Αρχική ΓΝΩΜΕΣ Αναρρύθμιση της εργασιακής εφεδρείας

Αναρρύθμιση της εργασιακής εφεδρείας

0
efedreia

Α. Το προηγούμενο διάστημα η κατάχρηση και η εσφαλμένη ανανοηματοδότηση ως πολιτικής επιλογής της “εργασιακής ή υπαλληλικής εφεδρείας” κατάφερε να κατασυκοφαντήσει και να ευτελίσει, αν δεν δαιμονοποίησει, ένα θεσμό αποτελεσματικής άσκησης διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων και προσωπικού στην Ελληνική Δημόσια Διοίκηση. Αυτό συνέβη, διότι το ίδιο διάστημα η επιλογή της εργασιακής εφεδρείας ως ταμειακό μέσο άμεσης χρονικά απάλυνσης του δημοσιονομικού κόστους της καταγγελίας των εργασιακών σχέσεων σε Φορείς του Δημοσίου περιορίσθηκε στον στενά ταμειακό και διαχειριστικό περιεχόμενό της χωρίς έτσι να αποδώσει τα προσδοκώμενα. Η εφεδρεία, όπως εφαρμόσθηκε, δυστυχώς δεν συνδυάσθηκε με δέσμη πολιτικών αξιοποίησης του πλεονάζοντος εργατικού δυναμικού και αναβάθμισης της λειτουργίας του Δημοσίου επ’ αμοιβαία ωφελεία, τόσο τ ων Φορέ ων, όσο και τ ων υπό εφεδρεία.

Β. 1. Η εφεδρεία εφαρμόσθηκε στρεβλά στην Χώρα μας την περίοδο 2010-2014 και για τον λόγο αυτό κρίθηκε αντισυνταγματική από το ΣτΕ. Αυτό δεν σημαίνει ότι ακόμα και σήμερα αναθεωρούμενη δεν μπορεί να επικουρήσει την λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης.

2. Μέτρα προς την κατεύθυνση αυτή θα μπορούσαν να είναι ενδεικτικώς :

(α) η κανονιστική ρύθμιση περί του ποίους απασχολούμενους ειδικά με σχέση ιδιωτικού ή και δημοσίου δικαίου αφορά η εργασιακή εφεδρεία (Δημόσιο ή / και Ιδιωτικό Τομέα),

(β) η περιοριστική οριοθέτηση κατόπιν διαβούλευσης των συμβάσεων, που αφορά η εφεδρεία (λχ συμβάσεις έργου, εντολής, ανεξαρτήτων υπηρεσιών, εργασίας ή άλλη),

(γ) η δυνατότητα εφαρμογής και επέκτασης της εφεδρείας και στον χώρο των ελευθέρων επαγγελματιών με αναδρομική εφαρμογή από την 01.01.2015 με κονδύλια τ ων Υπουργεί ων Ανάπτυξης και Εργασίας,

(δ) η δημιουργία και η λειτουργία νέου Λογαριασμού ή Κλάδου Εφεδρείας στον ΟΑΕΔ κατά το πρότυπο του Λογαριασμού Ανεργίας.

(ε) η συμμόρφωση στο διατακτικό τ ων Αποφάσεων Ολομέλειας ΣτΕ για την εφεδρεία (σύνταξη μελετών διαχείρισης του προσωπικού, απογραφή απασχολουμένων και ειδικοτήτων τους, άρση αμφισβητήσεων και συγκρούσεων της εφεδρείας και της μονιμότητας τ ων δημοσίων υπαλλήλων.

3. Περαιτέρω μέτρα και κίνητρα ενίσχυσης και αποδοχής της εργασιακής εφεδρείας θα μπορούσαν να είναι :

(α) η προσεκτική και έντιμη επικοινωνιακή διάχυση, ότι εφεδρεία δεν σημαίνει τιμωρία και υποβάθμιση, αλλά προσωπική αναδιάταξη και υπηρεσιακή κινητικότητα και βελτίωση,

(β) η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της καταγραφής, της απογραφής και της αξιολόγησης των πλήρων προσόντων και δεξιοτήτων τ ων υπό εφεδρεία διά ειδικής ατομικά προσανατολισμένης προσέγγισης διά των δομών Δημοσίων Φορέ ων (λχ ΟΑΕΔ) και υπόδειξη των κατάλληλων και πρόσφορων προγραμμάτων επανακατάρτισης,

(γ) καθιέρωση κατ’ αντιστοιχία του “κρατικού υπαλλήλου” του τελούντος σε “κρατική εργασιακή εφεδρεία” με πλέγμα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων στον ισχύοντα Υπαλληλικό Κώδικα,

(δ) εξαγγελία και καθορισμός κατόπιν μελετών τομέων απασχόλησης και δραστηριοποίησης για άμεση απορρόφηση αριθμού υπό εφεδρεία [λχ καθιέρωση για λόγους ενεργειακής εξοικονόμησης και ενεργειακών επιθεωρήσεων στα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια άνω κάποιων τετραγωνικών της θέσης του “επιμελητή ακινήτων” με απλές ευθύνες και αρμοδιότητες, απορρόφηση στην ΕΛΛΣΤΑΤ ως εποχιακών συνεργατών για τις συστηματικά διενεργούμενες δειγματοληψίες, καθιέρωση θέσεων εισπρακτόρων των αξιώσεων του Δημοσίου, των ΟΤΑ και των Ταμείων για τις οριστικώς εκκαθαρισμένες οφειλές και Συνεργατών Λογιστηρίου για τις υπάρχουσες μεν, πλην σχολάζουσες οφειλές και τα λανθάνοντα χρέη προς το Δημόσιο, ΟΤΑ και τα Ταμεία ως αποκλειστικά ελευθέρων επαγγελματιών ΟΑΕΕ, προγραμματισμός αξιοποίησης ως Επικουρικών και Εκτάκτων Συνεργατών στον πανελλαδικό Σχεδιασμό Έκτακτης Ανάγκης, απορρόφηση κατά προτεραιότητα σε θέσεις στην βιομηχανία του τουρισμού και της ναυτιλίας, διάθεση ως Σχολικών Τροχονόμων και Φυλάκων],

(ε) αξιοποίηση των εργασιακών δυνατοτήτων της Κοινωνικής Οικονομίας με ανταποδοτική διά της φορολογίας και των ασφαλιστικών εισφορών κρατική επιδότηση σύστασης και λειτουργίας Επιχειρήσεων Ειδικού Σκοπού συγκροτούμενων από (i) ανέργους, (ii) εφέδρους, (iii) καλυπτόμενους ειδικώς από τον ΟΑΕΔ, (iv) κυρίους και κατόχους άδειων μη μισθωμένων επαγγελματικών ακινήτων (στην εν λόγω Εταιρεία θα εισφέρεται η εργασία όλων και η χρήση του ακινήτου από τον κτηματία προς σχηματισμό του κεφαλαίου, ενώ η κρατική επιδότηση θα κλιμακώνεται αντίστοιχα με την εισφορά του κεφαλαίου).

Γ. Το όφελος του Δημοσίου από την πρόταση είναι προφανές πέραν και των κοινωνικών παραμέτρων της πρωτοβουλίας.

Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Δικηγόρος ΔΣΑ – ΝΥ ΟΑΕΔ
Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Περισσότερα άρθρα από ΓΝΩΜΕΣ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Έπος Καραγκιοζιάδα – Εθνική Φαρσοκωμωδία*

«Τα λόγια του παράλογα, μα τόσο λογικά σε εποχές απέραντης απερισκεψίας» Δημήτρης Αβούρης …