Νύχτα – μέρα, βρέξει – χιονίσει πάνω σε ένα παπάκι για την παραγγελία του πελάτη με 3 ευρώ την ώρα. Πολλοί έχουν πέσει θύματα ληστείας στο Δροσερό
Οι περισσότεροι είναι ανασφάλιστοι . Περίπτωση εργαζομένου που δούλευε ανασφάλιστος, έπαθε ατύχημα και ο εργοδότης «δεν με μέλλει»! Απεργούν σήμερα στην Αθήνα
Σε …παρίες της εργασίας ακόμη και αυτού του ιδιωτικού τομέα που έχει υποστεί βάρβαρη επιδρομή στα εργασιακά του δικαιώματα στα χρόνια των Μνημονίων, αναδεικνύονται οι γνωστοί μας «πακετάδες», ή τα «παιδιά με τα παπιά» ή τα delivery boyς. Νεαροί αλλά και μεγαλύτεροι πολλές φορές με πτυχία και μεταπτυχιακά, πάνω σε ένα μηχανάκι βρέξει – χιονίσει καθημερινές και αργίες, να τρέχουν να κάνουν τα θελήματα των πελατών του για 3 ευρώ την ώρα και οι πιο πολλοί ανασφάλιστοι! Οι εργαζόμενοι Οδηγοί Δικύκλου όπως λέγονται σε συνέλευσή τους έχουν προγραμματίσει για σήμερα στις 11:00 το πρωί συγκέντρωση– μοτοπορεία στο Πεδίο του Άρεως. Να σημειώσουμε πως στην Ξάνθη δεν υπάρχει κάποιος πρωτοβάθμιος συνδικαλιστικός φορέας που να εκπροσωπεί τους 200 περίπου «πακετάδες» που δουλεύουν σε μαγαζιά της πόλης.
Νύχτα – μέρα, βρέξει – χιονίσει πάνω σε ένα παπάκι για την παραγγελία του πελάτη
Το «Ε» – ελλείψει σωματείου- απευθύνθηκε σε εργαζόμενο στο χώρο, ο οποίος και περιέγραψε τις συνθήκες εργασίας ενός «πακετά». Όπως μας είπε το ωρομίσθιο για κάποιον που έχει δικό του δίκυκλο είναι 4 – 4,5 ευρώ την ώρα ενώ για κάποιον που δεν έχει και χρησιμοποιεί το εταιρικό που του παρέχει το κατάστημα είναι 3 ευρώ την ώρα. Στην πόλη μας υπάρχει μια εταιρεία που έχει συνεργασία με καταστήματα και κατευθύνει εκεί τους εργαζόμενους τους οποίους και έχει ασφαλίσει. Ωστόσο αυτοί που δουλεύουν σ’ αυτή την εταιρεία είναι περίπου 10 ενώ οι υπόλοιποι περίπου 190 δουλεύουν ανασφάλιστοι.
Τους ληστεύουν στο Δροσερό
«Είναι μια δύσκολη και επικίνδυνη δουλειά. Είσαι μονίμως και παντός καιρού πάνω στο παπάκι αντιμετωπίζοντας διάφορους κινδύνους. Εξυπηρετούμε όλη την πόλη και τους συνοικισμούς της. Πολλοί από εμάς έχουν πέσει θύματα ληστείας στο Δροσερό. Το κάνουμε επειδή έχουμε ανάγκη και σε κάθε περίπτωση προσωρινά», αναφέρει ο εργαζόμενος.
Δούλευε ανασφάλιστος, έπαθε ατύχημα και ο εργοδότης «δεν με μέλλει»!
Ο ίδιος μας διηγείται την περίπτωση ενός άλλου εργαζομένου που δούλευε για ένα μαγαζί και ήταν ανασφάλιστος. Ο άνθρωπος έπαθε ατύχημα εν ώρα δουλειάς και ο καταστηματάρχης δεν ενδιαφέρθηκε καθόλου να του πληρώσει τουλάχιστον κάποια αποζημίωση! Αυτά αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι σ’ αυτό τον χώρο, οι διανομείς/delivery, οι εξωτερικοί και οι courier, οι οποίοι κατέρχονται σε απεργία διεκδικώντας εταιρικό μηχανάκι, μέσα ατομικής προστασίας, ένσημα βαρέα και ανθυγιεινά και ενιαία ειδικότητα.
Τα αιτήματά τους
ÂÂ •Εταιρικά μηχανάκια: Μέχρι στιγμής οι εργοδότες είναι απαλλαγμένοι από την υποχρέωση να παρέχουν εταιρικά δίκυκλα στους εργαζόμενους.
•Οι διανομείς χρησιμοποιούν τα δικά τους μηχανάκια και επωμίζονται οι ίδιοι τα έξοδα συντήρησης, ασφάλισης και βενζίνης.
•Μέσα ατομικής προστασίας: Οι περισσότερες εταιρείες δεν παρέχουν πλήρη εξοπλισμό ατομικής προστασίας.
•Οι διανομείς διεκδικούν κράνος, φουλάρι λαιμού, μπουφάν-γάντια-παντελόνι-μπότες μηχανής, εξωσκελετό, αδιάβροχο/αντιανεμικό και ανακλαστήρες.
•Ένσημα βαρέα και ανθυγιεινά: Παρά την επικινδυνότητα του, το επάγγελμα των διανομέων δεν είναι ακόμα ενταγμένο στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα. Οι διανομείς εργάζονται κανονικά, ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες.
•Ενιαία ειδικότητα με τον τίτλο «Οδηγός δικύκλου-Μεταφορέας» και Συλλογική σύμβαση εργασίας.
«Είμαστε εργαζόμενοι παντός καιρού, συχνά αυτοί που κάνουμε ένα σωρό αγγαρείες, μας αποκαλούν “τα παπιά με τα παιδιά” ή μας φέρονται λες και είμαστε “τα παιδιά για τα θελήματα”. Οι εργοδότες μας, ως επί το πλείστον, έχουν δημιουργήσει τη δική τους εκδοχή του “Δεν πληρώνω”. Δεν πληρώνουν τις προσαυξήσεις που δικαιούμαστε (μετά τις 22:00 το βράδυ υπάρχει 25% προσαύξηση, την Κυριακή υπάρχει 75% προσαύξηση και 100% στις αργίες). Δεν πληρώνουν δώρα και επιδόματα, δεν πληρώνουν υπερωρίες όπως πρέπει, και ειδικότερα στην ταχυεστίαση δεν πληρώνουν ούτε ένα ευρώ για το μηχανάκι και τα έξοδα κίνησης, συνθήκη που απλώνεται και στις εταιρείες κούριερ», αναφέρουν μεταξύ άλλων σε σχετική ανακοίνωση.
Μαριάννα Ξανθοπούλου