουαλικές ανάγκες των ατόμων με ειδικές ανάγκες αποτελούν κομμάτι της ανάπτυξής τους όπως όλων των ανθρώπων. Ο προβληματισμός βρίσκεται στο πώς εκδηλώνεται και ικανοποιείται η ενστικτώδης αυτή ανάγκη και ποιες δεξιότητες θα μπορούσαν να αναπτυχθούν για τη διαχείρισή τους. Το κοινό που αποτελούνταν από γονείς με τα παιδιά τους, αλλά και από εκπαιδευτικούς παρακολούθησε με αμείωτο ενδιαφέρον τις εισηγήσεις ομιλητών, ενώ δόθηκε και ο χρόνος να δοθούν απαντήσεις τόσο μετά τις εισηγήσεις, όσο και κατ’ ιδίαν μετά το πέρας της ημερίδας.
Την ικανοποίησή του τόσο για τη διεξαγωγή της ημερίδας, όσο και για το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε εξέφρασε ο διευθυντής του ΕΕΕΕΚ Γενισέας Κλεομένης Ψωμακέλης τονίζοντας ότι το θέμα της ημερίδας απασχολεί ιδιαίτερα τόσο τα σχολεία ειδικής αγωγής της δευτεροβάθμιας κυρίως εκπαίδευσης, όσο και τους ίδιους τους γονείς που καλούνται να διαχειριστούν ζητήματα, που εν πολλοίς αποτελούν «ταμπού» και σπάνια δίνεται η δυνατότητα να συζητηθούν με εξειδικευμένους επιστήμονες.
Μαζί με τους μαθητές του ΕΕΕΕΚ Γενισέας για βόλτα ή καφέ
Στο πλαίσιο της επίσκεψης του κ. Μπάρμπα στην Ξάνθη, ωστόσο, προέκυψε και άλλη μία ενδιαφέρουσα και σημαντική εξέλιξη, αφού συμφωνήθηκε με το ΕΕΕΕΚ Γενισέας να εφαρμοστεί από τη νέα σχολική χρονιά πρόγραμμα για την βελτίωση της επικοινωνίας και την ένταξη των παιδιών με Ειδικές Ανάγκες και νοητική υστέρηση στο κοινωνικό περιβάλλον. Το πρόγραμμα, που εφαρμόζεται εδώ και αρκετό καιρό από το ΑΠΘ με πολύ θετικά αποτελέσματα στη Θεσσαλονίκη, αφορά στην αλληλεπίδραση νέων με τους μαθητές ειδικών σχολείων, όχι στο πλαίσιο συντονισμένης επαφής, αλλά με όρους καθημερινής κοινωνικής σχέσης. «Δηλαδή», όπως εξηγεί ο κ. Ψωμακέλης, «θα καλέσουμε εθελοντές, οι οποίοι σε τακτική βάση, μία ή δύο φορές την εβδομάδα, θα πηγαίνουν για καφέ ή μια βόλτα με κάποιο από τα παιδιά μας. Μέχρι τώρα οι εκπαιδευτικοί πηγαίνουμε σαν ομάδα με παιδιά στο καφενείο ή σε άλλους χώρους της Γενισέας, αλλά δεν είναι το ίδιο. Το πρόγραμμα αυτό και με την καθοριστική συμβολή των εθελοντών θα βοηθήσει στην επικοινωνία, την κοινωνικοποίηση και θα αποτελέσει ουσιαστικό βήμα για την ενσωμάτωση των παιδιών». Βέβαια, όπως διευκρίνισε ο ίδιος αρχικά θα υπάρξει μία ενημέρωση προς τους γονείς και στη συνέχεια θα κληθούν εθελοντές, οι οποίοι θα λάβουν και βεβαίωση συμμετοχής με την ολοκλήρωση του προγράμματος. Οι εθελοντές, που μπορεί να είναι νέοι, φοιτητές, απόφοιτοι κοινωνικών επιστημών ή ειδικής αγωγής, αλλά όχι απαραίτητα, θα λάβουν οδηγίες και εκπαίδευση, ενώ θα υπάρξει και αξιολόγηση ως προς την ευαισθητοποίηση και την αίσθηση ευθύνης. Εντός του καλοκαιριού το σχολείο θα λάβει εργασίες εφαρμογής του προγράμματος για να προετοιμάσει κατάλληλα την έναρξή του. Σκοπός είναι η αρχή να γίνει με μερικά παιδιά και να προχωρήσει ευρύτερα η εφαρμογή ανάλογα με τα αποτελέσματα. «Αναμφίβολα, η ιδέα της εφαρμογής αυτού του προγράμματος στην Ξάνθη, όπως προέκυψε, στο πλαίσιο της ημερίδας, αποτελεί για εμάς μια σημαντική εξέλιξη που θα στηρίξουμε με σωστό συντονισμό, προετοιμασία και υποστήριξη, ώστε να έχουμε και για τα παιδιά του σχολείου μας τα ίδια θετικά αποτελέσματα», σημείωσε ο κ. Ψωμακέλης.
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr