Αρχική ΠΟΛΙΤΙΚΗ Δ. Μπαξεβανάκης: «Αν το θέλουν ΔΠΘ και ΤΕΙ ΑΜΘ μπορούν να συνεχίσουν το διάλογο»

Δ. Μπαξεβανάκης: «Αν το θέλουν ΔΠΘ και ΤΕΙ ΑΜΘ μπορούν να συνεχίσουν το διάλογο»

0

Στα ΕΠΑΛ του νομού περιόδευσε ο υφυπουργός Παιδείας. Διαμορφώνεται τριετές σχέδιο για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης

 Αυξάνεται στο 5% από 1% το ποσοστό των αποφοίτων ΕΠΑΛ που εισάγονται στα ΑΕΙ. Αισιοδοξία και πολλές ελπίδες εναποθέτει το υπουργείο Παιδείας στην τάξη μαθητείας

Την πρόθεση της κυβέρνησης να ενισχύσει και να αναβαθμίσει την Επαγγελματική Εκπαίδευση, εξέφρασε ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης στη συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε επισκεπτόμενος την Ξάνθη χθες το μεσημέρι. Παρόντες στη συνέντευξη ήταν ο γραμματέας της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Χατζηθεοδώρου, ο διευθυντής του υφυπουργού Θέμης Κοτσιφάκης και ο προϊστάμενος της δευτεροβάθμιας διεύθυνσης εκπαίδευσης Ξάνθης Γιώργος Παπαθανασίου. Ο κ. Μπαξεβανάκης βρέθηκε στην περιοχή με την ευκαιρία των εγκαινίων του ΕΠΑΛ Θάσου. Χθες το πρωί βρέθηκε στο 1ο και 2ο ΕΠΑΛ, καθώς και στο ΕΠΑΛ Γλαύκης, όπου συνομίλησε με εκπαιδευτές και μαθητές για το σχολείο τους, τα προβλήματα και όσα σχεδιάζονται για την επαγγελματική εκπαίδευση από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας.

Όπως τόνισε ο ίδιος, ο σχεδιασμός της αναβάθμισης των επαγγελματικών λυκείων στηρίζεται αφενός στη δυνατότητα πρόσβασης στα ΑΕΙ σε ποσοστό 5% (από 1% που ήταν πέρυσι) και αφετέρου στην καθιέρωση της τάξης μαθητείας, στο πλαίσιο της οποίας 1.300 απόφοιτοι ΕΠΑΛ ολοκλήρωσαν ήδη το πρόγραμμα, ενώ σήμερα το παρακολουθούν περίπου 3.000. «Στόχος μας είναι το επαγγελματικό λύκειο να γίνει ισότιμο, γιατί ως προς το απολυτήριο είναι μεν ισότιμο, αλλά αυτό δεν έχει καθιερωθεί στις αντιλήψεις των πολιτών», σημείωσε ο κ. Μπαξεβανάκης.

Το συμφέρον της μειονότητας είναι το δημόσιο σχολείο

Ως προς το ΕΠΑΛ Γλαύκης ο κ. Μπαξεβανάκης σχολίασε ότι γνωρίζει και συζήτησε τις δυσκολίες που υπάρχουν, ενώ σε ερώτηση για το κατά πόσο ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των μαθητών της μειονότητας τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να προτιμώνται έναντι του ιδιωτικού μειονοτικού γυμνασίου-λυκείου, ο υφυπουργός δήλωσε ότι: «προσπαθούμε να πείσουμε τις οικογένειες ότι το συμφέρον τους είναι το δημόσιο σχολείο. Βέβαια, η πλειοψηφία τους επιλέγει το άλλο, αλλά με τη βία δεν μπορούμε να επιβάλουμε τίποτα».

Στόχος η ισοτιμία λυκείου και ΕΠΑΛ και εισακτέοι με αναλογία ένας προς ένα

Όσον αφορά στην αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης ο κ. Μπαξεβανάκης ενημέρωσε ότι ο σχεδιασμός του υπουργείου περιλαμβάνει ένα τριετές σχέδιο, στο πλαίσιο του οποίου θα αναμορφωθούν όλοι οι τομείς και όλες οι ειδικότητες. «Σήμερα, λίγο λιγότεροι από το 30% των μαθητών φοιτούν στα ΕΠΑΛ. Στόχος μας είναι να επιτύχουμε αναλογία ένα προς ένα. Τη φετινή χρονιά εισήχθησαν στα ΕΠΑΛ 1.300 μαθητές περισσότεροι σε σχέση με πέρυσι, οπότε αυτό είναι ένα θετικό βήμα», επεσήμανε ο υφυπουργός.

Εξήγησε ότι το τριετές σχέδιο θα διαμορφωθεί από το Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και στην ερώτηση του «Ε», κατά πόσο θα προβλεφθεί ένας μηχανισμός που να συνδέει τις ειδικότητες εκπαίδευσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, ο κ. Μπαξεβανάκης απάντησε ότι οι ομάδες εργασίες θα απαρτίζονται από εκπαιδευτικούς της τάξης που γνωρίζουν τα σχολεία, αλλά έχουν και σχέση, πολλοί από αυτούς, με την αγορά εργασίας. Όπως άλλωστε σχολίασε ο υφυπουργός, η εμπλοκή τους είναι σημαντική καθώς αρκετές φορές οι πανεπιστημιακοί είναι πιο θεωρητικοί και δεν έχουν τόσο άμεση σχέση με την καθημερινότητα. Επιπροσθέτως, ανέφερε και το πρόγραμμα της τάξης μαθητείας που δίνει τη δυνατότητα σε αποφοίτους να απασχολούνται σε ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Προσπάθεια να ξεπεραστεί η υπέρμετρη γραφειοκρατία στο πρόγραμμα μαθητείας

Πάντως, ο κ. Μπαξεβανάκης παραδέχτηκε ότι το πρόγραμμα μαθητείας, ως συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ έχει πολλή γραφειοκρατία, που είναι συχνά αποθαρρυντική για τις επιχειρήσεις. Πράγματι, τα στοιχεία της ΑΜΘ δείχνουν ότι πλην της Ορεστιάδας τα ποσοστά αξιοποίησης του προγράμματος στην πρώτη φάση της υλοποίησής του από επιχειρήσεις της ΑΜΘ ήταν πολύ ισχνή σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα. Βέβαια, το πρόγραμμα μπαίνει τώρα με τους 3.000 αποφοίτους σε κανονική τροχιά, αφού πέρυσι συμμετείχαν μόλις 1.300 φορείς μαθητείας, εκ των οποίων οι 1.000 σχεδόν ήταν του Δημοσίου! Ο υφυπουργός αναγνωρίζοντας το γραφειοκρατικό εμπόδιο δεσμεύτηκε ότι θα εξετάζεται σε κάθε αίτημα όποια γραφειοκρατία δεν είναι απολύτως απαραίτητη, ώστε να εξαλείφεται. Παρακίνησε ωστόσο, τους τοπικούς φορείς εκπαίδευσης να εμπλακούν με δυναμισμό στη διαδικασία για να επικοινωνήσουν το πρόγραμμα και να «σπάσουν τον πάγο» με τους επιχειρηματίες που είναι διστακτικοί.

Σύσταση ενεργοποίησης στους τοπικούς φορείς εκπαίδευσης για τη συμμετοχή των επιχειρήσεων στην τάξη μαθητείας

Σχετικά με επιμέρους προβλήματα και ελλείψεις σε υποδομές και εξοπλισμό που έχουν τα επαγγελματικά λύκεια ο κ. Μπαξεβανάκης, τόνισε από τα 55 εκ. ευρώ που διατίθενται για την αναβάθμιση των ΕΠΑΛ θα εξυπηρετηθούν τα αιτήματα, σε συνεργασία με τις περιφέρειες και με κριτήριο τις πιο επείγουσες παρεμβάσεις. Εμμέσως πλην σαφώς πάντως, εξήγησε ότι θα χρειαστεί άμεση κινητοποίηση από τους εμπλεκόμενους φορείς εκπαίδευσης για να καταγράψουν και να διατυπώσουν τα αιτήματά τους, ώστε να δρομολογηθούν στο υπουργείο. Βέβαια, ο ίδιος δεν παρέλειψε να πει ότι το υπουργείο δεν είναι σε θέση να διεκπεραιώσει όλα τα προβλήματα. «Η εποχή δεν είναι ουδέτερη. Η χώρα έχει χρεοκοπήσει και είναι παράλογο να γίνουν σήμερα, όσα δεν έγιναν τις προηγούμενες καλύτερες εποχές. Προσπαθούμε να καλύψουμε όσο γίνεται περισσότερες ανάγκες», σχολίασε με νόημα.

