Αρχική ΓΝΩΜΕΣ Εκκρεμότητες του υπαίθριου εμπορίου στην Ξάνθη

Εκκρεμότητες του υπαίθριου εμπορίου στην Ξάνθη

0
paremborio1

Ι. Πολλές φορές, τόσο κατά το ψευδοευδαιμονικό πρόσφατο καταναλωτικό παρελθόν μας (το και “καλές ημέρες” λεγόμενο και νοσταλγικά αναπολούμενο), όσο και σήμερα επί της μη αντιμετωπιζόμενης συστημικής οικονομικής κρίσης, ένα κύριο πρόβλημα, που αντιμετωπίζουν οι Επιχειρηματίες της Πόλης, είναι τα ζητήματα του υπαιθρίου εμπορίου. Την επόμενη φορά, που θα προμηθευθείτε φρούτα και λαχανικά από υπαίθριο πωλητή ή ό,τι βρείτε σε κάποιο από τα πάμπολλα πανηγύρια και παζάρια ανά την Χώρα (πχ προϊόντα – “μαϊμού” σε χαμηλές τιμές), να θυμάσθε πάντα και ας αναλογιστείτε ότι η οικονομική αυτή δραστηριότητα πρέπει να είναι και είναι νόμιμη και να μην αντιστρατεύεται τους στεγασμένους Επιχειρηματίες της με όρους παράνομου και ανήθικου ανταγωνισμού.

Και σε τοπικό επίπεδο τι μπορεί να γίνει;

ΙΙ. Η ρύθμιση των εκκρεμών θεμάτων υπαιθρίου (στάσιμου ή πλανόδιου) εμπορίου από πλευράς αρμοδιότητας του Δήμου Ξάνθης έγκειται στην χορήγηση αδειών υπαιθρίου ΣΤΑΣΙΜΟΥ εμπορίου υπό τις προϋποθέσεις του βασικού Ν. 2323/1995 (Α’ 145) “Υπαίθριο εμπόριο και άλλες διατάξεις”, όπως επανειλημμένως και όχι πάντα επιτυχώς έχει τροποποιηθεί έως σήμερα. Κύριο πρόβλημα, όπως σε όλη την Χώρα, σε κάθε περίπτωση είναι η απόσταση των θέσεων για την άσκηση των υπαιθρίων στάσιμων δραστηριοτήτων από τις δημοτικές και λαϊκές αγορές, που εκ της ΥΑ Κ1/2113/1995, Απόφαση, που συνεχίζει να βρίσκεται σε ισχύ, καθορίζεται από το Δημοτικό Συμβούλιο υποχρεωτικώς σε αυτή των εκατόν (100) μέτρων τουλάχιστον από τις αγορές. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο η απόσταση από τις καθιερωμένες εμποροπανηγύρεις, αλλά και ο άνισος ανταγωνισμός των υπερφορτωμένων με υποχρεώσεις προς το Κράτος και τον Δήμο στεγασμένων Επιχειρήσεων με τους διαθέτοντες συχνά τα ίδια προϊόντα υπαίθριους εμπόρους στον ίδιο κεντρικό γεωγραφικό χώρο, που όλοι εννοούμε “αγορά”, αλλά συνήθως με καμμία αντίστοιχη τελωνειακή, φορολογική ή ασφαλιστική υποχρέωση!

