Εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία η μελέτη Αναθεώρησης που θα αποσταλεί στο Υπουργείο -Προτείνονται 3 εναλλακτικές προτάσεις για τους αναπτυξιακούς πόλους
Στα έργα υποδομών που προτείνονται η νέα γραμμή σύνδεσης του σιδηροδρομικού δικτύου με τον Εμπορικό λιμένα Καβάλας (Τοξότες -Ν. Καρβάλη-«ΦΙΛΙΠΠΟΣ Β΄»)
Εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από το Περιφερειακό συμβούλιο της ΑΜΘ που συνεδρίασε εκτάκτως την Πέμπτη 17 Νοεμβρίου, η εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας της περιφέρειας που εκπονεί την μελέτη «Αξιολόγηση, αναθεώρηση & εξειδίκευση του Περιφερειακού Πλαισίου για την Αναθεώρηση του Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης». Το Χωροταξικό Σχέδιο καταψήφισαν το ΚΚΕ και η «Χρυσή Αυγή» ενώ παρών δήλωσαν οι παρατάξεις των ΑΝΕΛ – ΣΥΡΙΖΑ και των Οικολόγων. Στην συνεδρίαση παραβρέθηκαν και όλοι οι δήμαρχοι των μητροπολιτικών δήμων της περιφέρειας ενώ τις θέσεις της ΠΕΔ ΑΜ – Θ παρουσίασε ο πρόεδρός της, δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Ευ. Λαμπάκης. Να σημειωθεί ότι την Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου είχε σύσκεψη η ΠΕΔ – ΑΜΘ για το ίδιο θέμα και ενέκρινε και κατέθεσε μια εισήγηση προς το Περιφερειακό συμβούλιο, η οποία αποτελεί μια συνισταμένη όλων των προτάσεων που κατέθεσαν οι δήμοι ζητώντας να συμπεριληφθούν στο τελική εισήγηση που θα κατατεθεί στους μελετητές του υπουργείου και θ’ αποτελέσει την βάση για την αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού της περιφέρειας ΑΜΘ. Μια αναθεώρηση που ξεκίνησε από το 2012 και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί και για το λόγο αυτό χρειάζεται συνεχώς επικαιροποίηση.
Τι ζήτησαν οι δήμαρχοι
Στην εισήγηση της ΠΕΔ αναφέρεται πως στην συγκεκριμένη εισήγηση της υπηρεσίας (Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών της Περιφέρειας ΑΜΘ) δεν ενσωματώθηκαν οι παρατηρήσεις της ΠΕΔ σχετικά με τις Αναπτυξιακές Ενότητες και το ρόλο των οικιστικών κέντρων σε αυτές (σημείο 14 των Γενικών Παρατηρήσεων της ΠΕΔ), καθώς και η αναγκαιότητα επαναχαρακτηρισμού και ιεράρχησης του οδικού δικτύου της Περιφέρειας (σημείο 16 των Γενικών Παρατηρήσεων της ΠΕΔ). Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι θα ήταν χρήσιμη λόγω της ιδιαίτερης σημασίας, η ύπαρξη συνολικής αναφοράς στην εισήγηση προς το Περιφερειακό Συμβούλιο για την Εξειδίκευση του Γενικού και των Ειδικών Πλαισίων και την ανάδραση προς τον σχεδιασμό Εθνικού Επιπέδου (άρθρο 23 προτεινόμενης ΥΑ), παρά το γεγονός ότι το σύνολο των Γενικών Παρατηρήσεων της ΠΕΔ ΑΜΘ (σημεία 26, 27, 28, 29) ενσωματώθηκε σε αυτήν σε επιμέρους σημεία διακριτά. Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι η πρόταση της ΠΕΔ ΑΜΘ (σημείο 26 των Γενικών Παρατηρήσεων) για διατήρηση του δίπολου Κομοτηνή-Αλεξανδρούπολη και αναβάθμιση του ρόλου των αστικών κέντρων Καβάλας, Δράμας, Ξάνθης ως πρωτευόντων εθνικών πόλων στο πλαίσιο συγκρότησης ενός ενιαίου αναπτυξιακού πόλου, παρουσιάζεται ως μια εκ των τριών εναλλακτικών προτάσεων της υπηρεσίας επί των οποίων θα πρέπει να τοποθετηθεί το Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΜΘ.
Τέλος, τονίζεται στην απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου να υπάρχει ως κατεύθυνση, ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη και να αξιολογηθούν από τους μελετητές τόσο για γενικά όσο και για επιμέρους ζητήματα οι προτάσεις των Δήμων όπως έχουν υποβληθεί (χωρικές ενότητες, φυσικοί και πολιτιστικοί πόροι, διάρθρωση οικιστικού δικτύου, βιώσιμες αναπτυξιακές ενότητες, βασικά δίκτυα τεχνικής υποδομής, εξειδίκευση κατευθύνσεων στις επιμέρους αναπτυξιακές ενότητες, πρόγραμμα δράσης κλπ).