Χωρίς σχόλιο το πιλοτικό πρόγραμμα για τα νηπιαγωγεία

Εξαιρετικά φειδωλός στο λόγο του ήταν ο υφυπουργός αναφορικά με το πρόγραμμα πιλοτικών παρεμβάσεων ενίσχυσης στα νηπιαγωγεία με τη μητρική γλώσσα, σημειώνοντας μόνο ότι η εμπειρία έδειξε ότι η λειτουργία σε μια γλώσσα πέραν της μητρικής δημιουργεί σύγχυση στο μυαλό των παιδιών και άρα πρέπει να υπάρξει υποστήριξη. Ο κ. Χατζηθεοδώρου ωστόσο, που παρενέβη υποστήριξε ότι δε θα υπάρξει καμία αλλαγή στη γλώσσα του προγράμματος σπουδών. Ενημέρωση επίσης, ότι έχουν επιλεγεί οι εκπαιδευτικοί του πιλοτικού προγράμματος για τα έξι νηπιαγωγεία, ανάμεσα σε 25 περίπου αιτήσεις και το πρόγραμμα θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.

Λαμβάνοντας υπόψη το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων… προτείνει αλλαγές το υπουργείο

Στο πλαίσιο της συνέντευξης ο υφυπουργός κλήθηκε να τοποθετηθεί και για τα «καυτά» θέματα της τοπικής επικαιρότητας, που αφορούν την τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Ξάνθης, τόσο σε σχέση με την εξαγγελία της ίδρυσης τέταρτης Νομικής Σχολής και την προώθηση της συγχώνευσης των ΤΕΙ της Βόρειας Ελλάδας, παρά τον εξελισσόμενο διάλογο ανάμεσα στο ΔΠΘ και το ΤΕΙ ΑΜΘ, όσο και αναφορικά με τη σχέση που έχουν αυτοί οι σχεδιασμοί με τις υποθέσεις του ακριτικού μας πανεπιστημίου που έχει αναλάβει η Δικαιοσύνη.

Ο κ. Μπαξεβανάκης, αναφέροντας πρωταρχικά ότι δε θα σχολιάσει τις πάσης φύσεως εμπλοκές του ΔΠΘ με τη Δικαιοσύνη (στην οποία έχουν φτάσει 50 περίπου δικογραφίες!), απάντησε ότι τίποτα δε θα επιβληθεί, απλά «το υπουργείο εξετάζει τα περιθώρια συγκλίσεων, λαμβάνοντας υπόψη το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων». Από τη μια πλευρά για τη Νομική Σχολή διευκρίνισε ότι δε θα αυξηθεί ο αριθμός των εισακτέων και ότι θα προηγηθεί συζήτηση πριν αποφασιστεί, ενώ και για τις συγχωνεύσεις τόνισε ότι δε θα επιβληθούν και επί λέξει διευκρίνισε ότι «αν το θέλουν ΔΠΘ και ΤΕΙ ΑΜΘ ο διάλογος θα συνεχιστεί». Συμπλήρωσε δε εμφαντικά, ότι το υπουργείο προτείνει με ακαδημαϊκούς και επιστημονικούς όρους και πήρε αποστάσεις από τις δηλώσεις που εξαιρούν το ΔΠΘ από τη διαπραγμάτευση της συγχώνευσης λόγω των δικαστικών του περιπετειών.

Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

H έκθεση του State Department «καίει» την κυβέρνηση για παραβίαση ανθρώπινων δικαιωμάτων

Σε 46 σελίδες και περίπου 10.000 λέξεις το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, κάνει και εκτενή αναφορά σε …