ΙΙΙ. Για την προσέγγιση και την θεώρηση του ζητήματος τουλάχιστον στον Δήμο Ξάνθης επί σύγχρονων, επικαιροποιημένων και ανταποκρινόμενων στο επιχειρηματικό “σήμερα” των εξ αποστάσεως πωλήσεων και παραδόσεων σε μηδενικό χρόνο κάθε λογής προϊόντων και υπηρεσιών με courier ή ακόμα και με drone (!) πρέπει να αναληφθεί πρωτοβουλία. Σε πρώτη φάση χρήσιμη και αποτελεσματική θα ήταν μία ευρεία συνάντηση γνωμοδοτικού περιεχομένου μεταξύ της Δημοτικής Αρχής, των επικεφαλής της Αστυνομικής Διεύθυνσης, εκπροσώπων της ΑΑΔΕ, της Εισαγγελίας Ξάνθης και των Ασφαλιστικών Ταμείων, των Επιχειρηματιών της Πόλης, των Σωματείων Εμπόρων υπαιθρίου (στάσιμου και μη) εμπορίου, των Συλλόγων και των Φορέων των δικαιούχων των σχετικών κρατικών προνοιακών αδειών (πχ Συλλόγου Τυφλών) σε δομημένη συζήτηση και διαβούλευση για την πραγματικότητα και τις προοπτικές της ορθής λειτουργίας του υπαιθρίου εμπορίου της Πόλης. Το αποτέλεσμα της όλης διαδικασίας μπορεί να δώσει το πλαίσιο για την έκδοση Κανονιστικής Απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου κατά τον Δημοτικό Κώδικα, όπου και θα ρυθμίζονται οι υποχρεώσεις προς τρίτους (πχ υποχρεώσεις προς το Ταμείο Λαϊκών Αγορών), αλλά και προς τον ίδιο τον Δήμο ειδικώς ως προς τα “φλέγοντα” (για τους ιδιώτες) ζητήματα των τελών παραχώρησης των χώρων και των τελών καθαριότητας, ιδίως διά της μελέτης εφαρμογής του Κανονισμού Καθαριότητας και των προστίμων του, αλλά και της επιβολής περιβαλλοντικών τελών κατά τον “χρυσοφόρο” για τους ΟΤΑ Ν.1828/1989.

Καθ’όμοιο τρόπο σοβαρό ζήτημα μπορεί να προκύψει και με τη δυνητική κατά διακριτική ευχέρεια αποκατάσταση απόρων δημοτών με άδειες υπαιθρίου (στάσιμου και μη) εμπορίου με Απόφαση Δημάρχου κατόπιν Κανονιστικής Απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου. Καλό θα ήταν η Δημοτική Αρχή να αντιμετώπιζε και το ενδεχόμενο οργάνωσης μόνιμης υπαίθριας αγοράς από αδειούχους μικροπωλητές δημότες και βιοτέχνες – επαγγελματίες της Πόλης με σκοπό την ευημερία των κατοίκων για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης και κοινωνικής σκοπιμότητας, αφού ληφθούν και μελετηθούν οι παράγοντες της κυκλοφοριακής και περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, της ύπαρξης της συναφούς κοινωνικής υποδομής, η απόσταση από το εμπορικό Κέντρο της Πόλης σε συνεννόηση με τη χορηγούσα τις αναγκαιούσες άδειες Περιφέρεια ειδικά για τις άδειες πλανοδίου εμπορίου εντός των ορίων του νόμιμου και θεμιτού οικονομικού ανταγωνισμού.

Ας ευχηθούμε το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας να απασχοληθεί άμεσα και προσεχώς με το ζήτημα.

Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΔΣΑ – Νομική Υπηρεσία ΟΑΕΔ
Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
  • Θερμοπύλες

    Φαντάσου ότι είσαι ένας πολίτης του Ισραήλ. Εβραίος στο θρήσκευμα πλην κοσμικός, γαλουχημέ…
  • Για να τιμηθεί ο Λόρδος Βύρων

    Από τον Κώστα Μαυρομάτη Επιστολή προς τον Στρατηγό Διοικητή του Δ΄Σώματος Στρατού Παπασταθ…
  • Βυρώνεια…

    Στο φύλλο της Τετάρτης 3 Απριλίου ο αγαπητός συλλέκτης-ερευνητής ο Κώστας Μαυρομάτης, μας …
Περισσότερα άρθρα από ΓΝΩΜΕΣ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Θερμοπύλες

Φαντάσου ότι είσαι ένας πολίτης του Ισραήλ. Εβραίος στο θρήσκευμα πλην κοσμικός, γαλουχημέ…