Τι προβλέπει για τους αναπτυξιακούς πόλους το Χωροταξικό
Να σημειώσουμε πως σύμφωνα με το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΦΕΚ 128Α/03.07.2008) το δίπολο Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης περιλαμβάνεται στους πρωτεύοντες εθνικούς πόλους, η Καβάλα στους δευτερεύοντες εθνικούς πόλους και η Δράμα και η Ξάνθη στου λοιπούς εθνικούς πόλους. Το σχέδιο ΥΑ προτείνει επιπλέον τον καθορισμό λειτουργικού – αστικού διπόλου Καβάλας – Δράμας. Σύμφωνα με τις προτάσεις των φορέων και την επεξεργασία τους από την Ομάδα Εργασίας δεν προέκυψε ενιαία συντονισμένη γνώμη για το θέμα αυτό. Διαμορφώθηκαν οι εξής τρεις απόψεις: (α) Διατήρηση του δίπολου Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης και αναβάθμιση του ρόλου των αστικών κέντρων Καβάλας, Δράμας, Ξάνθης ως πρωτευόντων εθνικών πόλων, στο πλαίσιο συγκρότησης ενός ενιαίου αναπτυξιακού πόλου. Η πρόταση αυτή υποστηρίχτηκε από την πλειονότητα των εκπροσώπων των φορέων. (β) Ενίσχυση του διπόλου ανάπτυξης Κομοτηνή- Αλεξανδρούπολη με την ένταξη της Ξάνθης και δημιουργία αναπτυξιακού τριπόλου Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη. (γ) Αναβάθμιση του ρόλου των αστικών κέντρων Δράμας και Ξάνθης σε δευτερεύοντες εθνικούς πόλους και τη συγκρότηση ενός ενιαίου λειτουργικού-αναπτυξιακού πόλου (τρίπολο) αποτελούμενο από τα αστικά κέντρα Καβάλας-Δράμας-Ξάνθης. Επισημαίνεται ότι όποια άποψη υιοθετηθεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο αποσκοπεί στο να υιοθετηθεί ως ανάδραση (πρόταση τροποποίησης) προς το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΦΕΚ 128Α/03.07.2008) σύμφωνα με το άρθρο 23 του σχεδίου της ΥΑ του ΠΠΧΣΑΑ της ΠΑΜΘ.
Η Ξάνθη στο Χωροταξικό
Το Χωραταξικό προβλέπει για την Ξάνθη: 1)Κατασκευή Κάθετου Άξονα Εγνατίας Οδού Ξάνθη-Εχίνος-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα. Επίσης τη συμπλήρωση και διόρθωση των δευτερευόντων αναπτυξιακών αξόνων με τους άξονες «Κομοτηνή-Νυμφαία», «Δράμα-Εξοχή» και «Ξάνθη-Εχίνος-Ελληνοβουλγαρικά σύνορα».
2)Βελτίωση της Εθνικής Οδού Νο. 14 (Δράμα-Παρανέστι-Σταυρούπολη-Ξάνθη).
3)Κατασκευή ανατολικής παράκαμψης Ξάνθης.
4)Βελτίωση της οδικής σύνδεσης της Εγνατίας Οδού (Α/Κ Χρυσούπολης) με την Εθνική Οδό 14 Δράμας – Ξάνθης με τις 5η και 7η επαρχιακές Οδούς Ζαρκαδιά – Κεχρόκαμπος – Σταυρούπολη (ορεινός όγκος Ροδόπης και Λεκάνης).
5)Νέα γραμμή σύνδεσης του σιδηροδρομικού δικτύου με τον Εμπορικό λιμένα Καβάλας (Τοξότες -Ν. Καρβάλη-«ΦΙΛΙΠΠΟΣ Β΄»).
Σ’ ότι αφορά τα λιμάνια: Ο λιμένας του Πόρτο Λάγος κρίνεται σκόπιμο να διατηρήσει τη λειτουργία του ως εμπορευματικό λιμάνι μικρής κλίμακας, παράλληλα να αναδείξει το ρόλο του ως αλιευτικό, τουριστικό και επιβατικό λιμάνι της περιοχής και ως εκ τούτου να μην υιοθετηθεί η κατεύθυνση που δίνεται από το υπό αναθεώρηση ΠΠΧΣΑΑ για απομάκρυνση των οχλουσών εμπορευματικών δραστηριοτήτων (άρθρο 14, κεφ. 3).
Επίσης προβλέπει: Η Αν. Εν. 12 Δήμος Τοπείρου-Δήμος Αβδήρων να συμπληρωθεί ως προς την αξιοποίηση του γεωθερμικού πεδίου Νέας Κεσσάνης για την ανάπτυξη της λουτροθεραπείας και την ανάπτυξη του ιαματικού τουρισμού.
Γίνεται αναφορά στην λειτουργία του Μουσείου Καπνού της Ξάνθης και υπενθύμιση πως Στην περιοχή του τόξου Νέστου-ορεινής Ροδόπης που συνδέει τις περιοχές Δράμας και Ξάνθης έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια και τουρισμός που αφορά δραστηριότητες ποτάμιων αθλημάτων (ράφτινγκ, καγιάκ, κανό). Και στις ΔΕ Παρανεστίου, Σιδηρόνερου και Σταυρούπολης δεν αναφέρεται ο ιαματικός, ο αθλητικός και ο θρησκευτικός τουρισμός.