Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα Ξεκίνησε ο …Γολγοθάς των αμνοεριφίων

Ξεκίνησε ο …Γολγοθάς των αμνοεριφίων

0
arnia 2

«Κάνουν κρότο» οι παράνομες ελληνοποιήσεις αλλά είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Αθρόες εισαγωγές από Ρουμανία – Βουλγαρία πιέζουν τις τιμές στους δικούς μας παραγωγούς

Γιατί τα ελληνικά αμνοερίφια είναι καλύτερα από τα ξένα. «Τα μεγάλα βαφτίσια στα σούπερ μάρκετ» με τις τιμές «κράχτες» . Έρευνα αγοράς κάνουν οι Ξανθιώτες στα κρεοπωλεία – Δεν είναι γνωστό ακόμη που θα «κάτσει» η τιμή

Μύρισε …Πάσχα και μπήκε στην τελική ευθεία η «μάχη» στην αγορά του αμνού – εριφίου όπως κάθε χρόνο. Ωστόσο φέτος υπάρχουν 2 -3 παράγοντες που επηρεάζουν στην διαμόρφωση της τιμής του, που είναι άλλωστε και το ζητούμενο για κάθε καταναλωτή αλλά και κάθε παραγωγό και όλους όσους εμπλέκονται στην αλυσίδα, κρεοπώλες και εμπόρους. Ειδικότερα, σημαντικό ρόλο στην παραγωγή έπαιξε ο φετινός χειμώνας που ήταν ιδιαιτέρα ψυχρός με αποτέλεσμα να μειωθεί το ζωικό κεφάλαιο, σύμφωνα με εκτιμήσεις των κτηνοτρόφων κατά σε περίπου 15% με 20%. Απ’ την άλλη φέτος συμπίπτει το Πάσχα των Καθολικών με των Ορθοδόξων, γεγονός που σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος των ντόπιων αμνοεριφίων θα κατευθυνθεί σε χώρες όπως η Ιταλία, Ισπανία, Γερμανία. Ο τρίτος παράγοντας είναι η καταναλωτική συμπεριφορά των ελλήνων καταναλωτών που πλέον έχει παγιωθεί σε πιο στοχευμένες αγορές λόγω κρίσης και οικονομικής στενότητας. Και οι τρεις αυτοί παράγοντες αλληλεπιδρώντας διαμορφώνουν την τιμή του αμνοεριφίου στην αγορά.

«Κάνουν κρότο» οι παράνομες ελληνοποιήσεις αλλά είναι δύσκολο να εντοπιστούν

Ωστόσο κομβικό ρόλο παίζουν οι έμποροι που αποτελούν τον συνδετικό κρίκο μεταξύ παραγωγών – κρεοπωλών – καταναλωτών και είναι οι βασικοί «παίκτες» σε μια ελεύθερη ανταγωνιστική αγορά με στόχο το μεγαλύτερο κέρδος που επιτυγχάνεται με συμπίεση της τιμής αγοράς από τον παραγωγό και την εξασφάλιση μεγάλων ποσοτήτων κρέατος ώστε να καλύψουν την ντόπια αγορά και τις εξαγωγές. Και πως το επιτυγχάνουν αυτό; «Με ελληνοποιήσεις», μας απαντά ο κτηνοτρόφος κ. Δημήτρης Ψεμματάς και γραμματέας του συλλόγου κτηνοτρόφων (αιγοπροβατοτρόφων ) Ξάνθης. Και εξηγεί πως συντελείται και αποκτούν ελληνική ταυτότητα εν μία νυκτί ρουμάνικα ή βουλγάρικα αρνιά και κατσίκια αυξάνοντας το κέρδος των εμπόρων εις βάρος όμως των παραγωγών – κτηνοτρόφων που αναγκάζονται να πουλήσουν και με ζημία για να μην τους μείνουν τα ζώα τους, τονίζοντας παράλληλα ότι το φαινόμενο είναι γνωστό αλλά είναι δύσκολο να εντοπιστεί: «Οι τιμές που πουλάμε είναι πεσμένες χρόνια τώρα και αυτό οφείλεται στις ελληνοποιήσεις. Ήδη άρχισαν οι εισαγωγές από Ρουμανία και Βουλγαρία. Αυτό δεν είναι παράνομο αρκεί τα ζώα να έχουν και στο τσιγκέλι την σήμανση με την ειδική σφραγίδα του τόπου καταγωγής τους και να ξέρει ο καταναλωτής τι αγοράζει. Όμως αυτό που γίνεται κατά κόρον είναι να αγοράζουν μεγάλες ποσότητες, για παράδειγμα 10.000 ζώα με τιμή 1 ευρώ το κιλό από Ρουμανία ,Βουλγαρία, Σκόπια, να αγοράζουν και δικά μας 2 – 3.000 με κόστος 2,40 ευρώ το κιλό όπως είναι αυτή την στιγμή για τα ζωντανά και μέχρι να πάνε στο σφαγείο να βαφτίζονται όλα ελληνικά και να πωλούνται σαν ελληνικά. Έτσι κερδίζουν οι έμποροι, κι εμείς οι παραγωγοί με τέτοιες τιμές δεν βγάζουμε το κόστος της εκτροφής του ζώου. Την ίδια στιγμή ο καταναλωτής πληρώνει για ελληνικό ένα μη ελληνικό κρέας που δεν έχει την ποιότητα, τις προδιαγραφές, ούτε υπόκειται στους κτηνιατρικούς ελέγχους που έχουν τα δικά μας», σημειώνει ο κ. Ψεμματάς.

Γιατί τα ελληνικά αμνοερίφια είναι καλύτερα από τα ξένα

Παράλληλα επεξηγεί δε πως το πλεονέκτημα των ελληνικών αμνοεριφίων έναντι των ξένων οφείλεται αφ’ ενός σε κλιματικούς παράγοντες και αφ’ ετέρου στο γεγονός ότι αυτά που ονομάζομαι αρνάκια ή κατσικάκια και γάλακτος είναι από 40 ημερών έως 2,5 μηνών και τρέφονται μόνο με γάλα από τις μητέρες τους. Αυτό κάνει το κρέας τους τρυφερό και ιδιαίτερα νόστιμο ενώ τα αμνοερίφια από Ρουμανία ή Βουλγαρία είναι έως και 7 μηνών και μέχρι να αποκτήσουν το επιθυμητό βάρος τρέφονται με διάφορες ζωοτροφές. Επίσης ο κ. Ψεμματάς δίνει βαρύτητα και στο ζήτημα των κτηνιατρικών ελέγχων, επισημαίνοντας πως στο νομό μας για παράδειγμα για να πάει στο σφαγείο κάποιος κτηνοτρόφος ζώα από το κοπάδι του παίρνει άδεια από το κτηνιατρείο και την ώρα της μεταφοράς υπάρχει κτηνίατρος που τα ελέγχει. Έτσι διασφαλίζεται η ποιότητα και η δημόσια υγεία καθώς και όλη η υπόλοιπη οικονομική διαδικασία αφού κόβονται τα σχετικά τιμολόγια.

«Τα μεγάλα βαφτίσια στα σούπερ μάρκετ»

Να σημειώσουμε πως αυτή την στιγμή οι έμποροι αγοράζουν από τους κτηνοτρόφους της Ξάνθης 2,40 το κιλό ζωντανό και 3,60 – 4 ευρώ σφαγείο. Μ’ αυτά τα δεδομένο οκ. Ψεμματάς εκτιμά πως το αρνί στο κρεοπωλείο δεν θα πωλείται κάτω από 8.50 ευρώ. Όπως αναφέρει το θετικό είναι πως ο νομός μας έχει ένα ζωικό κεφάλαιο σε μικρά ζώα της τάξης των 70.000 ενώ και στα βοοειδή θεωρείται ο μεγαλύτερος στην Β. Ελλάδα. Θετικότερο ακόμη είναι το γεγονός ότι στην πλειοψηφία τους τα κρεοπωλεία του νομού μας εφοδιάζονται με αμνοερίφια από παραγωγούς. Όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Ψεμματάς: «Στα μεγάλα σουπερ μάρκετ γίνονται τα μεγάλα …βαφτίσια, με τις τιμές κράχτες, που προσελκύουν τους καταναλωτές και τους πωλούν για ελληνικά ξένα κρέατα».

Έρευνα αγοράς κάνουν οι Ξανθιώτες στα κρεοπωλεία – Δεν είναι γνωστό ακόμη που θα «κάτσει» η τιμή

Διερευνώντας το θέμα απ’ την πλευρά των Κρεοπωλών, απευθυνθήκαμε στο γνωστό κρεοπωλείο της Δημοτικής Αγοράς Απόστολος Παπαδόπουλος και ΣΙΑ και στον κ. Παπαδόπουλο, ο οποίος μας μετέφερε την εικόνα στην αγορά: «Έχει ήδη αρχίσει η κίνηση αλλά σε διερευνητικό στάδιο. Ο κόσμος βλέπει, ρωτάει για τις τιμές και θέλει να δει που θα κινηθούν, ώστε να κάνει τις αγορές του. Αυτή την στιγμή υπάρχει μια ρευστότητα στις τιμές και δεν μπορούμε να πούμε με ακρίβεια κάτι. Θα παίξει ρόλο και το Πάσχα των Καθολικών που είναι μαζί με το δικό μας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να φεύγουν ζώα με ενδεχόμενο να ανέβουν εδώ οι τιμές. Εμείς αυτή την στιγμή πουλάμε 6,90 το κιλό. Άλλα κρεοπωλεία πουλάνε 7 έως και 8 το κιλό. Εμείς στο νομό μας έχουμε και καλή παραγωγή και πολύ καλή ποιότητα». Κληθείς να σχολιάσει τις πολύ χαμηλές τιμές των σουπερ μάρκετ που δελεάζουν τους καταναλωτές ο κ. Παπαδόπουλος σημείωσε: «Είναι οι πολιτικές του μάρκετινγκ. Βάζουν πολύ χαμηλές τιμές για ένα περιορισμένο αριθμοί και λειτουργούν ως κράχτες. Πιστεύω πως οι καταναλωτές είναι συνειδητοποιημένοι , ενημερωμένοι και κάνουν στοχευμένες αγορές . Τα κρεοπωλεία του νομού πωλούν κρέατα ποιοτικά από δικούς μας παραγωγούς και ελεγμένα από τις αρμόδιες υπηρεσίες».

Μαριάννα Ξανθοπούλου

mxanthopoulou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

«Το ΤΕΕ σχεδιάζει την Ελλάδα του αύριο»

Στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από την ίδρυσή του το ΤΕΕ Roadsho…